Af: filmz-vassago | Udgivet: 2005-08-13


Mens dvd’en efterhånden nærmer sig sin 10 års fødselsdag, gør de udenlandske filmselskaber klar til at introducere næste generation af digitale medier, designet til at gøre oplevelsen i hjemmebiografen endnu bedre. Den nye type dvd vil indeholde film i HD eller High Definition kvalitet, hvilket først og fremmest betyder en væsentlig højere lyd- og billedkvalitet (helt op imod 1920×1080 billedpunkter mod de nuværende 720×576 på dvd) end hidtil muligt. HD skivens fysiske størrelse forbliver den samme som almindelige cd/dvd’er men skrives og læses anderledes, så den kan indeholde langt mere data end de 8,5GB store skiver, som benyttes nu.
I øjeblikket er der to konsortier, som arbejder på at lancere HD dvd’er, og det kan vise sig at blive et problem for forbrugerne, idet der så vil komme to forskellige formater på markedet, uden at man ved, hvilket vil holde længst. Begge lejre har mange milliarder kroner på spil, og er selvsagt yderst interesserede i, at netop deres eget format bliver afløseren til den overordentlig succesfulde dvd-skive. Indtil videre har uenigheden dog betydet, at lanceringen har stået i stampe, og at vi kan risikere at vente længe endnu på, at udviklingen for alvor kommer i gang. Fælles for begge formater er, at de vil kunne benyttes til alt fra film til spil, og at de nye afspillere vil kunne vise gamle dvd’er.
Maskiner med optagefunktion vil desuden være i stand til at optage HD signaler, hvilket er en meget praktisk feature, eftersom eksempelvis Canal Digital allerede fra 1. september starter en High Definition tv-kanal i Danmark.
[h2]Blu-ray vs. HD-DVD[/h2]
Den første af de to nye HD dvd formater hedder Blu-ray, og bakkes op af stort set alle de store elektronikfabrikanter i verden, herunder Sony, Pioneer og Philips. I den anden lejr arbejder fabrikanterne NEC, Sanyo, Toshiba m.fl. med deres bud på en afløser, kaldet HD-DVD, baseret på næsten samme teknologi som de nuværende dvd’er. Umiddelbart burde der ikke være meget at skændes om, idet Blu-ray på papiret er vinderen, både hvad angår tilslutning og økonomisk styrke. Desuden har formatet den fordel, at mediet indtil videre kan rumme meget mere information end HD-DVD, 50GB mod HD-DVD’ens 30GB, hvilket betyder at Blu-ray formatet er mere fremtidssikkert.
Men helt så enkel er virkeligheden ikke. For teknologi er en ting og økonomi noget andet, og her vinder HD-DVD terræn. Blu-ray teknologien er væsentligt anderledes, end den man kender fra de nuværende dvd’er, og det betyder at faciliteterne, hvor man producerer dvd’er, med stor sandsynlighed skal bygges helt om. HD-DVD’en derimod, minder på langt flere punkter om dvd’en, og produktionslinierne skal derfor kun modificeres og opdateres i et begrænset meget omfang. Dette vil igen sænke produktionsomkostningerne og i sidste ende også prisen på en HD-DVD film.

[h2]100 HD-DVD titler på vej[/h2]
Men det er ikke kun de lavere produktionsomkostninger, som har været et vigtigt slagord for HD-DVD lejren. De filmselskaber der har valgt at støtte formatet, kan nemlig også vise sig at blive vigtige brikker. Selskaber som New Line, Paramount, Warner og Universal har allerede nu meddelt, at de i år vil lancere op imod 100 HD-DVD filmtitler i USA, hvilket måske vil få stor betydning for udfaldet af kampen mellem konsortierne. Blu-ray har med både Sony Pictures, Disney, MGM og formodentlig også 20th. Century Fox ligeledes store støtter men ingen af dem har endnu løftet sløret for eventuelle filmudgivelser. Om det så bliver et problem for Blu-ray kan kun tiden vise. I Danmark er der endnu ikke annonceret nogen HD dvd udgivelser.

Gravatar

#41 filmz-Bruce 18 år siden

Krigen er startet

DVD'en er død...længe leve DVD'en flere år endnu :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#42 filmz-vassago 18 år siden

Hvilket link?
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#43 filmz-Bruce 18 år siden

Her

Sorry!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#44 filmz-vassago 18 år siden

Tak, havde fundet frem til den artikel/historie, men troede måske at der var en anden derinde på digital bits.

Man må sige at det er et alvorligt slag for Blu-Ray, og ikke mindst forbrugeren. Jeg holder stadig på at Sony har fat i den rigtige ende, og ikke mindst har det mest overlegne produkt - så jeg smider mine penge efter dem - men sikkert også efter et PC HD-DVD drev til media centeret i stuen :)
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#45 filmz-Bruce 18 år siden

#44 Ja jeg tror også på Blu-Ray, men ikke nok til at købe endnu. Jeg har ikke lyst til at have to slags HD film stående. Så dvd'en holder nok et par år hos mig endnu :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#46 filmz-vassago 18 år siden

Har du købt en oppo?
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#47 gi-jones 18 år siden

#45: Problemet er jo, at jo længere vi venter jo flere dvd-film får vi stående som skal skiftes ud. Min samling vokser ganske betydeligt for tiden.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#48 filmz-vassago 18 år siden

SLAM, så blev Intel og MS vist sat på plads...
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#49 filmz-Bruce 18 år siden

#46 Ikke endnu. Vil lige vente til næste firmware release, men så ryger den i kurven.

#47 Ikke et problem for mig. De nye scalers som kommer, bl.a den nye chip i Denons 5910 eller Oppo'en kan scale almindeligt dvd materiale til 720p eller 1080i, true HD og i en kvalitet, som selvfølgelig ikke er 100% af en remastered HD film, men så tæt på, at man tror det er løgn. Og disse bliver stadig bedre og bedre og billigere. Kvaliteten er selvfølgelig stadig afhængig af den oprindelige dvd's kvalitet.

Ud af de ca. 600 jeg har nu, vil jeg overveje at reinvestere i maksimalt 50-75 som HD versioner.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#50 filmz-Bruce 18 år siden

Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: