“Tsotsi” er en film, vi måske ikke havde fået at se, hvis den ikke havde vundet en Oscar. Statuetten er dog med garanti fortjent, og vi kan kun være taknemmelige for at få lov til at få et flygtigt, men intenst og tankevækkende, indblik i hvordan livet også kan være.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 JannikAnd 17 år siden

Kan slet ikke relatere til den positive vurdering. Jeg synes slet ikke filmen fuldførte sine egne kriterier, og blev istedet en pinlig og grinagtig affære. Fremragende skuespil? At stå og klynke med snotriver i hele fjæset er ikke overbevisende portrættering i min bog...

Mange brokkede sig (forståeligt) over "Crash" som bedste film, men hvis Oscarakademiet mener, at en substansløs film som "Tsoitsi" er årets bedste ikke-engelsksprogede film, så er der sgu noget galt.
Gravatar

#2 Kalle Ferm 17 år siden

En meget fin film, helt enig med anmeldelsen. Og så viser den Afrika som det er, og fra afrikanerens side. Det er der ikke mange film der gør. Det er som regel en eller anden amerikaner eller europæer som historien bliver vinklet igennem.
Opinions are like assholes - everybody has one. - Dirty Harry.
Gravatar

#3 allanmc 17 år siden

Enig med andmelderen og Kalle. Ganske interessant film. Jeg så den til et supriseevent, og havde faktisk ikke engang hørt om den på det tidspunkt - men blev positivt overrasket over denne, for mig, ukendte film:) At jeg så ikke engang havde hørt om den er så nok lidt pinligt - jeg må have sovet på det tidspunkt under oscaruddelingen;)
Min DVD, Blu-Ray og HD DVD pris-søger: www.mcDVD.dk :-)
Gravatar

#4 akerman 17 år siden

Ganske udmærket film, selvom plottet måske nok er lidt for lineært til mig. Fedt soundtrack.
Gravatar

#5 Kalle Ferm 17 år siden

Hvordan kan et plot være for lineært... tror ikke helt jeg forstår.
Opinions are like assholes - everybody has one. - Dirty Harry.
Gravatar

#6 allanmc 17 år siden

Plottet skal være mere svingende? :| Hehe:)
Min DVD, Blu-Ray og HD DVD pris-søger: www.mcDVD.dk :-)
Gravatar

#7 filmz-yoshimura 17 år siden

#5 Måske at plottet går for meget fra A til B til C til D osv. i modsætning til f.eks. Mulholland Drive, hvor kronologien er helt ude og svømme, eller i Traffic, hvor der er flere sideløbende historier samtidig. Noget i den stil?
the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war
Gravatar

#8 Kalle Ferm 17 år siden

Ja, men det synes jeg ikke man kan klandre en film for. Langt de fleste film (nok især dramaer) foregår jo sådan.
Opinions are like assholes - everybody has one. - Dirty Harry.
Gravatar

#9 akerman 17 år siden

#7
Præcis. Må gerne være lidt foderstof til tænkeren også :-) Lige præcis Mulholland Drive var dog for meget til mig -_-
Gravatar

#10 Kalle Ferm 17 år siden

Jeg kan godt følge dig at film gerne må udfordre intellektuelt! Men mener dog ikke at man kan kritisere en film for at være fremadskridende fra A-B. Så kunne man jo bruge det argument overfor 80 % af alle film. Film kan jo udfordre mentalt på forskellige måder - her skal man følelsesmæssigt sætte sig ind i en trist og hård historie. Det, de gadebørn i filmen oplever er den skindbarlige sandhed - har selv set 1000-vis af dem i Afrika.
Opinions are like assholes - everybody has one. - Dirty Harry.

Skriv ny kommentar: