”Det var sådan, det var,” slutter Kold sin fortælling. Jeg er ikke overbevist. Langt fra. Og det er netop pointen med Henrik Ruben Genz’ liderlige komedie. At historie er fortælling. Fortalt med et formål. For at skabe helte eller få fisse. Eller lade sin ven dø med æren i behold. Man skal ikke tro på alt, man hører. Det er det, jeg tog med mig fra den her historie om Tordenskjold & Kold.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Thomas N. 8 år siden

Tordenskjold & Kold, det er en overraskende film - på den positive måde. Blandingen af nyt og gammelt fungerer på en mærkelig måde godt men svært at sætte ord på. Hvilken genre er det egentligt? Der er eksperimenteret på flere måder.

Gik i øvrigt fra biffen med lidt samme fornemmelse, når jeg har set en von Trier film af de bedre, hvad angår det med at der sker noget i ens underbevidsthed, - og i øvrigt ingen sammenligning udover dette.

Rart at der er en logisk grund til at Svenske og Norske skuespillere i en dansk film, da Tordenskjold jo var nordmand og hans morder var svensker, dvs at der her rent faktisk er en grund til at have dem med.
Gravatar

#2 Geekalot 8 år siden

Den første jeg har hørt sige rosene ord om den, sammen ligne den med en Trier film betyder blot jeg ikke engang skal se den når/hvis den kommer på Netflix.
Gravatar

#3 steadi07 8 år siden

Jeg har ikke set denne endelige udgave, men der skal vist være sket et mirakel, hvis den på nogen måde skal være god.

Gravatar

#4 Thomas N. 8 år siden

Du kan også dømme den endelige film ud fra din egen oplevelse, kræver dog at du selv går ind og ser den før du skriver noget ;-)
Gravatar

#5 steadi07 8 år siden

Thomas N. (4) skrev:
Du kan også dømme den endelige film ud fra din egen oplevelse, kræver dog at du selv går ind og ser den før du skriver noget ;-)


Det kunne jeg selvfølgelig godt, men jeg har umiddelbart bedre ting at bruge mine penge på, lade dem stå på kontoen fx ;-)
Gravatar

#6 Lawman 8 år siden

Ordet "fisse" 3 gange i én anmeldelse - meget elegant Morten.
Gravatar

#7 Morten Vejlgaard Just 8 år siden

Lawman (6) skrev:
Ordet "fisse" 3 gange i én anmeldelse - meget elegant Morten.


Tak, men havde faktisk håbet på at kunne nå op på fem fisser, men jeg kunne bare ikke presse to mere ind. Det havde beskrevet Tordenskjold-karakteren bedre. Kan til gengæld trøste med, at jeg skriver 'kneppe' i ugens anmeldelse af "Ex Machina".
Gravatar

#8 lassep 8 år siden

Så den til testvisning og synes mest den mindede om en dansk a knight's tale.
Synes der er mange sammenfald mellem mellem de to film i måden de bliver fortalt på og at der er meget moderne i en film der skal forgå i fortiden.
Gravatar

#9 Thomas N. 8 år siden

Det er rigtigt det med a Knight's tale som jeg nu pludselig husker, det moderne i den film er især musikken som var nutids rockmusik, noget af det var ret råt, men passede godt til stilen i knight's tale.

Skriv ny kommentar: