Biografen Gloria i København, som er kendt for at vise smalle film og gamle klassikere, lukker.
Den Københavnske biograf og filmselskab Gloria Film er gået i betalingsstandsning og inden ugen er omme nok også fallit. Alle forevisninger er derfor indstillet. Det er den lange varme sommer i år, der har taget livet af denne lille perle af en biograf.
Gennem de sidste 12 år har Gloria Film både vist importerede film som “Lost and Delirious”, “De Vilde Siv”, “Intimacy”, “Bully Paradisets Børn” – og gamle klassikere som “Tågernes Kaj” og “Forbudte Lege” og film fra instruktører som f.eks. Rainer Werner Fassbinder.
Man kan derfor håbe at enten nogle af diverse kulturfonde, Københavns Kommune eller andre kan gå ind og hjælpe med at få dem tilbage på banen igen, så der stadig vil være mulighed for at se smalle film i København.
#1 Tylerdurden 21 år siden
Det ender jo med at det kun er de store biokæder, som Nordisk film biografer og Cinemaxx, der er tibage.
Gloria var en hygelig og intim lille perle i Københavns biografmiljø. Det var dejligt, at kunne gå der er ind og se de små og skæve film som de store biografer ikke turde købe eller vise. Lad os håbe at dette ikke også sker for Grand, en af de sidste "ikke mainstream" biografer, der er tilbage i København.
Jeg får sgu helt en klump i halsen, ved at sidde og skrive dette. Det er meget trist...
Gloria, R.I.P.
#2 KEiZ 21 år siden
Tragisk
#3 coolflash 21 år siden
Det er sørgeligt...
#4 The Baptizer 21 år siden
Jeg har iøvrigt ikke hørt om en eneste af de film der er nævnt ovenfor. Selv om jeg ellers synes jeg også for set en pæn stak obskure ikke-mainstream-film.
#5 Tylerdurden 21 år siden
#6 filmz-ClausA 21 år siden
Kulturstøtte er noget blålys, så afskaf det!
#7 filmz-Kadann 21 år siden
Så vi skal hellere have mainstream blockbusters, som f.eks Bad Boys II osv., så vi kan stille flest mennesker tilfredse og helst kvæle små film, som er anderledes og ikke appelerer til den brede befolkning.
Fordi kultur skal jo helst ramme FLEST muligt mennesker, og der skal helst ikke være plads til de små ting, som f.eks. teater, opera, kunst og andet, som ikke rammer den brede befolkning.
#8 Skobbolop 21 år siden
"I AM MAKING A BIRDHOUSE!"
#9 filmz-Daniel_Logan 21 år siden
I am like a wild horse, and you can't tame me..
#10 filmz-ill 21 år siden