Dette er en krigsfilm, og man kan ikke komme udenom at krigsfilm er blodige… det er “We Were Solders” også, specielt er der et par scener hvor man ser soldater der bliver ramt af napalm. Virkelig ubehageligt. Dette betyder samtidig at filmen ikke er for alle. Kan man ikke lide krigsfilm, skal man holde sig fra denne film.

Filmen er forholdsvis lang, ca. 2 timer og 20 minutter, men kun ca. 1½ timer er regulær kamp. Der er tilpas mange afbræk hvor vi fx. følger familierne hjemme i USA eller hvor der er pauser i kampen. Dette gør at filmen ikke virker overvældende lang eller langtrukken, og gør at kampene ikke bliver alt for trættende hen imod slutningen.

Kritikpunkter? Tjaah, det ses i starten, at filmen er skrevet af Hal Moore. Dette betyder faktisk at manden er usårlig i denne film, og det fratager selvfølgelig noget af spændingen. Hvordan den mand overlevede det slag uden at blive såret, er et under. Især fordi han står oprejst hele tiden, mens andre soldater der ligger ned, bliver skudt til plukfisk.

Samtidig kan man vove den påstand at filmen er ret clichefyldt, specielt den gode gamle “tell my wife I love her” bliver godt brugt. Det er muligt at det virkelig er hvad soldaterne siger (det står angiveligt i bogen), men det virker en smule søgt. Samtidig slipper man ikke for lidt amerikansk patriotisme, men det er nu ikke så slemt, som man kunne have frygtet.

Alt i alt, er “We Were Solders” en flot og fængende krigsfilm, der hæver sig over mange andre krigsfilm med sine dramatiske aspekter.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-PeterPed@ll 21 år siden

Hvad kan jeg sige ??? Kanon anmeldelse.

Lækker film med mange rigtig gode detaljer og en suveræn handling, der til tider bliver lidt for "amerikansk". Dog ikke i en grad, der ofte ses i andre krigsfilm. Det fede ved denne film er, at man også ser det fra "Vietcongs" vinkel.

Uden tvivl en film, der bør ses af alle action-fans.
Gravatar

#2 filmz-simos 19 år siden

Det er måske den dårligste film jeg nogensinde har set.
Gravatar

#3 Lowkey 19 år siden

#2
Så er du fandme heldig.
Daisy, Daisy...
Gravatar

#4 JannikAnd 19 år siden

#2

Så har du vist ikke set så mange film, du... Ud af røret!
Gravatar

#5 bobber 19 år siden

Det er ikke den dårligste film jeg nogensinde har set. Men jeg må dukke mig og indrømme at jeg også synes den er elendig. Det var måske patriotismen jeg ikke lige kunne klare den aften, og det er også et stykke tid siden jeg har set den.
-
Don't Panic

Skriv ny kommentar: