Årets Cannes-filmfestival er i fuld gang, og for første gang nogensinde er Filmz med på sidelinjen i den solbeskinnede franske stad, hvor store stjerner og dugfriske stjernefrø tropper op for at kæmpe om både journalisternes og Cannes-juryens gunst. Hvem vinder mon de gyldne palmer i år? En af den danske dagspresses største filmskribenter, Jacob Wendt Jensen, blogger løbende om sine oplevelser i Cannes, så husk at holde øje med Filmz-forsiden i den kommende tid, hvis du vil holdes opdateret omkring begivenhederne under verdens største og mest prestigefyldte filmfestival!
Filmkritikernes pris i Cannes
Dagen før uddelingen af Den Gyldne Palme og alle de andre vigtige priser i Cannes finder en mere ydmyg ceremoni sted. I år foregår det på lørdag. Det er nemlig filmkritikernes pris, der uddeles af organisationen FIPRESCI. Bogstaverne dækker over den internationale organisation af filmkritikere, der har medlemmer i 46 lande, og som typisk er til stede med deres egne juryer på større filmfestivaler rundt omkring i verden. Hvis man er filmfreak, kan det godt betale sig at gå ind og kigge på websitet: www.fipresci.org. Det har 60.000 unikke besøgende hver måned, og de fleste er ikke filmkritikere.
I år er jeg så heldig at være med i juryen i Cannes. Vi er i alt ni udvalgte kritikere fra hele jordkloden. Ud over Danmark er lande som Frankrig, Tyskland, USA, Indien, Egypten, Montenegro og Frankrig repræsenteret. På festivalens første dag blev vi delt i tre grupper, hvor jeg kom med blandt de tre, der skal følge hovedkonkurrencen, hvor der typisk skal ses 20 til 22 film. En anden gruppe følger Un Certain Regard, som er den næsten lige så interessante sidekonkurrence, hvor der dog kun vises omkring 15 film, og tredje gruppe koncentrerer sig om Directors Fortnight (Quinzaine) og Critic’s Week set under ét. I alt uddeler FIPRESCI altså tre priser på festivalen, og arrangementet har en fin pressedækning, fordi alle journalisterne i byen alligevel går og venter til om søndagen, hvor de rigtige priser uddeles.
Jeg kan naturligvis ikke afsløre, hvem der vinder i år, men hvis man følger min twitterprofil (@wendtjensen) kan man i det mindste få en idé om, hvad jeg personligt mener om filmene, og den holdning skal så diskuteres med FIPRESCI’s formand, Klaus Eder, og den amerikanske filmkritiker Chris Fujiwara. Jeg kan dog afsløre, at vi efter vores andet møde, hvor vi havde set godt og vel halvdelen af filmene, var i stand til at skære ned til fire foreløbige kandidater, men siden er der kommet flere til – i det mindste i min bog – så det bliver nogle spændende, afgørende diskussioner de sidste dage i Cannes.
Kigger man på listen over vinderne de sidste 20 år, kan FIPRESCI-prisen sagtens gå til film, der også får nogle af de ”rigtige” priser, men det sker også, at kritikerne finder meget smalle og obskure film i hjørnerne på en festival, der sådan set ud fra verdensordenen er meget smal i forvejen. Hvor mange har for eksempel fået set den russiske krigsfilm om Anden Verdenskrig, “V tumane”, der løb med kritikerprisen sidste år? Og der blev helt stille i lokalet. Omvendt så vandt Kaurismäkis “Miraklet i Le Havre” i 2011 og Michael Hanekes “Det hvide bånd” i 2009, og sidstnævnte fik også Den Gyldne Palme. Herunder kan man se listen fra de seneste år.
Det er altid interessant og lærerigt at diskutere film, om så det er med vennerne eller kollegerne blandt de danske filmanmeldere. Selv om vi kan have forskellige holdninger til filmene, så taler vi dog ofte samme sprog. Man kan også se, at det er forholdsvis sjældent, at nye biograffilm i Danmark deler kritikerne i to lejre. Der er oftere konsensus, end der ikke er det. Men når man diskuterer med filmkritikere fra andre verdensdele kræver det agtpågivenhed og gode sprogkundskaber ikke at tale forbi hinanden. Nu er det tredje gang, jeg har været med på en jury på en international filmfestival, og jeg har mødt alt fra god ro og orden og frugtbare diskussioner til folk, som rask væk smider en film ud af bunken, hvis der er den mest uskyldige lille sexscene, ligesom jeg har diskuteret med en filmkritiker, der lagde armene over kors og skulede og ikke sagde meget mere end ”Nej” eller ”Ja”, når vi gik igennem filmtitlerne. Spændende, hvad der sker i Cannes lørdag eftermiddag klokken 17. Resultaterne kan til den tid læses på www.fipresci.org.
Vinderne de seneste 20 år:
• V tumane (2012)
• Miraklet i Le Havre (2011)
• Tournée (2010)
• Det hvide bånd (2009)
• Delta (2008)
• 4 måneder, 3 uger og 2 dage (2007)
• Iklimler (2006)
• Skjult (2005)
• Fahrenheit 9/11 (2004)
• Otets i syn (2003)
• Guddommelig indgriben (2002)
• Sønnens værelse (2001)
• Eureka (2000)
• Peau neuve (1999)
• Dong (1998)
• The Sweet Hereafter (1997)
• Viagem ao Princípio do Mundo (1997)
• Odysseus’ blik (1995)
• Land and Freedom (1995)
• Exotica(1994)