• Life of Brian
    46%
  • The Passion of the Christ
    17%
  • Jeg kan ikke lide Jesus-film
    15%
  • Jeg har ikke set en Jesus-film
    8%
  • Ben-Hur
    7%
  • The Last Temptation of Christ
    2%
  • Jesus Christ Superstar
    2%
  • Jesus of Nazareth
    1%
  • The Gospel According to St. Matthew
    1%
  • Anden film
    1%
  • Godspell
    0%
  • The Greatest Story Ever Told
    0%
  • Judas
    0%
  • The Miracle Maker
    0%
  • The King of Kings (1927)
    0%
  • King of Kings (1961)
    0%
  • The Robe
    0%

Stemmer i alt: 1290

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#11 moulder666 10 år siden

Riqon (3) skrev:
Bogen er bedre.


Hvad? Har de lavet en bog over filmen?
Min kritik er 100 procent berettiget i enhver redaktionel sammenhæng, og hvis du ikke kan se problemet, er du i benægtelse.

Gravatar

#12 T. Nielsen 10 år siden

Kyllingebenet (9) skrev:
Ben-Hur, synes det er en fantastisk film..
Enig og den fik også min stemme!
Baby, it's cold outside
Gravatar

#13 Riqon 10 år siden

moulder666 (11) skrev:
Hvad? Har de lavet en bog over filmen?


Ja, for cirka 2000 år siden.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#14 dslacker 10 år siden

Ja, for cirka 2000 år siden.


Det skulle måske tro, men den version vi læser PT er højst 1700 år gammel og den er så gu revideret en del gange siden. Og halvdelen af vores nuværende version kan så vidt jeg ved dateres tilbage til for omkring 4000 år siden... hvor diverse myter blev samlet sammen i nogen ruller... ;-)
Have You Got The Will To Be Weird - IMDB Profil:
http://www.imdb.com/mymovies/list?l=18871440
Gravatar

#15 BN 10 år siden

dslacker (14) skrev:
den version vi læser PT er højst 1700 år gammel


Det er ikke korrekt. De ældste eksisterende afskrifter af de gammeltestamentlige bøger er MINDST 2200 år gamle, idet disse næsten alle (kun Esters Bog mangler) er repræsenteret blandt Dødehavsrullerne, af hvilke de ældste er dateret til mellem år 300 og 200 før vor tidsregning. Og eftersom der netop er tale om afskrifter og der altid gik mange år, før et skrift opnåede almen accept indenfor jødedommen som værende kanonisk, ved man, at de originale skrifter (som man skrev af efter de følgende årtier og århundreder) var af endnu ældre dato.

dslacker (14) skrev:
og den er så gu revideret en del gange siden.


Både ja og nej. De forskelle eller eventuelle fejl der har sneget sig ind i nogle bibeloversættelser, kan hurtigt opdages ved at gå tilbage til de ældste eksisterende håndskrifter, eksempelvis Dødehavsrullerne (alt efter hvilken bibelsk bog der er tale om).

dslacker (14) skrev:
Og halvdelen af vores nuværende version kan så vidt jeg ved dateres tilbage til for omkring 4000 år siden...


Det er stort set korrekt. Ca. 3500 år er dog mere præcist.

Alt dette er rent faktuelle eller historiske oplysninger. Noget ganske andet er, om man tror på indholdet af disse skrifter.
"The feel of the experience is the important thing, not the ability to verbalize or analyze it." (Stanley Kubrick)
Gravatar

#16 BN 10 år siden

Korrigering:

BN (15) skrev:
Nogle af de ældste eksisterende afskrifter af de gammeltestamentlige bøger er MINDST 2200 år gamle
"The feel of the experience is the important thing, not the ability to verbalize or analyze it." (Stanley Kubrick)
Gravatar

#17 Pécuchet 10 år siden

BN (15) skrev:
de gammeltestamentlige bøger er MINDST 2200 år gamle


Og hvad så? De kanoniske evangelier kan højest dateres tilbage til 60-100 år efter vor tid.
Der burde have været Roser.
Gravatar

#18 BN 10 år siden

Pécuchet (17) skrev:
Og hvad så? De kanoniske evangelier kan højest dateres tilbage til 60-100 år efter vor tid.


Det er korrekt at de ældste eksisterende afskrifter af evangelierne har den alder, du der angiver. Vi ved blot ikke præcist hvor mange år forinden originalerne blev skrevet. Afskrifterne begyndte først at blive lavet, når et brev eller evangelium var accepteret som kanonisk blandt de første kristne.
"The feel of the experience is the important thing, not the ability to verbalize or analyze it." (Stanley Kubrick)
Gravatar

#20 Riqon 10 år siden

dslacker (14) skrev:
Det skulle måske tro, men den version vi læser PT er højst 1700 år gammel og den er så gu revideret en del gange siden. Og halvdelen af vores nuværende version kan så vidt jeg ved dateres tilbage til for omkring 4000 år siden... hvor diverse myter blev samlet sammen i nogen ruller... ;-)


Som uddannet teolog vil jeg bare sige: Bullshit.
Du får tilsyneladende din viden fra Dan Brown.
The only way to beat a troll is to not play their game.

Skriv ny kommentar: