Undertegnede må vedkende sig et til tider lidt anstrengt forhold til mange af Paprika Steens roller, der ofte synes lige lovlig karikerede, men i “Vikaren” er hun perfekt castet. Hun er slet og ret fremragende. En mere djævelsk satan af en lærer er vist ikke set på disse breddegrader, siden Lektor Blomme bød på maltbolcher og vomitus. Hun suppleres udmærket at resten af holdet, selvom enkelte scener mellem børnene føles lige lovligt forcerede.

“Vikaren” er muligvis blot et typisk genrestykke, men det er et særdeles veludført et af slagsen. Filmen gør tykt nar af genrens konventioner, men overholder dem dog til punkt og prikke, og det er for så vidt også både styrken og svagheden. Underholdende det er den dog for alle aldersgrupper. De voksne vil kunne nikke genkendende til dens bidende satire af vores naive institutionstiltro, og de yngre vil måske sætte mere pris på de vikarer, de får i fremtiden, for helt så slemme som Ulla Harms, er de trods alt næppe.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-wetfox 16 år siden

Tjah, hvorfor ikke .
Gravatar

#2 filmz-Angel Eyes 16 år siden

Virkelig velskrevet anmeldelse! Får helt lyst til at se den :)
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#3 elwood 16 år siden

Jeg skal også ha den set ved lejlighed.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#4 NOWhere 16 år siden

Skal ind og se den imorgen, og jeg glæder mig.
Gravatar

#5 filmz-yoshimura 16 år siden

"Smagsdommerne" var meget enige om, at det var en super film for både børn og voksne. Højst overraskende ...
the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war
Gravatar

#6 Benway 16 år siden

#2 Takker. :)
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#7 Highland Park 16 år siden

#6: Husk nu lige at læse korrektur: "... Bornedal stadig er i sit es ved angår det visuelle." ;)
Ellers en fin anmeldelse - og jeg har det meget på samme måde med hensyn til Paprika Steens roller og skuespilpræstationer generelt. Er derfor godt at høre at hun for en gangs skyld leverer en ordentlig præstation :)
Det er bestemt også mit indtryk ud fra traileren og det lange klip på filmens hjemmeside.
Glæder mig til at se den...
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#8 Benway 16 år siden

#7 Tak for de pæne ord. Fejlen er rettet. Der bliver skam læst korrektur på alle anmeldelser, men der vil nok altid være enkelte smuttere, der slipper igennem.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#9 filmz-Bartman 16 år siden

Det må jeg nok sige.. havde egentlig helt afskrevet den her film, men det ku være man sku ta at gi den en chance! :D
Gravatar

#10 filmz-glasoksen 16 år siden

Mægtig anmeldelse. Har ikke set filmen, men jeg fik virkelig lyst til det efter at have læst denne anmeldelse. Det er aldrig sket før :)

Skriv ny kommentar: