Gravatar

#21 Antlion 14 år siden

mr gaijin (6) skrev:
Ran.


Hvad foretrækker du: Den stiliserede skønhed - ja, nærmest glamourøse apokalyptik - i "Ran" eller den mørke, realistiske og trøsteløse menneskelighed i "Shichinin no samurai"?
Gravatar

#22 Skeloboy 14 år siden

Antlion (21) skrev:
Hvad foretrækker du: Den stiliserede skønhed - ja, nærmest glamourøse apokalyptik - i "Ran" eller den mørke, realistiske og trøsteløse menneskelighed i "Shichinin no samurai"?


Den følelsladet og eksistentielle Akahige...;)
Gravatar

#23 mr gaijin 14 år siden

#21 Af de to bliver det nok "Shichinin". Men det er jo som at vælge mellem chokoladeis og nougat-is. Begge smager godt, men nogle gange har man lyst til det ene, og andre gange til det andet.

#22 Den er også fremragende. Også "Kakushitoride", "Yojimbo", "Yoidore tenshi" og mange flere. Det er imponerende, så mange film af høj kvalitet, den mand har lavet.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#24 Skeloboy 14 år siden

Er egentlig ikke sådan kæmpefan af Kurosawa, er mere til Mizoguchi. Og Yojimbo mangler jeg stadig at se det fede i...kunne være, det var den jeg skulle se i dag...

Men fordi jeg ikke kan tage mig sammen til at læse, så biksede jeg lige den samme:

www.skeloboy.dk/japan

Man kan selvfølgelig sige, at nu har jeg kun set Mizoguchis mest populære film. Hvis jeg nu ser 9 mere, så kommer der nok også nogle 2'ere og 3'ere på
Gravatar

#25 mr gaijin 14 år siden

#24 Tjek også Ozu Yasuzo, Masumura Yasuzo, Oshima Nagisa, Yoshida Yoshishige, Imamura Shohei(!), Naruse Mikio og Ichikawa Kon.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#26 Antlion 14 år siden

Gense "Warui yatsu hodo yoku nemuru" i stedet! Og selvom du ikke går så meget op i DVD-kvalitet, så undgå for alt i verdenen Sandrew Metronomes bokse...

Efter min mening er dette Kurosawas bedste film (jeg har set dem alle), og muligvis også en af de bedste film nogensinde! :)
Gravatar

#27 evermind 14 år siden

EPH333 (1) skrev:
Jeg skal se Die antother die


Eller på dansk: Myremobberen??
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#28 mr gaijin 14 år siden

#26 Igen en fremragende film. Nå joh, se også "Nora inu". En virkelig god japansk efterkrigstids-noir thriller.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#29 Skeloboy 14 år siden

Masumura Yasuzo og Yoshida Yoshishige kender jeg ikke. Imamura Shohei(!)(har Ballad of Narayama), Naruse Mikio og Ichikawa Kon er jeg helt klart over, jeg skal tjekke ud.

Har også Tokyo Story af Ozu, men det var heller ikke lige mig. Ellers er jeg også temmelig glad for Hiroshi Teshigaharas tre film, Tanin No Kao, Otoshiana, Sunna No Onna.

#26 - alle de film er fra SW-boksene, og jeg kan virkelig ikke se/går ikke op i, hvorfor de skulle være dårlige...:)

#28 - Nora Inu er som sagt blandt mine favoritter:)
Gravatar

#30 mr gaijin 14 år siden

#29 Så tag at se "Ukigusa", hvis du vil have en anden vinkel på Ozu. Eller stumfilmen "Umarete wa mita keredo". Og ja, Teshigahara, Kobayashi Masaki og Shindo Kaneto er også værd at tjekke ud. Listen er lang.
Happiness is not always the best way to be happy.

Skriv ny kommentar: