[h2]Indholdsfortegnelse:[/h2]
[list][li][url=#intro]1: Introduktion[/url][/li][li][url=#restoration]2: Hvorfor restaurering?[/url][list][li][url=#weartear]2.1: Slid gennem brug[/url][/li][li][url=#age]2.2: Tiden[/url][/li][li][url=#copying]2.3: Kopiering[/url][/li][/list][/li][li]3: Restaureringsprocessen[list][li]3.1: Skanning[/li][li]3.2: Analyse[/li][li]3.3: Genoprettelse[/li][li]3.4: Modificering[/li][/list][/li][li]4: Resultater og diskussion[/li][/list][/url]
[h2]1: Introduktion[/h2]
Når de forskellige filmselskaber skal udgive deres ældre film på et nyt medie, som dvd, skal de igennem en proces, hvor filmen læses fra en filmrulle og overføres til det nye medie. Dog hænder det ofte, at den eneste kilde der er tilgængelig med ældre film, er snavsede filmruller, der alt for længe har ligget og samlet støv i studiets lager. I det tilfælde, er filmen ofte i en sådan tilstand, at en direkte scanning af filmen til dvd vil resultere i en billedside med mange artifacts, og typisk være langt fra hvordan filmen oprindeligt tog sig ud i biografen.
I det tilfælde er der brug for at kunne restaurere filmen tilbage til dens oprindelige status (og i nogle tilfælde forbedre den med nye effekter). I denne artikel vil der med udgangspunkt i de nye udgaver af hele Bond-serien blive gennemgået hvad der sker i en restaureringsproces, og hvor meget det resulterende billede kan blive forbedret.[/url]
[h2]2: Hvorfor restaurering?[/h2]
Da de 20 James Bond film i år skulle restaureres blev det selskabet Lowry Digital Images, der fik opgaven. Lowry har tidligere oparbejdet et godt ry gennem deres restaurering af bl.a. “Indiana Jones” og “Star Wars: Special Edition” trilogierne, “Sunset Boulevard”, “Menneskejagt” og “Once Upon a Time in the West” der alle kom til at fremstå som helt nye efter Lowry havde haft fingre i dem.
De problemer, der normalt møder folk, der skal restaurere en ældre film, kan inddeles i tre grupper:[list][li]Slid gennem brug[/li][li]Tiden[/li][li]Kopiering[/li][/list]
[li]2.1: Slid gennem brug[/url][/li]
Den største fjende for at en film kan bevares ordentligt, er dens egen popularitet. En populær film bliver mere slidt og beskadiget, netop fordi den bliver anvendt tit. Film der aldrig blev populære er til gengæld lettere at restaurere, da der ikke er så megen slitage på dem, hverken hvor filmen er knækket, eller støv og skidt på filmen og ingen ridser. Men selv den mest skånsomme håndtering af filmrullerne vil altid tilføje skidt, ridser og nogen gange at filmen knækker.
En anden fjende er selve tiden. Når en film ligger gennem flere år, kan den begynde at falme, og der opstår flimmer i billedet, hvor en blå himmel over et par billeder skifter mellem blå og gul. Især film fra 30’erne og 40’erne er ved at bukke under for tidens tand, hvor billedet har et slags “eddike-syndrom”, hvor filmen til sidst disintegrerer og bliver til støv.
Det måske mest ødelæggende problem med ældre populære film, er når de eneste kopier er flere generationers optiske kopier af filmen. Når den eneste kilde af filmen er en kopi-af-en-kopi-af-en-kopi-af-en-kopi er mange af billedets fine detaljer gået tabt, da disse forsvinder mere og mere for hver kopi, der er foretaget. Skidt, hår, ridser, flimmer og knækkede film kan repareres, men når billedinformationen er gået tabt i tidligere kopier, er de meget svære at få tilbage, for ikke at sige umulige.
I tilfældet, hvor Lowry Digital Images skulle restaurere James Bond franchisen, havde de ikke mange af de ovennævnte problemer, da de netop ikke behøvede at restaurere filmene fra gamle fremvisningsruller, som man ofte gør, men i stedet havde fået adgang til de oprindelige negativer hvor James Bond filmene blev indspillet direkte på i sin tid.
Læs hvordan Lowry Digital Images udfører restaureringsprocessen i ”Restaurering af 007 – Del II”