Tomas Alfredsons længe ventede storbudgets-filmatisering af Astrid Lindgren-klassikeren “Brødrene Løvehjerte” bliver måske ikke på svensk, som man ellers kunne tro, da det kom frem, at det svenske filminstitut var gået ind i finansieringen af projektet.

Se også: Vampyr-instruktør sætter tænderne i Astrid Lindgren

Ifølge den svenske avis Nöjesbladet har den kendte britiske casting-agent Jina Jay været på udkig efter engelsksprogede drenge til filmen.

Jina Jay skulle efter sigende have været på jagt efter: ”…to drenge til hovedrollerne i en ny, engelsksproget Tomas Alfredson-film: The brothers Lionheart.”

Jay har bl.a. castet til Alfredsons “Dame, Konge, Es, Spion”, så det er ikke helt fremmed for Jay at caste engelsktalende skuespillere for Alfredson.

Taler rygtet sandt, så vil det altså ikke være drengene Skorpan og Jonatan – som de hedder på svensk – i “Brødrene Løvehjerte”, men derimod Scotty og Jonathan.

FACEBOOK: Bliv ven med Filmz.



Vis kommentarer (45)
Gravatar

#21 Jb-film 10 år siden

Brødrene Løvehjerte, er nok den mest "alvorlige" bog, som Astrid Lindgren har skrevet - jeg vil sige den befinder sig et sted mellem barnets og den voksnes univers.

Døden er et alvorligt tema - men diverse pædagoger og psykologer, kan sikkert udlede forskellige ting ud fra både bogen og den gamle film.

Men der er ingen tvivl om, at påvirkning kan være skadeligt - det kommer helt an på, hvordan et emne behandles.

Jeg er mere bekymret for spil på diverse platforme, hvordan de kan skade på sigt. - Astrid Lindgren ville næppe have sympati for computerspils indflydelse på børns opvækst, hvis hun havde levet i dag.

Astrid Lindgren stod for den naturlige del af barnets verden - Ole Lund Kirkegaard er så en helt anden modsætning.
Gravatar

#22 Slettet Bruger [8561429] 10 år siden

Jb-film (21) skrev:
Jeg er mere bekymret for spil på diverse platforme, hvordan de kan skade på sigt. - Astrid Lindgren ville næppe have sympati for computerspils indflydelse på børns opvækst, hvis hun havde levet i dag.


Ah, computerspil, selvfølgelig. Hvad med tv, eller rock n' roll, eller jazz, eller hvad man nu ellers finder på, der kan ødelægge ungdommen.

Præcis ligesom det har vist sig med de andre store trusler mod børn og ungdommen, som mennesker har peget fingre af, ligeså snart de er blevet for mentalt gamle til at forstå verden, har talrige undersøgelser vist, at ikke alene, er computerspil på ingen måde værre end noget som helst andet medie, faktisk kan de have en positiv effekt.

Spiltyperne MMO og Moba kan have en positiv effekt på social interaktion og lærer folk at samarbejde.

Spiltypen FPS kan have en særdeles positiv effekt på reaktionsevne, øje-hånd-koordination og ens syn.

Alt og jeg mener ALT kan have en negativ effekt på folk, hvis man overdriver det.

Det betaler sig at bruge et par minutter på at undersøge disse ting, før man taler ud af røven og så er det i øvrigt virkelig dårlig stil at begynde at spekulere i hvad Astrid Lindgren ville mene om X og Y, når man overhovedet ikke har noget belæg for det.
Gravatar

#23 Jb-film 10 år siden

Bruno, du har ingen reel viden eller brugbar argumentation, at forsvare spil som et naturlig element i børns opvækst!

Hvis du bare interesserer dig en lille smule for dem der har undersøgt børnenes univers, så vil jeg anbefale en blandt mange - Gideon Zlotnik.

En hjerne består af mange ting - og påvirkning har været undersøgt gennem årtier.

Lige fra Freud til Gideon Zlotnik, har påvist både positive som negative elementer, der kan "skade" børn - og dermed den måde, de via f.eks. vold reagerer senere i samfundet.

For cirka to år siden, hørte jeg en udsendelse i rækken af "Iben og mødregruppen" på radio24syv - den omhandlede netop Astrid Lindgren og hendes univers - flere eksperter kom netop ind på Astrid Lindgrens tanker, som sagtens kan overføres til nutidig levevis!
Gravatar

#24 Slettet Bruger [8561429] 10 år siden

#23 -

Hvad i alverden er det dog for noget vrøvl, du fyrer af. Spil og leg har ALTID været en del af børns opvækst. Selv når man graver hulemennesker op, finder man legetøj og spil - det eneste der har ændret sig er, at måden man spiller på.

Folk spillede altså også før computeren blev opfundet, herunder strategiske spil, hvor det gælder om at overtage verden, eller direkte krigsspil, som fx. sænke slagskibe. Der har eksisteret legevåben i størstedelen af menneskehedens historie, hvor ungerne rendte rundt ude på en mark og skød efter hinanden med plastikvåben - noget som du måske har gjort, da du var knægt.

Den eneste forskel er, at computeren er en del af hverdagen, spillekonsoller og den slags har været en del af hverdagen siden engang i 1980'erne og samme maskine, som man bruger på daglig basis i skolen, bruges også til at spille spil på.

Så vil folk sikkert bruge den mere grafiske vold som et argument, men det holder ikke.

1. Undersøgelser har vist, at børn er utrolig gode til at skelne mellem hvad der er virkeligt og hvad der ikke er virkeligt.

2. Spil er markeret med aldersmærkning, så det er forældrenes ansvar at vurdere om deres barn skal have lov til at spille et supervoldeligt spil, der tydeligt er market til kun at være for voksne.

Det næste argument vil ganske sikkert være, at børn bruger for meget tid foran computeren. Det argument holder heller ikke, fordi det er igen forældrenes ansvar at vurdere om ungerne har bedre af at rende udenfor og lege, i stedet for at sidde foran en computer.

Mine to nevøer elsker at spille computer og gjorde det gerne dagen lang, men sørme om deres forældre ikke begrænser dette og sørger for, at ungerne kommer ud og får noget luft, går til sport og til spejder. De har endda brugt god tid på at hjælpe ungerne til at finde ud af hvad præcis der interesserer dem, så den ene spiller badminton, mens den anden bedre kan lide at svømme og begge er ret glade for at suse rundt udenfor, selv hvis vejret er dårligt.

I deres ferie sker det så lejlighedsvis, at de får lov til at være zombier en hel dag og bare stene foran computeren, men ikke til hverdag.

TL;DR - Spil ER en del af børns opvækst og det er op til forældrene at definere grænserne.
Gravatar

#25 Batsy 10 år siden

Bruno (24) skrev:
1. Undersøgelser har vist, at børn er utrolig gode til at skelne mellem hvad der er virkeligt og hvad der ikke er virkeligt.


Helt enig, min lillebror som jeg synes er et godt eksempel på det du nævner; spiller Minecraft og Call of duty, når min far kom hjem og så ham spille det blev han bekymret og stilte spørgsmål til mig hvorfor jeg lod ham spille de voldige skyde spil. Før jeg nåede at svare begyndte min fem årige lillebror at lyde helt klog, og nød det virkelig.

Det lød sådan cirka;

Far: Hvorfor lader du ham spille de spil? man går jo kun rundt og dræber?
Lillebror: Man skyder onde
Far: Men man burde ikke skyde folk overhovedet flosi?
Bror: Ved jeg godt.. men de jo ikke rigtige far, det jo et bare soldaterspil jo
Far: Så du vil ikke skyde andre folk?
Bror: Nej det må man ikke, så bliver folk kede af det og politet kommer og skyder mig så.
Far: Nå okay, nej kan vi heller ikke have så bliver vi også kede af det jo.
Bror: Ja

Om det kan sætte ting i perspektiv, så skal der altså noget gå grueligt galt hvis man ser spil som en fare, jeg synes ikke de er det. Dem som regl spiller det og bliver skydegale i skoler, har haft problemer mentalt og simpelthen slået klik. Tror ikke min fem årige lillebror ender som nogen morder fordi han spiller et FPS spil, eller bliver skadet af det. Han ved hvad der er forkert og rigtigt, han snakker endda om at blive politi mand eller superman fordi han vil redde folk og sætte de onde i fængsel så de kan skamme sig og få skæld ud.
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Gravatar

#26 Jb-film 10 år siden

Bruno, din lille nevøerforklaring, kan overhovedet ikke bruges.

Men du har tilsyneladende IKKE læst på nævnte eksempler: Fra Freud til Gideon Zlotnik - det ligger nok også udenfor dette forum tillæring!
Gravatar

#27 Quantom 10 år siden

Batsy:

Ja. God dreng.

Men du kan ikke bruge hans eksempel til noget som helst.

Noget må være sket i vores opdragelse. Se hvad våben gør ved børn i USA. Alting er blevet normalt, fordi vi tillader det. Spil, film, bøger osv.

Gravatar

#28 Jb-film 10 år siden

De blødsødne nutidshippier som præger forståelsen - det er dem som gladelig sætter deres små poder hen til den krigeriske computerskærm - tak skæbne!
Gravatar

#29 Jb-film 10 år siden

Astrid Lindgren havde fat i den bedre ende - hun var en del af kulturdebatten.
Hun er sikkert savnet blandt nogle i dag.

At så "Brødrene Løvehjerte" sikkert kan være problematisk for nogle er en anden sag. - I øvrigt den eneste bog jeg har af hende i min samling. - Selvom hendes litterære univers huskes fra barndommen :-)
Gravatar

#30 Høegh 10 år siden

Jeg er vild med det! To brugere på et filmsite der brokker sig over bøger og computerspils dårlige indflydelse på børn.
Det der må ske må ske, måske

Skriv ny kommentar: