En række amerikanske biografer og teatre har installeret såkaldte “tweet seats”, der har til formål at skabe en mere interaktiv oplevelse for den enkelte tilskuer, som løbende kan beskrive forestillingen via små tweets.
Se også: Årets største danske filmflop har kun solgt 155 billetter.
“Tweet seat”-konceptet er opstået som følge af klagende tilskuere, der mener, at de oplyste mobilskærme både forstyrrer, distraherer og frem for alt fjerner fokus fra selve forestillingen. Af denne årsag har langt de fleste af biograferne og teatrene også valgt at placere de nye sæder på bageste række, således at folk, der bruger mobilen, ikke længere er til unødig ulempe for andre tilskuere.
Selvom en undersøgelse viser, at amerikanske biograf- og teatergængere generelt er tilfredse med det nye tiltag, stiller en del af dem alligevel spørgsmål ved konceptets principper. Kritikken går på, at selvom folk, der sidder og bruger mobiltelefonen, ikke længere distraherer andre tilstedeværende, vil de stadigvæk ikke få det optimale sanseindtryk og den maksimale effekt af oplevelsen, netop fordi fokus flyttes fra forestillingen til mobilen.
#31 Nicki52 13 år siden
Eneste grund at jeg kigger på mobilen er for at se hvad klokken er. Men hvis det er en god film, glemmer jeg alt om tiden.
#32 davenport 13 år siden
#33 Highland Park 13 år siden