Det er endnu en gang blevet tid for den årligt tilbagevendende børnefilmsfestival BUSTER, der blev skudt i gang i går og fortsætter frem til den 15. september. På trods af festivaltitlens barnlige konnotationer til vores alle sammens Buster Oregon Mortensen, så er der absolut intet barnligt over festivalens ambitionsniveau. Der er lagt op til 11 hæsblæsende filmdage for børn og unge op til 16-års alderen, og også de voksne er lejlighedsvist inviteret med, når de forskellige filmvisninger, events og workshops bliver afviklet. BUSTER hører sammen med CPH PIX og CPH:DOX under Copenhagen Film Festivals, så der er god grund til at tage foretagendet seriøst med et program, der tydeligvis rammer sine festivalsøskendes høje standarder.
Det er lige til at tabe pusten, når man forsøger at danne sig et overblik over festivalens mange tilbud, men det særligt iøjenfaldende er, at der er tale om et arrangement, der ikke kun selv vil tages alvorligt, men som også tager sin målgruppe særdeles alvorligt. BUSTER er ét stort argument for, at børn og unges evner til at forstå og forholde sig til omverdenen såvel som film på ingen måde skal undervurderes.
Der er eksempelvis ingen berøringsangst at finde, når der blandt andet bliver sat på fokus på døden ved et af festivalens weekendsevents. En række kortfilm, der på hver sin egen måde forholder sig til døden, vil blive screenet, og efterfølgende er der rundvisning i Landsforeningen Liv&Død’s videnscenter. I samme tunge ende er filosofien sat på programmet som tema, men ideen er netop, at film kan fungere som en sjovere og lettere tilgængelig indgangsvinkel. Der vil være et tilbageblik med en visning af den norske film “Sofies verden” fra 1999, og med den tysk/italienske film “Momo og tidsrøverne” vil frihedsbegrebet blive belyst i børnehøjde. Her følges endvidere op med en introduktion til Statens Museum for Kunsts børneudstilling, “Frihed!”, der markerer Søren Kierkegaards 200 års fødselsdag.
Inden for den danske filmbranche har en ikke ubetydelig krise i dansk ungdomsfilm længe været genstand for debat, hvilket allerede var på tale ved en afholdt workshop på BUSTER-festivalen tilbage i 2001. Nyere danske ungdomsfilm som “Skyskraber” og “Magi i luften” af henholdsvis Rune Schjøtt og Simon Staho solgte kun 3.848 biografbilletter tilsammen og vidner således om, at krisen bestemt ikke er aftaget. Man fristes til at sige, at den nok nærmere er forværret. Det er således heller ikke til at tage fejl af det – for nu at sige det pænt – forholdsvis lille udvalg af danske ungdomsfilm, der er at finde, når BUSTERs ungdomsfilmssektion granskes. Men i stedet for (igen) at trampe rundt i, hvad vi ikke kan herhjemme, er BUSTERs ungdomssektion måske en oplagt mulighed for at kigge nærmere på, hvad det er, udlandet så netop kan på ungdomsfilmsfronten.
I en Instragram- og YouTube-domineret hverdag virker det fuldstændig meningsløst at forsøge at sætte nogen som helst form for filter op mellem de unge og resten af verdenen, der til daglig bombarderes med indhold fra den virkelige verden, der til hver en tid kan matche selv den bedste fiktionshistorie. Det faktum lader da også til at være gået op for folkene bag BUSTERs ungdomssektion, der disker op med et program, der som dets eget slogan påpeger er “forbudt for børn”. Der er en imponerende spændvidde filmene imellem, og selvom det nu om dage kan være et farligt postulat at komme med, så er der altså virkelig noget at komme efter for selv den mest kræsne teenager. Ingen tvivl om, at de unge i dag skal stimuleres og udfordres til grænsen på både indhold, genre, æstetik og geografi, hvis fiktionen vil have nogen som helst chance for at konkurrere med virkeligheden.
Det er interessant at bemærke, hvordan indie-genren for alvor har sneget sig ind som en genre, der lader til at tale et sprog som de unge forstår og kan identificere sig med. Den belgisk/hollandske “Little Black Spiders” læner sig stilistisk op ad Sofia Copolas drømmende filmperle fra 1999, “The Virgin Suicides”, mens den amerikanske “Not Waving But Drowning” belyser, hvordan realiteterne kan komme i vejen for de drømme, man ellers troede stod lige for døren. I samme genre har vi den svenske film “Bitch Hug”, der blev vist til ungdomsgallafesten i CinemaxX i morges. Her sparker realiteterne også ben for newyorker-drømmen, og i overskudsagtig musikvideoæstetik følger vi den nyudklækkede student Kristin, der måske, måske ikke, finder ud af, at vejen til sig selv ikke altid er så langt væk hjemmefra, som man tror. Uden at stemple filmene med mærkaten tøsefilm, da det vil være en ufortjent simplificering, er der masser af søstersolidaritet, dannelse og drømme at forvente, hvis man vælger at sætte sig i biografsædet til en af disse tre perler.
Der er dog nogle helt anderledes brutale realiteter at forholde sig til, hvis man har mod på nogle af programmets andre film. Der er igen ingen form for berøringsangst at spore, når temaer som børneprostitution, narkoopgør, kærlighedstrekanter og krig tages op. Der er brutale og tragiske skæbner på spil i film som “Lilet Never Happened”, “Jin”, “Broken Glass Park”, “In Bloom” og “Asphalt Playground”.
Genremæssigt spænder programmet over en bred vifte af stilarter, og en film som den tyske “Ruby Red” markerer sig som et værk, der spiller på den samme eskapisme som “Harry Potter”, hvor magi og hemmeligheder er i højsædet. Anderledes makabert bliver det i den franske animationsfilm “The Suicide Shop”, der er nomineret til Politikens Publikumspris. Der er altså et udvalg af film til de unge, der skriger på at blive gransket af den danske filmbranche, som måske kan tage ved lære her eller i hvert fald få lidt inspiration.
Der er altså lagt op til en festival, der ikke er for sarte sjæle, men selvfølgelig er der også lagt op til masser af sjov og ballade for både de unge og det endnu yngre segment. Festivalens forskellige workshops bærer vidne om en festival, der har fingeren på pulsen, hvor børn, unge og voksne inviteres til at lære om og tage del i udviklingen af apps, animation og film.
I den kommende tid vil Filmz rapportere fra festivalen, og det bliver spændende at se, hvordan de forskellige tiltag modtages af det måske mest kræsne filmbrugersegment, der findes. Du kan naturligvis læse mere om årets program inde på BUSTER-festivalens hjemmeside.