Af: Michael Andersen | Udgivet: 2003-03-08


“Punch-Drunk Love” er et forsøg. Adam Sandler forsøger på at blive voksen. Instruktøren Paul Thomas Anderson prøver på at fortælle en simpel historie (til forskel fra hans tidligere “Boogie Nights” og “Magnolia”). Men på trods af at filmen har en af Amerikas populæreste komikere på rollelisten, og er instrueret af en af den nye generations store talenter – så forsvandt filmen lige så hurtigt igen fra de amerikanske biograferne som den var dukket op.

Paul Thomas Anderson (hans venner og de smarte kalder ham PTA og hans film for “PDL”, men jeg er hverken hans ven eller en af de smarte), fik ideen til filmen da han læste en artikel om David Phillips som havde købt 12150 dåser budding for at indsamle en million bonuspoint til flyrejser. Og efter et besøg hos Phillips begyndte Anderson straks at skrive manuskriptet med Adam Sandler i tankerne.

Men Anderson var ikke interesseret i at lave en biografisk film om David Phillips, så filmen er kun delvist baseret på hans liv, og navnet er ændret til Barry Egan. Egan er outsider med store psykiske problemer. Han er socialt retarderet, og lider af nogle forfærdelige eksplosionsagtige raserianfald, men en dag ser han en vej ud af elendigheden: De føromtale flyvebonuspoint, som gør at han kan rejse der hen hvor han ønsker. Og da han samtidig møder den kønne Lena, synes hans lykke fuldkommen – lige indtil fortiden indhenter ham…
Adam Sandler er ikke vant til ros fra kritikerne: ”Jeg kan huske da jeg lavede “Billy Madison” tænkte jeg at det bliver sjovt når anmelderne begynder at skrive noget om mig, og mine forældre kan læse det.” Men den positive omtale som Sandler forventede udeblev: ”Det var et chok, jeg havde igen ide om at de ville hade mig. Jeg ringede rundt til mine venner for at høre hvad aviserne havde skrevet andre steder i landet. Men det var det samme. Nu hvor jeg har lavet en film sammen med Paul, går det op for mig at folk godt kan skrive noget positivt om mig. Og jeg er glad for at min far endelig kan læse noget og sige: Sådan!” slutter Sandler.
Frøer?
“Punch-Drunk Love” er Andersons fjerde uafhængige film, hvor mændene som sidder på pengekassen lader ham gøre hvad han har lyst. “Boogie Nights” blev en pæn succes både hos publikum og den skrivende presse. “Magnolia” vandt anmeldernes hjerter, men anmeldere betaler jo ikke for at se filmene, så filmen måtte stå model til et lille underskud.

For mainstream-publikumet var “Magnolia” og dets mange små sammenflettede historier forvirrende, for ikke at tale om slutningen og dens bibelske undertoner i form af en pestplage hvor frøer faldt ned fra himlen. (Frøerne og deres ude-af-rette-element var et symbol på de forstyrrede og selvfornægtende californier, og den eneste måde til at få dem til at vågne op af deres egen osteklokke tilstand – i hvert fald bare for et øjeblik).

Men hvis Anderson ikke laver film for masserne, så har han dog en evne til at lokke de store stjerner (Tom Cruise og nu Adam Sandler) til at medvirke i sine skuespillerudfordende film, mod selvfølgeligt at de går kraftigt ned i løn.
Men hvor lang en snor vil pengemændene give Anderson nu når “Punch-Drunk Love” heller ikke gjorde noget indtryk på det købende publikum? En gut som Woody Allen har ud af sine 35+ film kun skabt tre publikumssucceser (“Annie Hall”, “Manhattan” og “Hannah Og Hendes Søstre”), men det har ikke afholdt ham fra at skabe sig en karriere hvor han helt har fået lov til at passe sig selv. Men forskellen er måske at Allen opererer med mikrobudgetter som sagtens kan tjenes ind igen. Andersons budgetter er på omkring 25 mio. dollars pr. film, og hvis filmene fortsat giver underskud, hvor langt tid vil der så gå før låget til pengekassen bliver smækket i?
Det bli’r ikke bedre?
P.T. Anderson taler altid lige ud af posen:

”Grunden til at de lader mig arbejde i Hollywood er at mine film ikke er særligt dyre at producere. Det er et fornuftigt forhold vi har. De skal lave en bestemt mængde film hvert år. Jeg elsker Hollywood, og jeg elsker filmstjerner… som regel fordi der er en grund til at de er stjerner. De ved hvad de laver og bidrager med en hel del af dem selv. Hollywood er meget kontant, det er ligesom at besøge en prostitueret: 20 dollars for en afslikning, fint! Det er meget direkte, og du får hvad du betaler for.”

Så Paul Thomas Anderson er ikke bange for fremtiden: ”Jeg har på fornemmelsen at jeg altid kommer til at lave gode film resten af mit liv… men jeg tror også at “Magnolia” vil være den bedste film jeg nogensinde kommer til at lave.”

Klik her for at læse anmeldelsen af “Punch-Drunk Love”.

Indtjeningsliste over Paul Thomas Andersons film:
“Hard Eight”: mikro-budget, indtjening: $142,356
“Boogie Nights”: $25 mio., indtjening: $26 mio.
“Magnolia”: $30 mio., indtjening: $22 mio.
“Punch-Drunk Love”: budget på $25 mio., indtjening: $17 mio.



Fredag 14/3

[li][url=movie-view.php?id=367]”Jackass: The Movie”[/url]

[li][url=movie-view.php?id=531]”Skagerrak”[/url]


Mandag 10/3

[li][url=movie-view.php?id=503]”In The Shadows”[/url]

[li][url=movie-view.php?id=504]”Og Din Mor” – “Y Tu Mama Tambien”[/url]

Tirsdag 11/3

[li][url=movie-view.php?id=114]”Dragejægerne” – “Reign Of Fire[/url]

Onsdag 12/3

[li][url=movie-view.php?id=137]”Stuart Little 2″[/url]


Lørdag 8/3

[li]TVD1 23.45 ”Dirty Harry Går Amok” – “Magnum Force” (1973)

[li]TV.2 01.10 ”Under Vulkanen” – “Under The Volcano” (1984)

Søndag 9/3

[li]DR.2 20.40 ”Welcome To Sarajevo” (1997)

[li]TV.2 20.55 ”Die Hard 2: Die Harder” (1990)
”Det Bli`r Ikke Bedre” – “As Good As It Gets” med Jack Nicholson og Helen Hunt.

Melvin er en excentrisk, neurotisk og uvenlig forfatter, som bliver tvunget til at passe naboens hund. Da hans yndlingsservitrices søn bliver meget syg, begynder Melvin dog at bryde nogle af de mærkelige ritualer, han har i sit velordnede liv.

Melvin Udall: ”Where do they teach you to talk like this? In some Panama City “Sailor wanna hump-hump” bar, or is it getaway day and your last shot at his whiskey? Sell crazy someplace else. We’re all stocked up here.”
[li]TV.3 21.00 ”Det Bli’r Ikke Bedre” – “As Good As It Gets” (1997)

[li]TVD1 01.10 [url=]”Dirty Harry Går Amok” (1973)[/url]

Mandag 10/3

Desværre, ingen seværdige filmz på nogle af programmerene i dag.

Tirsdag 11/3

[li]TVD1 21.00 ”Meet Joe Black” (1998)

[li]TV3+ 22.55 ”Helt Uden Skrupler” – “The Opposite Of Sex” (1998)

Onsdag 12/3

[li]TVD1 21.00 ”Three Kings” (1999)

Torsdag 13/3
”Den Gode Elev” – “The Apt Pupil”
med Ian McKellen og Brad Renfro.

Todd Bowden, finder ud af, at det kan være dødsensfarligt at rode op i fortiden. Da han ved et tilfælde opdager, at en gammel og affældig mand i byen ved navn Arthur Denker muligvis er identisk med naziforbryderen Kurt Dussander, beslutter Todd sig for på egen hånd at prøve at indkredse ondskabens væsen.

Kurt Dussander om sin gamle SS uniform: ”Maybe I’ll put it on and do a little shopping, is that what you thought?”
[li]Zulu 20.55 ”Den Gode Elev” – “The Apt Pupil” (1998)

[li]TV3+ 21.00 ”Nothing To Lose” (1997)

[li]DR.2 23.30 ”Basketball Diaries” (1995)

Fredag 14/3

[li]DR.1 21.45 ”Sabrina” (1995)

[li]TV.3 21.45 ”The Big Hit” (1998)

[li]TV3+ 22.45 ”Øjne I Natten” – “Stakeout” (1987)

[li]TV.3 00.30 ”Psycho” (1960)

Skriv ny kommentar: