Gravatar

#11 filmz-Kadann 16 år siden

Jeg må erkende, at jeg ser det som ren flueknepperi, om man skal kalde det ulovlig kopiering, piratkopiering, tyveri eller Povl Dissing - faktum er at det er ulovligt og ligemeget hvordan man retfærdiggører det, bliver det ikke mindre ulovligt.

Jeg gider ikke længere at spilde min tid på at overbevise folk om det forkerte i det, da jeg altid får en hjerteskærende historie om mangel på penge, at Hollywood er nogle slemme pengemaskiner o.s.v. o.s.v., men folk gider sjældent at forholde sig til ret meget andet, end deres undskyldning for at gøre det. Til gengæld oplever jeg tit at folk ser underligt på mig, når jeg fortæller at jeg køber mine ting og generelt set ikke er voldsomt interesseret i ulovligt kopierede ting.

Hvad jeg dog stadig ikke har forstået er to ting:

1. Folk undskylder ulovlig kopiering med at Hollywood kun laver lort - hvis det er tilfældet, hvorfor så downloade det og spilde tiden på at se det?

2. Når film som AvP2 kommer op, hører jeg tit sætningen "den ser godt nok skidt ud, men den skal da ses" - hvorfor skal den ses? Er folk blevet ramt af en masse-psykose, jeg ikke er blevet inficeret med, siden de vil ofre 75+ kr. på at se lort i biografen, frem for at bruge pengene på noget der ser godt ud? En udtalelse som ovenstående, burde automatisk udløse en medicinsk kastrering, så vedkommende ikke forurener genmassen.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#12 filmz-vassago 16 år siden

Det er jo et delikat spørgsmål. Det er i hvert fald ikke tyveri i samme forstand. Hvis du vil bruge sammenligningen med chokolade-æsken, så skal du lige have med, at man jo ikke har taget noget - men kopieret noget - chokolade-æsken ville aldrig forlade butikken. Har man så stjålet noget, eller har man "bare" krænket ejeren af produktet?

Rent moralsk kan man måske godt kalde det et tyveri, du har i hvert fald brudt ophavsretten og "taget" noget der ikke var dit.

Men lige netop denne debat finder jeg altid ret sjov, ikke på grund af "forbrydelsen", men gråzonerne. For på den ene side er der altid en masse der forbander det langt væk, men dagligt kan man jo læse et hav af indlæg på Filmz omkring amerikanske tv-serier, som ingen kunne have set - medmindre de havde hentet det på nettet...

Personligt synes jeg at lovgivning omkring ophavsret skal have en opstrammer, både pga huller, men også bare en generel update, der er sket ufattelig meget siden de love/regler så dagens lys.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#13 davenport 16 år siden

Jeg kender også folk, der har hele mapper med kopierede film, og som ikke engang tager stilling til det ene eller det andet. Det er gratis, så det er fint.
Ellers køber de dem til 40,- hos én de lige kender fra arbejdet, og går på kompromis med kvalitet. Og de siger altid "Jamen, kvaliteten er faktisk rigtig god!" - Fuck da af, gu er den da ej!
Bare det at der er sådan en TCR ting, eller en advarsel, er i aller første omgang nok til at jeg styrer helt uden om.
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#14 elwood 16 år siden

#12 hehe sidder faktisk og håber på serien Californication snart kommer på dvd, da jeg gik glip af de første par afsnit af serien.

Man ku jo let komme med på bølgen ved at hente de første afsnit men det er jo ulovligt, så jeg væbner mig med tålmodighed, det samme er gældende for Sæson 2 af Dexter.

Men ja den såkaldte Gråzone er en farlig en, vil jeg give dig hel ret i.

Men lad mig lige sige en ting om alt det her med pirat kopiering... lad mig da for helvede! slippe for de der lange reklamer før filmen, på en dvd jeg har købt argg de er trælse. (hentyder til dem der advare mod pirateri)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#15 davenport 16 år siden

Jeg ejer iøvrigt selv én kopieret film. Den nye Star Wars. Jeg fik den i gave, og har aldrig set den.
Den er optaget i en biograf, og er grynet, grumset og billedet skulle hoppe.
Hvis nogen er interesseret, kan den afhentes. PM mig endelig.
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#16 HonoDelLoce 16 år siden

Det er lidt sjovt, for jeg har en ven, der selv har brugt det argument med at han downloader for at "se om det er noget han kan lide" - men han ejer ikke over 20 film selv.. Og så kræsen er han slet ikke..

Før i tiden vil jeg godt indrømme, at jeg selv downloadede film.. Men det var ren og skær film, som var lang tid om at komme til DK.. Det er skam ikke en undskyldning, blot min grund :) Gad ikke at skulle vente et halvt år på at se en film, som udkom på DVD "over there" lang tid før den kom i biffen i DK.. Men efter at dvd-salg over nettet er blevet meget nemmere at gå til - også når man handler internationalt, mistede jeg den grund og derved også lysten til at downloade.. Og samtidigt er det også blevet mere sjældent, at en film var så forsinket i DK i forhold til andre lande - selvom det da stadig forekommer :)
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#17 elwood 16 år siden

Kan stadig huske min første cam film, jeg var over ved en ven og han havde lige fået South Park bigger longer Uncut.

1. amerikanerne i biffen den var optaget sad og snakkede konstant.

2. billede var som en wannabe Paul Greengrass movie

3. folk rejste sig konstant op

hel ærlig kan folk stille sig tilfreds med det bare for at se en film flere måneder før den udkommer i deres land.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#18 davenport 16 år siden

Havde en ven engang der havde FotR på skive, ca. et halvt år før premiere. Jeg nægtede at se den, selv om det var den film jeg havde glædet mig til mest nogensinde.
Og det fortryder jeg ikke et sekund.
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#19 filmz-Bruce 16 år siden

12 ...men dagligt kan man jo læse et hav af indlæg på Filmz omkring amerikanske tv-serier, som ingen kunne have set - medmindre de havde hentet det på nettet...

:)

Åhhh ja! Og jeg skal ikke være for fin til at indrømme, at undertegnede selv har nydt én her for nylig hos mine buddies. Hvad gør det mig til? Ja, jeg må tilslutte mig Hank Moody i hans interview med Henry Rollins:

Henry Rollins: Yet you're part of the problem, I mean you're out there blogging with the best of them?

Hank: Hence my self-loathing!!!


At jeg så køber serien retfærdiggører intet. Kunne ligeså godt have været noget lort og hvad så? Ja, så havde jeg måske kun "krænket ophavsretten", men jeg havde måske ellers været en potentiel kunde og derved har udbyderen mistet en sikker indtægt, mens jeg fik det fulde udbytte af et produkt og derved udnyttet andres skaberevner på det groveste, det skammeligste.

Ved ikke om det, at man er en del af et "film-miljø", hvor det nyeste nyeste diskuteres, skaber præstationsangst, at folk gerne vil se det nye før andre og derfor hopper over, hvor gærdet er lavest.

Ønsker grueligt en kopieringsmekanisme så INGEN kan kopiere en skid.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#20 filmz-bullettooth 16 år siden

I min verden er der ikke forskel....det er simpelt tyveri, færdig basta bum! Jeg har aldrig downloaded film, men har da lånt skiver af gutterne når de havde dem med forbi alligevel. Så ja! jeg er hamrende dobbeltmoralsk. Men jeg syntes også at det er forkert at køre for stærkt, men det betyder jo heller ikke at jeg køre som en selvdød søndagsbillist med forhudsforsnævring.....nej på det punkt er jeg også dejligt dobbeltmoralsk..... sådan ca. lige så dobbeltmorals som omkring 95% af danmarks befolkning.....
Hvad man skal gøre for at komme det livs..... tja forhøj straffen! Så kan det være gutterne lige tænkte sig om en ekstra gang inden de trykkede download, og så ville de selvfølgelig ikke kunne smide den af hos mig, men jeg tror helt ærligt også mit liv vil være lige så godt som det er nu.
--------- for rent ---------

Skriv ny kommentar: