Tony Scotts “Top Gun” er en af den slags cheesy, overgearede og ekstremt pompøse 80’er-brag, som i det 21. århundrede snarere virker ufrivillig komisk end decideret spændende. Men filmen har fortsat en enorm fanskare, som garanteret vil nyde at se en veloplagt Tom Cruise flyve jetjager i HD, eftersom filmen ser fantastisk ud og lyder strålende på Blu-ray. Modsat HD-DVD-udgivelsen er BD-udgivelsen spækket med ekstramateriale, så nu kan fans endelig smide deres gamle “Top Gun”-dvd på porten.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 McPeter 14 år siden

Har selv lige købt den og damn hvor er lydsporet fedt. :-)

Synes dog 3 / 6 er lidt for kræsent, men det skyldes nok at det er en så stor guilty pleasure for mig hehe. :-D

Er altid underholdt af den og da jeg smed start-scenen på kunne jeg ikke lade være med at få det klassiske drengerøvssmil frem til lyden af jetjagerne der letter og lander...

Boys will be boys. ;-)
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#2 Collins 14 år siden

Wow.

Ja man kan tage mange nu ældre film og gøre nar af dem, og latterligøre dem på nogle punkter. Efter min mening bedømmer du filmen på et helt forkert grundlag, og det føles lidt som om at du sparker på en, der allerede ligger ned.
Skal jeg også tage den første StarWars film, og sige at effekterne er elendige, ja nærmest grinagtige dårlige? Nej vel, man må tænke på hvornår den er fra.
Samme bør du gøre med TopGun.
Every passing minute is another chance to turn it all around.
Gravatar

#3 chandler75 14 år siden

# 2 Anmelderen kritiserer ikke filmens effekter, men derimod dens indhold.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#4 moulder666 14 år siden

Jeg er faktisk helt enig i anmeldelsen.

Da jeg så den næstsidste gang - engang for 12-13 år siden, tror jeg - var filmen stadig et hit. Men da den gik i fjernsynes her sidste år engang, blev jeg virkeligt overrasket over, hvor afsindigt cheesy den virkede. Langt de fleste kommentarer der var i filmen var fuldstændig over the top og stridighederne mellem Maverick og ham den anden virkede så påklistrede, at det gjorde ondt. Nogle krigsfilm ældes med ynde - Broen over Floden Kwai, f.eks. - men denne virker på mig bare fake hele vejen igennem idag.
Min kritik er 100 procent berettiget i enhver redaktionel sammenhæng, og hvis du ikke kan se problemet, er du i benægtelse.

Gravatar

#5 Petrescu 14 år siden

Tom Cruise skal nok være taknemmelig for at have kunne skabt sig et navn i 80'erne hvor standarden af skuespillere var noget mere tvivlsom og kravene mindre i forhold til nu.

Hvis han var 23 i dag, ville han højst sandsynligt være at finde i film som American Pie 12 og The Hottie And The Nottie III.
Gravatar

#6 Collins 14 år siden

#3 - Det var skam heller ikke det jeg mente. Det var bare for at sammenligne.
Dens indhold og alt andet i den, skal man stadig huske at bedømme udfra tiden den blev lavet i.

#4 - Mm, dengang for en 12-13 år siden havde du helt sikkert ikke været enig i denne anmeldelse. Hvilket virkelig irriterer mig. Lad nu en 80er film være en 80er film, i stedet for at sammenligne den med alt andet i dag. Det er det både det du og anmelderen gør, og det er et helt forkert grundlag at gøre det på.
At du nævner Broen over Floden Kwai at sammenligne med, kan jeg ikke se meningen i, da de i mine øjne ikke er samme type film. - Desuden vandt den også 7 Oscars.

Helt sikkert at der er film som er nye i dag, som du/i finder gode, men som om 20 år er noget man kan finde grinagtigt osv.
Every passing minute is another chance to turn it all around.
Gravatar

#7 dolphinfriendly 14 år siden

#2 Nogle film vokser man simpelthen fra, mens andre er et symptomatiske for deres tid og få er tidsløse. "Top Gun" er helt afgjort en film, mange er vokset fra, der er et produkt af sin tid, og helt bestemt ikke er tidsløs. Derfor holder The Indsiders argumentation i anmeldelsen også.

Jeg havde en slem "set i bakspejlet" oplevelse med "Gremlings", som jeg elskede som barn, men hadede ved gensyn. Hvad skulle den så anmeldes udfra - hvordan jeg oplevede filmen dengang eller nu? :)

Gravatar

#8 filmz-Bruce 14 år siden

Også enig i anmeldelsen. Noget holder, andet ikke. Der var sgu ikke meget i denne, jeg kunne holde ud i et nyt gennemsyn. Tilgengæld har jeg allerede set Saturday Night Fever (79) i den nye blu-ray udgave tre gange, som holder hele vejen i banken, så at generalisere fordi man mener én 80'er film er lort og derved skyde resten fra perioden ned .... nej!

Film: 4-5/10
Billed: 7/10
Lyd: 7/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#9 BN 14 år siden

Peterescu (5) skrev:
Tom Cruise skal nok være taknemmelig for at have kunne skabt sig et navn i 80'erne hvor standarden af skuespillere var noget mere tvivlsom og kravene mindre i forhold til nu.

Hvis han var 23 i dag, ville han højst sandsynligt være at finde i film som American Pie 12 og The Hottie And The Nottie III.


Der var mange andre unge skuespillere der skabte sig et navn i 80'erne; deriblandt Judd Nelson, Molly Ringwald, Emilio Estevez, Anthony Michael Hall og Ally Sheedy (alle kendt fra 'The Breakfast Club), samt C. Thomas Howell, Ralph Macchio, Rob Lowe, Demi Moore, Andrew McCarthy, Matt Dillon, Charlie Sheen, Patrick Swayze, Jennifer Grey og Matthew Broderick (og der kunne nævnes flere endnu). .... Hvis tingene bare var så enkle, at man kunne sørge for at skabe sig et navn i 80'erne og dermed være sikret en succesfuld karriere de næste par årtier! Men hvor mange af alle disse skuespillere har de sidste 20 år medvirket i den ene filmsucces efter den anden? Ja, hvor mange af dem har op gennem 90'erne og 00'erne været ligeså store som Tom Cruise?

Jovist nyder flere af dem en vis popularitet, men ingen af dem kan idag "sælge" en film på samme måde som Tom Cruise. Og det er kun de færreste af dem der får hovedroller i nye film. (Se desuden på de instruktører, der har lavet film med Tom Cruise: Sydney Pollack, Brian De Palma, Stanley Kubrick, Steven Spielberg, Michael Mann, Robert Redford og Bryan Singer)

Næ, der skal langt mere til en blot en god start (læs: 80'erne), og Tom Cruise har med sit valg af roller ('Rainman' og 'Born on the Fourth of July') også bevæget sig væk fra det, som 'Top Gun' ellers lancerede ham som: en kvindepublikums-behagende, storsmilende charmør. At han har haft succes med roller som dem han har haft i 'Collateral', 'Minority Report' og 'Magnolia' viser med al ønskelig tydelighed, at han har levet op til såvel 90'ernes og 00'ernes skuespil-standard/krav.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#10 filmz-Bruce 14 år siden

Jeg vil være enig med bn heri. Der er mindst ligeså mange eksempler på lorte skuespillere i dette årti som i 80'erne. Spørgsmålet er endda, om det ikke er blevet nemmere at få en rolle i dag, blot man har udseendet med sig.

At Cruise så ikke på nogen måde er en stor skuespiller, det er en anden historie.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: