• Life of Brian
    46%
  • The Passion of the Christ
    17%
  • Jeg kan ikke lide Jesus-film
    15%
  • Jeg har ikke set en Jesus-film
    8%
  • Ben-Hur
    7%
  • The Last Temptation of Christ
    2%
  • Jesus Christ Superstar
    2%
  • Jesus of Nazareth
    1%
  • The Gospel According to St. Matthew
    1%
  • Anden film
    1%
  • Godspell
    0%
  • The Greatest Story Ever Told
    0%
  • Judas
    0%
  • The Miracle Maker
    0%
  • The King of Kings (1927)
    0%
  • King of Kings (1961)
    0%
  • The Robe
    0%

Stemmer i alt: 1290

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#41 dslacker 10 år siden

Jøsses BN - Jeg har jo skrevet, at det jeg mente var den samling af tekster vi NU kalder biblen, er ca. 1700 år gammel. At der er ældre fragmenter er vi da helt enige om. Det troede jeg fremgik ret tydeligt.
Jeg mener stadig ikke jeg har sagt nogle usandheder :-)
Have You Got The Will To Be Weird - IMDB Profil:
http://www.imdb.com/mymovies/list?l=18871440
Gravatar

#42 Pécuchet 10 år siden

BN (38) skrev:
Du har vist sovet i timen. Alderen på de gammeltestamentlige bøger har al mulig relevans, eftersom dslacker skrev:

dslacker (14) skrev:
Og halvdelen af vores nuværende version kan så vidt jeg ved dateres tilbage til for omkring 4000 år siden... hvor diverse myter blev samlet sammen i nogen ruller...


Hvilken "halvdel" talte han om her? Det svarer han selv på:

dslacker (25) skrev:
Når jeg snakker om halvdelen der er omkring 4000 år gammel snakker jeg selvfølgelig om det gamle testamente...


Nu var jeg så uheldig, at jeg deltog i diskussionen før #25, men nuvel. Jeg ser ingen grund til at diskutere Det Gamle Testamente i en tråd om Jesus, hvorfor jeg kommenterede på dine "originaler" (antageligvis af NT).
Der burde have været Roser.
Gravatar

#43 BN 10 år siden

dslacker (41) skrev:
Jeg har jo skrevet, at det jeg mente var den samling af tekster vi NU kalder biblen, er ca. 1700 år gammel.


Okay. Men selv hvis du sigter til hvornår Bibelens KANON blev fastlagt, så er år 300 (eller deromkring) jo også forkert, som det fremgår af #28.

Det står fast, at de kristne på et tidligt tidspunkt samlede de inspirerede kristne skrifter.
I opslagsværket The International Standard Bible Encyclopedia hedder det at "Clemens, biskop i Rom, ved slutningen af det 1. århundrede var bekendt med Paulus’ brev til kirken i Korinth. Senere bekræftes det i breve fra både Ignatius, biskop i Antiochia, og Polykarp, biskop i Smyrna, at de paulinske breve var udbredte i det andet årti af det 2. århundrede". (The International Standard Bible Encyclopedia, redigeret af G. W. Bromiley, 1979, bind 1, side 603)

Disse mænd, der levede i de første århundreder e.v.t. — Clemens af Rom (30?-100?), Polykarp (69?-155?) og Ignatius af Antiochia (sidst i det 1. og først i det 2. årh.) — indflettede citater og uddrag fra flere forskellige af de nytestamentlige bøger i deres værker, hvilket viser at de var fortrolige med disse kanoniske skrifter. Justinus Martyr (død ca. år 165) brugte i sin "Dialog Med Jøden Tryfon" (XLIX) udtrykket "der står skrevet" når han citerede fra Mattæus-evangeliet, ligesom evangelieskribenterne selv gjorde når de citerede fra Gamle Testamente. Det samme er tilfældet i et ældre anonymt værk, "Barnabas’ Brev" (IV). I sit første forsvarsskrift (LXVI, LXVII) omtaler Justinus Martyr "Apostlenes Beretninger" som "Evangelier". (The Ante-Nicene Fathers, bind 1, siderne 220, 139, 185, 186). Theofilos af Antiochia (2. årh.) erklærede: "Angående den retfærdighed som [Mose]loven stillede krav om, findes der bekræftende udtalelser både hos profeterne og i evangelierne, idet de alle talte under inspiration af Guds ånd." Theofilos bruger derefter udtryk som 'der siges i evangeliet' (idet han citerer Mattæus 5:28, 32, 44, 46; 6:3) og "Guds ord vejleder os", hvorefter han citerer Første Timoteusbrev 2:2 og Romerbrevet 13:7, 8. (The Ante-Nicene Fathers, 1962, bind 2, side 114 og 115, "Theophilus to Autolycus" (XII, XIII).)

Ved slutningen af det 2. århundrede var Ny Testamentes kanon ubestrideligt fastlagt, og kirkefædrene Irenæus, Clemens af Alexandria og Tertullian tilskrev de bøger der udgjorde Ny Testamente, den samme autoritet som Gamle Testamente. Irenæus citerer i sine henvisninger til "Skrifterne" ikke mindre end 200 gange fra Paulus’ breve. Clemens siger at han vil svare sine modstandere ud fra "Skrifterne, som vi tror er ægte på grund af deres almægtige autoritet", d.v.s. "ved loven og profeterne, og desuden ved det velsignede evangelium". (The Ante-Nicene Fathers, bind 2, side 409, "The Stromata, or Miscellanies").

Hvis dét ikke er historisk bevis nok for, hvornår HELE Bibelen, som vi idag kender den, var samlet og/eller dens kanon fastlagt, så er der virkelig ikke mere jeg kan sige om sagen. ... Og det er der heller ikke uanset.

The End
"The feel of the experience is the important thing, not the ability to verbalize or analyze it." (Stanley Kubrick)
Gravatar

#44 Stetso-G 10 år siden

Det står fast, at de kristne på et tidligt tidspunkt samlede de inspirerede kristne skrifter.
I opslagsværket The International Standard Bible Encyclopedia hedder det at "Clemens, biskop i Rom, ved slutningen af det 1. århundrede var bekendt med Paulus’ brev til kirken i Korinth. Senere bekræftes det i breve fra både Ignatius, biskop i Antiochia, og Polykarp, biskop i Smyrna, at de paulinske breve var udbredte i det andet årti af det 2. århundrede". (The International Standard Bible Encyclopedia, redigeret af G. W. Bromiley, 1979, bind 1, side 603)

Disse mænd, der levede i de første århundreder e.v.t. — Clemens af Rom (30?-100?), Polykarp (69?-155?) og Ignatius af Antiochia (sidst i det 1. og først i det 2. årh.) — indflettede citater og uddrag fra flere forskellige af de nytestamentlige bøger i deres værker, hvilket viser at de var fortrolige med disse kanoniske skrifter. Justinus Martyr (død ca. år 165) brugte i sin "Dialog Med Jøden Tryfon" (XLIX) udtrykket "der står skrevet" når han citerede fra Mattæus-evangeliet, ligesom evangelieskribenterne selv gjorde når de citerede fra Gamle Testamente. Det samme er tilfældet i et ældre anonymt værk, "Barnabas’ Brev" (IV). I sit første forsvarsskrift (LXVI, LXVII) omtaler Justinus Martyr "Apostlenes Beretninger" som "Evangelier". (The Ante-Nicene Fathers, bind 1, siderne 220, 139, 185, 186). Theofilos af Antiochia (2. årh.) erklærede: "Angående den retfærdighed som [Mose]loven stillede krav om, findes der bekræftende udtalelser både hos profeterne og i evangelierne, idet de alle talte under inspiration af Guds ånd." Theofilos bruger derefter udtryk som 'der siges i evangeliet' (idet han citerer Mattæus 5:28, 32, 44, 46; 6:3) og "Guds ord vejleder os", hvorefter han citerer Første Timoteusbrev 2:2 og Romerbrevet 13:7, 8. (The Ante-Nicene Fathers, 1962, bind 2, side 114 og 115, "Theophilus to Autolycus" (XII, XIII).)

Ved slutningen af det 2. århundrede var Ny Testamentes kanon ubestrideligt fastlagt, og kirkefædrene Irenæus, Clemens af Alexandria og Tertullian tilskrev de bøger der udgjorde Ny Testamente, den samme autoritet som Gamle Testamente. Irenæus citerer i sine henvisninger til "Skrifterne" ikke mindre end 200 gange fra Paulus’ breve. Clemens siger at han vil svare sine modstandere ud fra "Skrifterne, som vi tror er ægte på grund af deres almægtige autoritet", d.v.s. "ved loven og profeterne, og desuden ved det velsignede evangelium". (The Ante-Nicene Fathers, bind 2, side 409, "The Stromata, or Miscellanies").

Hvis dét ikke er historisk bevis nok for, hvornår HELE Bibelen, som vi idag kender den, var samlet og/eller dens kanon fastlagt, så er der virkelig ikke mere jeg kan sige om sagen. ... Og det er der heller ikke uanset.

The End


Men vi er enige om, at gud ikke findes, ikke?
Gravatar

#45 BN 10 år siden

Stetso-G (44) skrev:
Men vi er enige om, at gud ikke findes, ikke?


Er vi?

Med forlov, jeg skrev altså:

BN (43) skrev:
The End
"The feel of the experience is the important thing, not the ability to verbalize or analyze it." (Stanley Kubrick)
Gravatar

#46 Riqon 10 år siden

dslacker (41) skrev:
Jeg mener stadig ikke jeg har sagt nogle usandheder :-)


...
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#47 dslacker 10 år siden

#46

Vorherre bevares.

...
Have You Got The Will To Be Weird - IMDB Profil:
http://www.imdb.com/mymovies/list?l=18871440
Gravatar

#48 Riqon 10 år siden

#47 -

Nøjagtigt det vi diskuterede.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#49 Lebrewski 10 år siden

Yes yes, for at komme tilbage til poll :), hvad så med "The man from Earth"? http://www.imdb.com/title/tt0756683/?ref_=nv_sr_1
Gravatar

#50 Gasivodo 10 år siden

Det kan så kun blive Brians liv her..

Riqon! Please af-ignorer mig så jeg kan spørge; a man of the cloth om Monty P's vinkel på korsfæstelser mm.
..er kuns blevet brugt på teologi pigebørn i Aarhus indtil videre.

Mht. manglende: Jesus vender tilbage(1992) af gode gamle JJT;-D
"..are there any women here today?.."

'Life of Brian'(1979) = fra dengang, man GODT måtte... :-(

Skriv ny kommentar: