Udover flere interviews med Allen selv, så byder filmen som nævnt også på samtaler med en masse andre interessante folk, heriblandt Diane Keaton, Larry David, Martin Scorsese og Sean Penn. Keaton får en masse skærmtid, men ikke nok i betragtning af det lange venskab, som hende og Allen har bag sig. Indimellem føles det faktisk, som om Weide har været lidt for opsat på at få proppet en masse store navne ind i sin film, som kan pryde plakaten. Flere af dem får kun en beskeden mængde taletid, og den unødvendigt overdimensionerede rolleliste gør filmen lidt for rodet og usammenhængende. Mange af deltagerne får kun lige ridset lidt i overfladen, når det kommer til at fortælle om Allen og hans arbejde, hvilket ærgrer. Men de er dog alligevel alle enige om én ting: Woody Allen er genial.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 sluppermand 11 år siden

Fin anmeldelse. Jeg havde egentlig heller ikke regnet med at det ville være en mesterlig dokumentar, snarere lidt ekstra guf til Allen-fans og en god introduktion til newcomers. Men det vil vise sig på søndag :) Som inkarneret Allen-fan, glæder jeg mig i hvert fald meget til at se den.
"Morte ai porcelli!"
Gravatar

#2 elwood 11 år siden

Billede 3
Tilbudet omkring Woody Allens Pants Party overvejes nøje.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#3 BN 11 år siden

Den mand er vildt overvurderet. Jeg bryder mig hverken om hans ældre film eller hans nyere film, herunder dem han ikke selv spiller med i. Som skuespiller er han vildt irriterende at se og høre på - jeg fatter ikke, at nogen finder ham god, når man ser hvor udtryksløst og tomt et ansigt han har. Han er en lille, vindtør og dødkedelig fyr ... hvilket nogen sikkert vil sige er det han udnytter som komiker/skuespiller. Men den køber jeg ikke. I mine øjne og ører er det som om hans speedsnak skal dække over hans begrænsninger som skuespiller. Jeg får ondt i ørerne af at høre på ham, og jeg kan virkelig ikke se det "geniale" i hans dialoger og tekster. Jeg finder dem og hans film enormt banale og uinteressante.

Så en dokumentarfilm om ham? Nej tak!
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#4 Melisande 11 år siden

#3: Er dette sofistikeret ironi eller har du ingen humoristisk sans? Hvis det sidste er tilfældet har jeg megen medlidenhed med dig.
Jeg glæder mig i hvert fald meget til både dokumentaren og "To Rome with Love". Måske er jeg også bare vindtør og dødkedelig!
Gravatar

#5 Richard Burton 11 år siden

Woody er en fantastisk filmskaber og en fantastisk skuespiller. Hvor mange gange jeg har ligget flad af grin til den mands hypokondriske "lidelser" med tårerne trillende ned af kinderne har jeg ikke styr på. Jeg foretrækker hans periode 1 (1971-1993). Periode 2 (1993-2003) har nogle små perler (Mig og Afrodite og Deconstructing Harry), mens Periode 3 (2003-2012), den europæiske periode, så sandelig er interessant og god, men i den grad mangler Woody selv i protagonistens plads.

En af de 10 største nulevende instruktører og jeg vil være tæt på at inkludere ham også i samme selskab, hvis de afdøde indgik.
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#6 The Insider 11 år siden

#5, amen.
War. War never changes.
Gravatar

#7 jessup 11 år siden

#5 meget enig ville nok tage Bullets... med fra 1994 - i den efterfølgende periode er det deconstruting harry og sweet and lowdown der gør det for mig.
This is just until June
Gravatar

#8 sluppermand 11 år siden

Så fik jeg endelig set dokumentaren. Selvom jeg enig i mange af anmelderens ankepunkter, vil jeg alligevel give den en ekstra stjerne. 5/6 fra mig. Yderst interessant indblik i mandens karriere fra knægt til gammel mand. Selvom manden bestemt har et par halvdårlige film på cv'et og en ret så ubehagelig skandale bag sig, kan jeg ikke lade være med at have dyb respekt for manden. Magen til nede-på-jorden og uprætentiøs instruktør skal man lede længe efter. Et must-see for Woody-fans.

Jeg læste i Information at filmen bliver vist på amerikansk tv i en mer end tre-timers udgave, mens vi her i Europa må nøjest med to timer i biografen. Lidt ærgeligt, da jeg sagtens kunne have set mere.

Hans mesterværker er efter min mening:
Annie Hall
Broadway Danny Rose
Crimes and Misdemeanours
Deconstructing Harry
Hannah and Her Sisters
Love and Death
Manhattan
The Purple Rose of Cairo
Radio Days
Sleeper
Stardust Memories
Zelig
"Morte ai porcelli!"
Gravatar

#9 NightHawk 11 år siden

SIR Ridley Scott (5) skrev:
Woody er en fantastisk filmskaber og en fantastisk skuespiller. Hvor mange gange jeg har ligget flad af grin til den mands hypokondriske "lidelser" med tårerne trillende ned af kinderne har jeg ikke styr på. Jeg foretrækker hans periode 1 (1971-1993). Periode 2 (1993-2003) har nogle små perler (Mig og Afrodite og Deconstructing Harry), mens Periode 3 (2003-2012), den europæiske periode, så sandelig er interessant og god, men i den grad mangler Woody selv i protagonistens plads.

En af de 10 største nulevende instruktører og jeg vil være tæt på at inkludere ham også i samme selskab, hvis de afdøde indgik.


Hørt! Er meget enig i hvad du har skrevet, men vil dog ligesom Jessup også, ud over "Deconstructing Harry" og Mighty Aphrodite", nævne et par film mere fra perioden 1993-2003, som jeg mener hører til blandt Woody allens bedste film.

"Everyone Says I love You" - 1996
"Sweet And Lowdown" - 1999
"Hollywood Ending" - 2002

I perioden 2003 - 2012 er det filmene "Melinda and Melinda", "Match Point", "Scoop" og "Midnight In Paris", som jeg synes har været højdepunkterne. :)

sluppermand (8) skrev:
Jeg læste i Information at filmen bliver vist på amerikansk tv i en mer end tre-timers udgave, mens vi her i Europa må nøjest med to timer i biografen. Lidt ærgeligt, da jeg sagtens kunne have set mere.


Ja det virker sgu ærlig talt besynderlig, at man har valgt at klippe en hel time ud af den oprindelige version. Men fortvil ej, for den 3 timer lange udgave er nemlig allerede udkommet på DVD, så du nu kan få set dokumentaren i sin helhed.

Jeg købte den selv for nylig og satser på at få set den i aften, og så vender jeg lige tilbage igen med lidt kommentarer. :)

http://www.amazon.com/Woody-Allen-Documentary/dp/B...
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#10 Babo84 11 år siden

BN (3) skrev:
Som skuespiller er han vildt irriterende at se og høre på - jeg fatter ikke, at nogen finder ham god


Spot on. Helt enig. Dog kan jeg lide enkelte af hans film. Jeg var vild med Match Point, men ellers jubler jeg ikke hver gang han kommer med en ny film. De er mig ofte lide kedelige og for dialog-prægede.

Skriv ny kommentar: