(Fortsat fra ”Restaurering af 007 – Del I”)[/url]
[h2]3: Restaureringsprocessen[/h2]
Det første der sker, når en film skal digitalt restaureres, er at digitalisere filmen. Dette indebærer, at filmen skal scannes ind og lagres digitalt.
Selve processen har op til fire trin:[list][li]Scanning[/li][li]Analyse[/li][li]Genoprettelse[/li][li]Modificering[/li][/list]
[li]3.1: Scanning[/url][/li]
Hos Lowry foregår indscanningen af film i et såkaldt ‘Rent rum’, et rum, der er hermetisk forseglet, så der ikke kommer støv eller andre forstyrrende elementer ind i skanningsprocessen.
Selve scanningsprocessen foregår ved at hvert billede i filmen omhyggeligt indscannes i hvad der kaldes 4K opløsning. Det betyder, at hvert 35mm billede fra filmen bliver scannet i en opløsning af 4000 gange 3000 billedelementer, hvilket gør, at man får filmen i en lidt højere opløsning, end der med 35mm film er grundlag for. Hvert billede tager fire sekunder at scanne, hvilket betyder, at en times film tager 100 timer at scanne ind.
Den høje opløsning, som Bond-filmene er blevet indscannet i, boder dermed også for en kommende, og uundgåelig HD-udgivelse af alle filmene, der burde være let at overføre til et givent HD-medie.
[li]3.2: Analyse[/url][/li]
Når filmen er blevet indscannet, gennemgår en tekniker dens scener, og fastsætter filmens ‘color grading’ til senere brug i processen. Og det er her filmen ses første gang, og man opdager, om der er visse dele, der skal omscannes.
Derefter bliver filmen overdraget til en række projektledere, der står for færdiggørelsen af restaureringen, og for at sikre at filmen kommer ud i den anden ende i højest mulige kvalitet.
Det er her selve restaureringsprocessen tager sin begyndelse. Først bliver filmen set igennem fra ende til anden, og hver scene bliver klassificeret efter hvilke ting, hvis nogen, der skal rettes deri.
Det er typisk scener med flimren, skidt i billedet, eller hvor billedet er for grynet i forhold til resten af filmen, der tages fat i. Scener, der er blevet sammensat med optiske tricks, har en kategori for sig selv, da de traditionelt set er fyldt med støvkorn og andet skidt i billedet.
Virkemåden for den software de har udviklet hos Lowry Digital Images til at restaurere film, er hemmeligholdt af hensyn til firmaets markedsposition, men lidt af sløret har de løftet hist og her.
En af de primære funktioner for softwaren, er at fjerne de mange elementer af skidt, hår, ridser og andre fejl, der er opstået i billedet gennem brug. Grundlæggende skulle softwaren til at fjerne de uønskede elementer detektere dem i et billede, ved at kigge på det forrige, og det efterfølgende billede i filmen. Hvis der på et sted i billedet er noget, som hverken er at se på det forrige, eller det efterfølgende billede, er der en sandsynlighed for at det kan være noget skidt, eller et andet uønsket element. De fundne elementer i et billede, der kan være uønskede artifacts, bliver markeret til senere behandling.
En anden måde uønskede elementer findes, er ved at køre et stykke software, der analyserer alle billeder i filmen, og leder efter, og genkender, støv, hår og andre ting man ikke ønsker i billedet. Disse bliver ligeledes markeret til behandling senere.
Når elementerne således automatisk er detekteret, kigger en medarbejder de fundne elementer igennem, for at afgøre om der vitterligt er tale om artifacts, man ikke ønsker skal med i den færdige film. På den måde undgår man utilsigtet at komme til at fjerne f.eks. en skuespillers arm, fordi den lige bevægede sig hurtigt mellem to billeder.
Ikke alle elementer bliver nødvendigvis fundet på den måde, hvorfor processen gentages, og man også manuelt kigger det hele igennem.
Visse af disse elementer kan rettes automatisk af Lowrys software, der udfra andre billeder uden artifacts i de områder, kan bestemme hvordan der har set ud under håret.
Men der er mindst ligeså mange steder, hvor en tekniker manuelt må gentegne den manglende del af billedet, hvilket ikke er så galt, når der er tale om meget små dele af billederne.
[li]3.4: Modificering[/url][/li]
Udover det finder medarbejderne hos Lowry til tider fejl, der er opstået under selve optagelserne, som de nu kan gå ind og rette mange år efter filmene blev færdiggjort. Således blev der i en scene fra “The Man with the Golden Gun” fjernet en distraherende stroboskob på Roger Moore, grundet et defekt lysstofrør under optagelserne, der hos Lowry nu er blevet fjernet, så der ikke længere er en flimrende effekt over scenen.
Et andet eksempel fra samme film, er en slåskampscene, hvor kombatanterne kommer til at slå til en kommode, der rykker så meget, at man i et par billeder af filmen kan se reflektionen i spejlet ovenpå kommoden, af filmholdet, der er i gang med at optage scenen. I sådanne tilfælde henvender Lowry Digital Images sig til ejeren af filmen, i dette tilfælde MGM, og forhører om sådanne fejl skal rettes, så det ikke kan ses i den færdige udgave af filmen.
Læs videre om resultaterne af denne restaureringsproces i ”Restaurering af 007 – Del III”