Både “Udvandrerne” og “Nybyggerne” har for længst, ganske fortjent vel og mærke, opnået status som noget helt særligt i svensk film. Filmene evner som få at skildre den svenske kulturarv og samtidig have et blik for individet og de eksistentielle kræfter, der var på spil i en tid, hvor liv, død samt kirkens magt var allestedsnærværende. Særligt imponerende er Troells helt unikke arbejdsmetode, når han skabte filmkunst ved, i bogstaveligste forstand, at bruge kameraet som pensel. For de sultne fans er denne udgivelse desuden suppleret af en gribende dokumentarfilm, der retrospekt forsøger at indfange filmenes unikke magi.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 SteeN! 17 år siden

Endnu en ny-gammel film.. Er vi ikke snart træt af at se den slags?

Men lyder som den er god!
"Ja ja - du flyver og hvad så?"
Gravatar

#2 filmz-yoshimura 17 år siden

Den ER god. Helt enig med anmelderen. Vilhelm Mobergs bøger skulle efter sigende have opnået samme status i Sverige, som Kongens Fald har i Danmark.
the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war
Gravatar

#3 Riqon 17 år siden

Svensk film fra 1971. Okay??
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#4 Yoda 17 år siden

#1

Hvorfor skulle man dog blive træt af sådanne film? Det er jo kvalitet!
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#5 filmz-jackjazz 17 år siden

Jeg har endnu ikke fået købt den, men jeg kan huske den, fra dengang den gik i TV, og det er en genial serie (i hvert fald historiemæssigt)...

//JackJazz
Let me tell you something my friend. Hope is a dangerous thing. Hope can drive a man insane.
Gravatar

#6 davenport 17 år siden

Lige en note til anmelderen:

Jeg synes du bruger et lidt for højtidligt sprog, når du anmelder. Der er mange "svære" ord, og jeg tror ikke det er alle der er helt med på `altruistiske´, `determinerende omstændigheder´, ´pittoreske´, ´opportun lejlighed´,`qua´, `flamboyant´ osv...

Imo er det ikke for alle at læse, og der skal måske skrues lidt ned for de store ord, så alle kan være med.

Håber ikke du tager det ilde op, det er bare et godt råd :)
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#7 filmfan 17 år siden

Jeg kan også huske filmene fra dengang de blev vist på DR TV. Det er af mine tidlige filmoplevelser, der har gjort størst indtryk og jeg glæder mig til at gense dem. Mon de kan stå imod tidens tand.

Er der nogen, der kan huske, hvilket årstal de blev vist på TV?
There are two types of people that I can't stand in this world. People who are insensitive of other people's culture, and the Dutch
Gravatar

#8 filmz-yoshimura 17 år siden

#7 Jeg har først set dem for nylig på svensk tv, og jeg syntes de var glimrende.
the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war
Gravatar

#9 filmfan 17 år siden

Jeg har tidlige spurgt om nogle vidste hvilket årstal filmene første gang blev vist på dansk tv ... nu har jeg selv fundet frem til det.

"Udvandrerne" havde premiere i dansk tv den 29. september kl. 20.52 1974 og "Nybyggerne" den 27. oktober kl. 20.58 samme år :-)
There are two types of people that I can't stand in this world. People who are insensitive of other people's culture, and the Dutch
Gravatar

#10 filmz-jackjazz 17 år siden

Ret vildt, at jeg så kan huske det, for jeg kan ikke have været mere end 3 år... Serien må have gjort indtryk.

//JackJazz
Let me tell you something my friend. Hope is a dangerous thing. Hope can drive a man insane.

Skriv ny kommentar: