Af: Michael Andersen | Udgivet: 2004-01-25


Det har aldrig været billigere og nemmere at begynde at indspille film end i digitale tider som disse. Den digitale teknik gør muligt at indspille spillefilm for relativt lave pengebeløb. Men hvis man skal slå igennem handler det, ifølge flere nu etablerede instruktører, ikke så meget om penge, men mere om hvilke muligheder man har og hvor entusiastisk man er.

Når det kommer til lavbudgetfilm så virker gysergenren som det foretrukne valg, vel fordi genren tit er gimmick-baseret (en gruppe unge mennesker støder på forhindringer af forskellig slags i et afsondret område). Nogle af de største lavbudget-succeser som ”The Texas Chain Saw Massacre”, “The Blair Witch Projekt” og Sam Raimis “The Evil Dead” har da også været i gysergenren.
Som 19-årig gik Raimi sammen med vennen Bruce Campbell i hovedrollen i gang med “The Evil Dead”, men det var ikke uden problemer. På et skrabet budget ($350,000) blev optagelserne påbegyndt i en efterårskold skov i slutningen af 1979. Fordi man ikke var nået længere end halvvejs med optagelerne da det oprindelige optagelsesskema på 6 uger var overstået, var man nødsaget til at indspille filmen senere – så kontinuiteten er flere steder helt forskruet. Da nogle af skuespillerne havde andre aftaler måtte deres roller overtages af andre. Figurene
har en tendens til at skifte hårfrisurer. Flere steder i filmen kan man få øje på lamper og andet udstyr eller tilmed medlemmer af filmholdet (produceren Robert Tapert kan ses bag en hæk).

Filmen er med andre ord fyldt med fejl, men det betyder intet, fordi Raimis energiske og opfindsomme arbejde udsprunget af ægte filmentusiasme (som endnu tydeligere ses i “Evil Dead II”), præger hele filmen og gør den meget seværdig. Sam Raimi beskriver hvad der sker når man er nødt til at arbejde uden den store pengepung: ”Det er ligesom en snedker der har forskellige redskaber at arbejde med. I filmsprog hedder de bare en kran eller en dolly, men den slags kræver også penge og en hel del planlægning. Men det gode er så at det presser en til at tænke anderledes. Fordi når man ikke har reskaberne, udfordrer det en til lede efter andre og mere usædvanlige måder at indspille en scene på.”

Det en rettesnor som kongen af lavbudgetfilm Roger Corman kender alt til. Corman er bl.a. kendt for “The Little Shop of Horrors” (som det tog ham to dage og en nat at indspille) samt alt fra indspilninger af Edgar Allen Poe-fortællinger til en række Kvinder-i-fængsel-film med letpåklædte indsatte. Opskriften var og er stadig enkel. Først finder man ud hvor mange penge man har tilrådighed og derefter skriver man så manuskriptet og laver den bedst mulige film ud fra budgettet: ”Man skal acceptere sine begrænsninger og lave filmen ud fra disse restriktioner. Det er konceptet,” har Corman udtalt til imagesjournal.com. Corman er netop i gang med sit 6. årti som filmproducent og i hans mest produktive periode fra 1955-71 instruerede han over 50 film!

Men udover billige produktioner er Corman lige så kendt for sit gode øje for at spotte talenter. Martin Scorsese, Francis Ford Coppola og James Cameron er bare nogle af dem som fik chancen hos Corman da ingen andre kunne se nogen fremtid for disse hvalpe. I bogen “Scorsese On Scorsese” skriver Scorsese omkring produktionen af “Boxcar Bertha”: ”Roger fortalte mig at jeg bare skulle læse manuskriptet: ‘Omskriv det så meget som du har lyst til, bare husk at der skal være nøgenhed på hver 15. side’.”

James Cameron, som er gået fra lavbudget til højbudget, er yderst tilfreds med tiden hos Corman: ”Jeg fik foden indenfor i Hollywood, hvis man kan kalde Roger Cormans filmomgivelser for Hollywood. Det kan man ikke rigtigt, men det var den bedste mulighed for mig. Jeg kan slet ikke forestille mig hvordan jeg ellers kunne have bevæget mig så hurtig i graderne, hvis jeg ikke havde været i sådanne omgivelser. Jeg ved at Roger stadig praktiserer det, men ellers tror ikke at den slags findes mere.”

En af de mest inspirerende lavbudgetfilm er Robert Rodriguez’ “El Mariachi”, som bare kostede $7.000 at indspille: ”Faktisk havde jeg hverken penge eller noget hold bag mig, men kreativt var det virkeligt sjovt. Spørg hvilken som helst filmskaber, hvad deres bedste filmoplevelse har været, og de vil fortælle at det var en af deres første oplevelser – der hvor alle var nød til at give en ekstra hånd og lave alt i samarbejde med alle. Jeg har altid prøvet at gøre det på den måde. Selvom at jeg har nemmere ved at skrabe et budget sammen nu, har jeg altid bedt om mindre penge end vi har haft brug for, fordi så er man nød til være mere kreativ.”

Rodriguez hører til rækken af filminstruktører som ikke ser det som nødvendigt at man skal tage på filmskole for at lave film: ”Hvis man tager på filmskole laver man bare film som alle mulige andre. Jeg vil se folks egne film. Det behøver ikke være særligt svært at lave film. Hvis ens far ejer en butik, så lav en film om en butik. Har man en hund? Så lav en film om en hund. Da jeg lavede ‘El Mariachi’ havde jeg en skildpadde, en guitarkasse, en lille landsby og lavede en film omkring det.”

Klik her for at læse anmeldelsen af “The Evil Dead”.



Fredag 30/1

[li]”The Evil Dead”[/li]

[li]”Lost in Translation”[/li]

[li]”Welcome to the Jungle” – “The Rundown”[/li]


Tirsdag 26/1

[li]”City Of God” – “Cidade de Deus”[/li]

Onsdag 27/1

[li]”Rabbit-Proof Fence”[/li]

[li]”Robin Hood: Den Fredløse” – “Robin Hood: Prince of Thieves”[/li]


Mandag 26/1

[li]TVD1 21.00 ”Mumien” – “The Mummy” (1999)[/li]

Tirsdag 27/1

[li]TVD1 21.00 ”Svigersøn Uden Lige” – “Once Around” (1991)[/li]

Onsdag 28/1
”Romeo + Juliet”
Med Leonardo DiCaprio og Claire Danes.

Familierne Montague og Capulet lever i evig strid i byen Verona Beach, Florida. Da Romeo Montague sniger sig med til Capulet-familiens maskebal, krænker han derfor sine ærkefjender, men hvad værre er: Romeo og den skønne Juliet Capulet forelsker sig hovedkulds i hinanden.

Romeo: ”I dreamt a dream tonight.”
Mercutio: ”And so did I.”
Romeo: ”And what was yours?”
Mercutio: ”That dreamers often lie.”
[li]Zulu 20.35 ”Romeo + Julie” – “William Shakespeare’s Romeo + Juliet” (1996)[/li]

Torsdag 29/1

[li]DR.1 22.30 ”Fucking Åmål” (1998)[/li]

Fredag 30/1

[li]TVD2 20.00 ”Heksene” – “The Witches” (1990)[/li]

[li]TV.2 21.10 ”Præsidentkandidaten” – “Primary Colors” (1998)[/li]
”L.A. Confidential”
Med Guy Pearce og Russel Crowe.

Tre vidt forskellige politimænd bliver i 50’ernes Los Angeles tvunget til at samarbejde i en korruptions- og mordsag, som strækker sig helt ind i politiets rækker. Og den smukke Lynn får en central rolle i opklaringen.

Dick Stensland: ”I got a hot date.”
Bud White: ”Yeah? Who is she and what did you arrest her for?”
[li]DR.1 21.30 ”L.A. Confidential” (1997)[/li]

[li]TVD1 22.05 ”Fear and Loathing in Las Vegas” (1998)[/li]

[li]Zulu 23.20 ”The Dead Zone” (1983)[/li]

[li]DR.1 23.45 ”Clay Pigeons (1998)[/li]

Lørdag 31/1

[li]TV.3 20.00 ”Honkytonk Man” (1982)[/li]

[li]TV.2 22.30 ”A Bronx Tale” (1993)[/li]

[li]TVD1 23.25 ”Ondskabens Hotel” – “The Shining” (1980)[/li]

[li]TV.3 00.50 ”Truslen Fra Det Ukendte” – “The Andromeda Strain” (1971)[/li]


”The Evil Dead: Book Of The Dead-version”

[li]1. Vælg “Extras”. Tryk til VENSTRE og tryk ENTER.[/li]

[li]2. Find side 2 i “Extras” og tryk VENSTRE indtil dødningehovedet lyser op og tryk så ENTER.[/li]

Læs tidligere Ugens filmz.

Gravatar

#1 filmz-gravbamzula 20 år siden

Hey er der nogle der ved hvilke biografer Evil Dead kommer til at køre i? Synes ikk' lige jeg kunne finde den...
Gravatar

#2 PredatorX 20 år siden

Jeg har ikke set noget til den. Prøv Cinemateket?
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#3 filmz-psykopatrick 20 år siden

jeg har læst om den på én hjemme side! men der står ikke noget på www.biografbillet.dk som har billet system til de fleste online/normale biograf på nettet!
-----
Gnomes: Time to go to work, work all night. Gotta get underpants we. We won't stop until we have underpants. Lots of yummy pants we.

Skriv ny kommentar: