“Thunderball” var den første indikation på, at James Bond som filmfænomen – i modsætning til Bond selv – ikke var ufejlbarlig. Filmen er det eneste lavpunkt i Connerys James Bond-karriere, og en film som nok vil appellere endnu mindre til folk, der ikke er tilhængere af Bond. Dvd’en er dog imponerende på næsten alle leder og kanter, så er man Bond-fanatiker er der desværre stadigvæk ingen vej udenom. Alle andre kan godt betragte “Thunderball” som en af de få film i serien, der ikke er den store grund til at eje.

James Bond vender tilbage i ”You Only Live Twice”.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-nuiski 17 år siden

3/6
Ak, hvilken urimelig karakter for den klart bedste Bond film!
Men alle har vel deres egne favorit Bond...
Gravatar

#2 inflector 17 år siden

Elskede den dramatiske undervandskamp som dreng, scenen hvor de 2 piloter fik skåret deres iltslange over, gav mig nærmest mareridt.
selfimprovement is masturbation
Gravatar

#3 filmz-Bruce 17 år siden

Helt klart en af de 5 bedste Bond film og Tom Jones sangen er top-notch!!! Kun slutsekvensen med yachten sejlende 200km/t (sådan ser det ud på lærredet i baggrunden), fejlede grumt! Resten af filmen er en nydelse!

5/6
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#4 dolphinfriendly 17 år siden

Jeg ser absolut "Thinderbolt" også som en af de bedste i rækken, efter min mening bedste Connery Bond film efter "Goldfinger".

5/6

Gravatar

#5 Yoda 17 år siden

Stemmer også i med 5/6 - det er en rigtig fed Bond-film!
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#6 NightHawk 17 år siden

Må sige at jeg er 100 % enig i anmeldelsen af ""Thunderball". Dog vil jeg så gi den et par ekstra hak i smokingen og nøjes med at gi' filmen 2/6.

Intro scenen hvor Bond slås imod en skurk iklædt dametøj er faktisk mere dynamisk end resten af action scenerne, der følger efter Tom Jones løvebrøl af en titelsang. Og med sangen kommer så det første problem i agent 007's 4. kapitel. Nummeret er på en gang volumniøst og pompøst udført men virker samtidig som resten af filmens hanling, mere som en storm i et glas vand.

Sangen "Kiss Kiss Bang Bang", som kun høres akustisk et pænt stykke inde i filmen, er langt mere sprudlende og klingende i sin melodi og burde efter min mening, som det oprindeligt også var meningen til at starte i filmens pre-production, ha' været titelsangen til Bond 4.

Plottet er som The Insider også skrive ganske ordinært og byder hverken på nogen mindeværdige dueller eller overaskelser. Tempoet virker så langtrukent flere steder, at folkene bag det manuskript burde skamme sig noget så gevaldigt. Hvor spændende er det lige, at se Bond på midlertidig ferie få rygmassage osv. Ikke specielt interessant hvis i spørger mig, også selv om det skal virke som bindeled til resten af historien.

Da Bond så endelig får opsporet hovedskurken Largo sku' man tro, at der kom gang i sagerne, men nej...der sker kun momentvis fremdrift på et nærmest skildpadeagtigt niveau. Det hele virker langsomt her. Selv da Bond ryger i et basin fyldt med hajer, føles det ikke spændende.

Og det blir værere endnu. Den afsluttende undervandskamp er alt for lang og langsomt udført i et virvar af bobler, smadrede dykkerbriller og krydsende harpunspyd. Det har sikkert virket som en genial ide da forfatterne sad og skrev de scener, men på film er det både forvirrende, rodet og mislykket intensitet samlet i en stor luftbobel.

Selve kampen med Bond og Largo på det løbske skib tilsidst, er nu som intro scenen, ganske seværdig. Men det blir desværre ødelagt en hel del af de kiksede sfx effekter. Baggrunden og skibet syntes at være kraftigt ude af sync. med hinanden.

Largo er en Ok skurk. Ikke den værste men bestemt heller ikke den bedste. Han er nærmest lidt uinspirende og let forglemmelig og er derfor via sin person et meget godt billede af "Thunderball" som helhed. Håndlangere har man ikke gidet og ta' sig af her. Den del af Bond universet er blevet reduceret til et par ordinære gangstere ud bid i. Og damerne har jeg det på samme måde med.

Jeg vil så modsat jer andre vuderer "Thunderball", som Connery's dårligste film sammen med "Diamonds Are Forever".
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#7 filmz-jeangrey55 16 år siden

denb er god men ikke den bestdste

Skriv ny kommentar: