Terry Gilliam har stået bag mange fantastiske værker såsom “Brazil”, “The Fisher King” og “Fear and Loathing in Las Vegas”, og ofte har en del af filmenes succes været deres angreb på almindelige konventioner. “Tideland” er dog et komplet fejlskud, og det bliver ikke mindst tydeligt i dens sidste stunder, hvor den går fra kedsommelig til decideret frastødende. Gilliams sædvanlige sans for drømme og menneskelighed går fløjten her, og vi efterlades med en ubehagelig tom og kold historie. Flot er den, men resten af filmen stinker næsten lige så slemt som faderens rådnende lig.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 wimmie 15 år siden

Ehm...er der noget jeg har misforstået, eller er det bare endnu et eksempel på hvor lang til Danmark er om at få film hjem... jeg så denne film for et par år siden, og mener faktisk den er fra 2005 :/
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#2 PredatorX 15 år siden

Den har også fået en stjerne eller to for meget...
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#3 The Insider 15 år siden

Enig med Søren. Dæleme elendig film.
War. War never changes.
Gravatar

#4 MTK 15 år siden

Det lader til at være en af den slags film man enten hader, eller elsker. Jeg så den i England for cirka to år siden, og det er nok en af de bedste Gilliam film jeg har set til dato. Den fik generelt også gode anmeldelser i de engelske aviser, så vidt jeg husker, mens de amerikanske anmeldelser for det meste har været negative.

At dømme ud fra nogle af de anmeldelser jeg har læst, virker det mest af alt som om anmelderen har følt sig personligt forulempet og stødt af historien, samt den nærmest apatiske måde hvorpå den fortælles. Netop dét synes jeg var hele charmen ved filmen - der var absolut ingen løftede pegefingre eller moralske skrupler.

Gravatar

#5 wimmie 15 år siden

Jeg synes den var ok - en anelse langtrukken til tider, men speciel og grotesk nok til at holde mig fanget.

3/6
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#6 filmz-Sjovhat 15 år siden

Jeg så denne film på Roskilde Festivallen sidste søndag, og det kan godt være at det var stemningen blandt festivalpublikummet der gjorde det, men jeg slugte i hvert fald denne film råt og var fanget fra første scene, jeg var utroligt tilfreds med at filme ikke selv fremlægger sine etiske aspekter med en løftet pegefinger, men at publikum selv bliver udfordret til at vurdere hvorvidt det der sker er frastødende eller ej.
4/6
Gravatar

#7 filmz-BrotherJack 15 år siden

Jeg er slet ikke enig. Synes den er voldsomt original og fabulerende. Banal, ja. Lang, ja. Men en modig film, og med et modigt tema. Det er vildt at lade den lille pige spille en "voksen" kvinde gennem hele filmen, og lade alle karakterne behandle hende som et sådant menneske. Det er kontroversielt blot at acceptere det faktum at en lille pige kan have den effekt på mennesker, og at det måske ikke er så langt ude i skoven at vosksne mænd kan forelske sig i små piger, som vores samfund definerer det. Det er langt mere problematisk end som så.'

Men klart jeg er uenig, når anmelderen nævner "The Fisher King" som en af de store genistreger. Den ligger klart i bunken af Gilliam-stinkere for mig. Genistregerne "Brazil", "Fear & Loathing..." og "Twelve Monekeys" er alle for lange, og lider af mange af de samme "svagheder" denne anmeldelse påpeger. Men det er stadig genistreger . "Tideland" hører måske ikke til der, men history repeats itself hvergang denne fyr kommer med en film.
Gravatar

#8 filmz-Bulldog 15 år siden

Synes godt nok heller ikke den var så slem! den kan sammenlignes med Fear & Loathing som det hit or miss den er. Jeg synes den var interessant nok men ikke specielt vellykket.
Gravatar

#9 Eraserhead 13 år siden

Fed film. Benway Theodor Dreyer skulle slappe lidt af. at den bliver kaldt pædofil er vidst anmelderens egne ulækre underbevidsthed der rumsterer.
Gravatar

#10 BN 13 år siden

Eraserhead (9) skrev:
at den bliver kaldt pædofil er vidst anmelderens egne ulækre underbevidsthed der rumsterer.


Hmm, jeg kunne ellers komme i tanke om ca. 100 andre og mere rimelige måder, hvorpå du kunne have udtrykt din uenighed med Benway i dennes betragtning. :-/
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: