Ganske som det var tilfældet med “Min søsters børn”, vender endnu en af dansk filmskats helt store succesfulde filmserier, “Far til fire”, snart tilbage til det store lærred i en ny, moderne udgave.

ASA Film Production, Easy Film og Scanbox Entertainment har lagt 18 mio. kroner i det kommende projekt, der skal genoplive Danmarks mest slidstærke filmkoncept om familifaderen og hans fire børn Lille Per, Mie, Søs og Ole.

På rollelisten finder man allerede Niels Olsen som børnenes far, Jess Ingerslev som den mumlende onkel Anders, og Martin Brygmann som den lede chef, der fyrer familiefaderen som revisor.

Det Danske Filmstudie i Lyngby holder i øjeblikket casting-runder for at finde de børn, der skal spille de fire søskende, som jo tæller en af filmens helt store frontfigurer, Lille Per.

I manuskriptet til den kommende fortolkning, som er skrevet af Tine Frellesen og Thomas Glud, bliver faren Ib fyret fra sit arbejde, og hans fire børn får nok at se til; Mie tager det problemfyldte ansvar for skolens talentshow, mens Ole kæmper for at samle et band, og Søs vælger at blive fotomodel. Lille Per får dog sin helt egen kreative idé til at løse familiens økonomiske problemer.

“Far til fire” skal instrueres af Claus Bjerre, og optagelserne vil finde sted i juni og juli. Hvis filmens premiere ved juletid bliver en succes, er det planen at lave mindst to fortsættelser om den populære familie.

I 1950’erne og 1960’erne trak de oprindelige “Far til fire”-film, der var baseret på tegneserien af Engholm og Hast, adskillige millioner ind, og er idag på DVD-markedet solgt over 200.000 eksemplarer.



Vis kommentarer (50)
Gravatar

#31 Corgan 19 år siden


#29:
Well... hvis du allerede vidste det, så ville du jo også vide at din kommentar "...evigt og altid at bruge vores skattepenge på de SAMME film og de SAMME mennesker hver gang....institut støtten var jo netop ment til at støtte film som havde svært ved financiering, men istedet støtter de alle de store film..." ikke har noget med sandheden at gøre. :-)

Jeg kender mange deciderede amatører der har fået støtte... så tro mig, der ER amatører der får støtte.

Det er klart at man ikke giver støtte til hvem som helst. Så etablerede filmfolk har nok lettere ved at få støtte, da de bedre kender processen og er bedre til at bruge ressouncerne. Det er jo ikke Instituttets opgave at oplære folk i at lave film. Det skulle de gerne have en idé om hvordan man gør inden de søger støtte. Hvert år bliver Instituttet også nødt til at stoppe projekter som de allerede har støttet, fordi de involverede opfører sig uprofessionelt og ikke kan finde ud af at færdiggøre deres projekter. Og derved går der jo en masse penge tabt.

Det kan godt være at din ven mener at "...langt BEDRE projekter [er] blevet skrottet støttemæssigt for enormt ringe projekter...", men hvis han ikke har nogen direkte kontakt til Instituttets ledelse, kender han sandsynligvis ikke meget til det, da det er dem der sidder og udvælger hvem der skal have støtte. Og desuden kan et projekt på papiret virke rigtig fedt, men når det så bliver til en færdig film, så ligner det lort. Det er der jo ikke nogen der kan forudse.
For at kunne få støtte, så skal man kunne overbevise folk om at projektet er værd at spytte penge i. Har man ikke en god salgstale klar, bliver man sandsynligvis skrottet. Så derfor er det måske lidt ulogisk at sammenligne skrottede projekter med støttede projekter.
Gravatar

#32 filmz-gimleno1 19 år siden

Hm, nu er det jo sådan at mange professionelle instruktører også laver mindre projekter fra tid til anden, og det var dem jeg refererede til. F.eks arbejdede Jens Arentzen på en kortfilm på et tidspunkt, og spillefilmen "Tvilling" kom i startfasen til som en værkstedsproduktion.

Og jo, både jeg og min ven har rimeligt godt kendskab til instituttet, så du behøver ikke belære mig ;-)
..my hovercraft is full of eels..
Gravatar

#33 Corgan 19 år siden

#32:

Jeg ved godt at "mange professionelle instruktører også laver mindre projekter fra tid til anden".

Har jeg påstået andet da?

Faktisk hjalp jeg Oscar-vinderen Martin Strange-Hansen med sin nye kortfilm, så jeg er godt klar over at det ikke kun er no-names der får støtte.

Men det ændrer ikke på det faktum, at er der er mindst lige så mange amatører, der får støtte.

"...både jeg og min ven har rimeligt godt kendskab til instituttet, så du behøver ikke belære mig..."
Jeg belærer dig skam heller ikke. Men dine holdninger reflekterer altså ikke den måde det reelt forgår på m.h.t. filmstøtte. Så jeg tvivler lidt på at dit kendskab til instituttet nu er så godt, som du påstår.

(Btw hvis det er Haletudsen du hentyder til ang. Jens Arentzen, så er det bestemt ikke en film han kan være stolt af at have medvirket i.) ;-)
Gravatar

#34 filmz-gimleno1 19 år siden

Altså, hvis du havde nærlæst min post før du reagerede ville du også se at jeg skrev "så vidt jeg ved" får amatørerer "sjældent" støtte, så jeg modsiger dig jo altså ikke.

Vedr. Jens Arentzen taler jeg om en kortfilm ved navn "Legen" han fik støtte til, men som vist aldrig blev færdig - ikke "Haletudsen", som jeg iøvrigt selv godt kunne lide, selvom måske var lige "grov" nok for en børnefilm at være.. "Legen" skulle Arentzen have instrueret, så vidt jeg ved lagde han kun noget stemmearbejde til i "Hale*"

Og du er da velkommen til at tvivle på mit kendskab, det er ét fedt for mig om du tror på mig eller ej ;-)
..my hovercraft is full of eels..
Gravatar

#35 filmz-gimleno1 19 år siden

Vedr. "Legen" kan du finde støtteopslaget her: http://www.dfi.dk/sitemod/moduler/index.asp?pid=12... - den har nr. 2002.557... og da den stadig står på listen betyder det, så vidt jeg ved, at den stadig ikke er færdig..(?)

Din kommentar
Faktisk hjalp jeg Oscar-vinderen Martin Strange-Hansen med sin nye kortfilm, så jeg er godt klar over at det ikke kun er no-names der får støtte.
- nej jeg siger jo også netop det modsatte, at det næsten (bemærk ordet næsten) altid kun er de ETABLEREDE som eks. Strange der får støtte....følg nu lidt med, hehe ;-)

MEN - det er jo også ligegyldigt, denne diskussion handler jo om Far til Fire filmen, men vi kan med glæde snakkere videre pr. mail hvis du har lyst. Er slet ikke så "stuck" i mine holdninger, er bare træt af at høre bekendte brokke sig i lårfede stråler over hvor indskrænkede DFI er og kan snildt se hvad de mener. ;-)
..my hovercraft is full of eels..
Gravatar

#36 filmz-gimleno1 19 år siden

Yikes, tredje post på streg...sorry 'bout that..

Så nej, jeg har ikke PERSONLIG erfaring med at søge hos DFI, men kender flere der har for blot at få afslag for at der kunne være penge til projekter der var ringere (DET er jo selvfølgelig så en smagssag, det kan jeg godt se..).

Hvad angår spillefilms støtten, så får DFI, såvidt jeg ved, jo aldrig deres penge igen alligevel uanset hvor godt en film går, så de kan jo i princippet være ligeglade, så hvorfor ikke bruge de penge (her mener jeg dem alle..) på vækstlaget og de "mindre bemidlede" fremfor på de store som alligevel nok skal få lavet deres film alligevel? Tjah, det er altså bare min mening - det vil da åbne langt større muligheder for talentudviklig og det vil da gavne dansk film meget mere i længden, ikke sandt?

Det jeg mener med alle disse millioner ord er egentlig ganske kort og enkelt: Der er få spillefilms instruktører i DK der får støtte og det er altid STORT SET de samme 10-15 stykker - nemlig dem der er inde i varmen og som DFI ved de kan regne med kommer med et godt resultat. Og det er jo fint nok hvis DFI var en forretning, men det ER det jo ikke, det er en statsstyret apparat der skal støtte den "spirende" kunst i Danmark - ja ret mig hvis jeg tager fejl :-)
..my hovercraft is full of eels..
Gravatar

#37 Corgan 19 år siden


#34:

Prøv også lige at læse dine egne posts så, hvor du siger:

(#17)
"...institut støtten var jo netop ment til at støtte film som havde svært ved financiering, men istedet støtter de alle de store film..."

- hvilket ikke er sandt.

(#30)
"ikke selv hørt om deciderede AMATØRER der har fået støtte"

- dem er der mange af

(#34)
"Altså, hvis du havde nærlæst min post før du reagerede ville du også se at jeg skrev "så vidt jeg ved" får amatørerer "sjældent" støtte"

Hvor har du skrevet at "sjældent [får] støtte"? Jeg synes ikke lige jeg kan se det nogen steder. Du har blot nævnt at Instituttet støtter "alle de store film" (hvilket jo ikke henviser til amatører) og at du ikke har hørt om deciderede amatører der har fået støtte (hvilket jo heller ikke stemmer helt overens med din nye påstand: at de "sjældent får støtte").

"Og du er da velkommen til at tvivle på mit kendskab, det er ét fedt for mig om du tror på mig eller ej"

Fair nok.
Gravatar

#38 filmz-gimleno1 19 år siden

Altså Corgan, jeg forsøger ikke at sidde og nitpicke hvad du siger, prøver bare at have en saglig diskussion omkring holdninger - det er alt :-)

Men jo, det ER sandt at de støtter alle de store film med minimum 5 millioner og opefter hver gang. OK, ikke ALLE, men 95% af alle danske spillefilm der kommer ud i biffen er blevet til i forbindelse med én eller anden støtte ordning fra DFI, det kan du da ikke benægte? :-) (få undtagelser her med Zeitgeist's spillefilm, men selv DE har fået en smule støtte til distribution)

OG pointen er, hvis de ikke brugte alle de penge på at støtte film som alligevel ville blive lavet, ville der være langt flere penge til at støtte de mere "skæve" produktioner, dem der ikke nødvendigvis er totalt mainstream...
..my hovercraft is full of eels..
Gravatar

#39 filmz-gimleno1 19 år siden

Jeg tror egentligt bedst min påstand kan "bevises" ved at man tager de summer af penge der er opgivet til "sikre" spillefilm her:

http://www.dfi.dk/sitemod/moduler/index.asp?pid=16...

Og sammenligner dem med de summer der er givet til "smalle" film på det link du netop oplyste i #24

Jeg siger heller ikke at de "smalle" film INTET får, siger blot at jeg i høj grad syntes at prioriteten ligger forkert. De penge de smalle film får er jo nærmest kun en et-cifret procentdel af hvad de sikre spillefilm modtager - jeg nævner i flæng, "Dommeren", "Adams æbler" og "Drabet" der alle har modtaget omkring 8 millioner fra DFI, mens en værksteds produktion skal være glad for et max. på 10.000 kr. - DET er min pointe...:-) Og fint nok at vi ikke er enige, men lad os dog diskutere det som voksne ;-)
..my hovercraft is full of eels..
Gravatar

#40 filmz-judas iskariot 19 år siden

Til Corgan og Gimleno1 ...

Har selv arbejdet for DFI i deres Haderslev Afd. Der hedder "DDV" og ved da derfra at alle projekter der får et vist rådigheds beløb fra DFI og diverse sponsorer som de kan lave et budget ud fra ... beløbets størrelse varierer lidt fra tid til anden
Pull my Finger!!

Skriv ny kommentar: