Af: Benway | Udgivet: 2009-06-20

Ligesom alle andre kunstformer eller industrier har filmverden brug for nye talenter, og et af de steder, hvorfra sådanne kan udvikles i Danmark, er Station Next – en underafdeling af Zentropa, der giver unge en chance for at komme bag om kameraet, lære faget og modtage rådgivning fra professionelle.

Blandt den kommende generation af danske filmskabere kan meget vel være Lin Alluna, der har været instruktør på “Remis” – årets afgangsfilm fra Station Next, som netop er blevet vist for første gang i Imperial. Filmz har mødt 19-årige Alluna til en snak om “Remis” og de filmiske drømme.

Til at begynde med kunne du måske fortælle os lidt om Station Next?

“Station Next er en filmskole for unge, der er interesseret i film. De yngste er vist sådan en 13-15 år, når de starter. Det er en treårig uddannelse, hvor der er faglig fokus, og professionelle kommer og fortæller om film samt om redskaberne og funktionerne bag filmen. Vi har to produktioner om året: En basisproduktion, hvor vi øver os, og så er der en hovedproduktion, som får premiere sidst på året.”

Hvordan blev du involveret?

“Jeg har altid været rigtig, rigtig interesseret i film. I 8. eller 9. klasse var jeg i praktik på Nimbus Film, og det var en kanonfed oplevelse. De forslog mig så, at jeg skulle søge ind på Station Next.”

Har du gerne villet lave film længe?

“Siden 5. klasse. Der lavede jeg min første film. Derfra begyndte jeg at lege videre med det. Jeg har altid godt kunnet lide at skrive historier og bygge nye verdener op, og da jeg fandt ud af, at man kunne filme tingene og derved give det en ny dimension, syntes jeg, det var helt fantastisk. Da “Ringenes herre” så kom, blev jeg helt overvældet af, hvordan de kunne skabe en hel ny verden. Man kan også bruge det til at forstå andre mennesker og skabe forståelse mellem forskellige kulturer.”

Hvilken form for hjælp har I fået udefra til jeres produktioner?

“Til vores afgangsfilm har vi fået hjælp af Nikolaj Scherfig til at skrive manuskriptet, Adam Thulin til al det tekniske og Anders [Rønnow] Klarlund til instruktionen og forskellige andre ting.”

Hvordan var det så? Var det intimiderende?

“Jeg synes, det var rigtig godt. Især Adam Thulin. Han er sindssyg dygtig og rigtig flink til at hjælpe. Det samme gælder virkelig mange af de andre professionelle. Det er helt vildt fedt. Jeg vil sige, at første gang, at Klarlund skulle hjælpe mig – han er ret stor, synes jeg – var det lidt skræmmende. Jeg var bange for ikke at være tilstrækkelig. På optagelsen var jeg nervøs og tænkte: ‘Ej, jeg kan ikke finde ud af at råbe ‘værsgo’ ordentlig,' men det gik hurtigt over. De er alle søde og rigtig gode til at lære fra sig. De tager vores projekter alvorligt og lægger enormt meget energi i det, og det gør også, at vi selv tager det alvorligt.”

Du går i gymnasiet til daglig og er lige ved at være færdig?

“Ja. Jeg glæder mig så meget til at blive færdig, for så kan jeg komme ud og lave film. Nu tager jeg lige et halvt år til Spanien og et halvt år til Latinamerika. Det er bl.a. fordi jeg rigtig godt kan lide Pedro Almodóvar. Jeg elsker hans film og spanske film i det hele taget. Derfor kunne jeg godt tænke mig at bliver rigtig god til spansk, så jeg kunne blive runner, assistent eller et eller andet på en spansk film.”

Nu går du så også i 3. g, hvor man som regel har meget travlt. Hvordan hænger det sammen med arbejdet på Station Next?

“Jeg har lidt sagt til mig selv, at gymnasiet helt klart er andenprioritet. Egentlig har jeg flere gange overvejet at droppe ud, for der var så meget med film, jeg hellere ville, og jeg fik mange tilbud med film og jobs osv. Men nu var jeg nået så langt, så nu kunne jeg næsten lige så godt lige blive færdig. Det har dog været stressende med deadlines på afleveringer i gymnasiet, hvor jeg så samtidig har brugt meget energi på film og på at holde kontakterne ved lige.”

Hvad har dine forældre sagt til det?

“De har taget det fint, og de har støttet mig rigtig meget. For eksempel har jeg spurgt min far ’Næste weekend kunne du så ikke lige smutte hjem til en eller anden, så jeg kan bruge din lejlighed til en film,', og det har han været flink til.”

Hvor meget har du lavet indenfor f.eks. det sidste halve år?

“En musikvideo, så var der et interkulturelt-videomaraton, en eksamensfilm på gymnasiet, to dokumentarfilm. Der var vist et par ting til, men det var ca. det.”

Filmen “Remis” er en dramatisk historie sat i et alternativt Danmark. Den handler om to brødre, der ender på hver sin side i et politisk splittet land, hvor magtens mænd har fået et noget fascistisk anstrøg og et oprør synes undervejs.

”Remis” indeholder bl.a. nogle af de action- og dramating, man kender fra Hollywood, og som ellers typisk ville være ting, man ville styre udenom for ikke at blive sammenlignet med de kæmpestore produktioner?

“Ja, vi har udfordret os selv på det punkt, fordi det er en typisk Hollywood-opskrift. Lige meget hvad vi laver, så er der nogen, der har lavet det, som er ti gange bedre til det og har ti gange flere penge, så det har været enormt svært at få det til at hænge sammen og blive en god film.”

Nu har du arbejdet med erfarne skuespillere på “Remis”, hvordan har det været?

“Rudi Køhnke, Niels Anders Thorn og Joy-Maria Frederiksen er jo professionelle skuespillere og virkelig dygtige, og der var nogle punkter, hvor det var svært at instruere dem. Det var svært at sige dem imod, hvis de havde forslag, men f.eks. Anders Thorn var sød til at sige, at jeg skulle bare prikke til ham. Jeg skulle ikke tage mig af, at han var kendt og havde været med i film, og det betød rigtig meget, at han havde forståelse for min situation. Det har også betydet meget at arbejde med rigtige skuespillere, for det giver filmen så meget mere.”

Filmen havde så premiere i Imperial, hvor skolens elever, familier samt skuespillere var mødt talstærkt op i en næsten fuld sal. Med er også undertegnede, der – da det bliver tid til aftens hovedfilm “Remis” – kan konstatere, at den ganske rigtig er en ambitiøs sag, som på ni minutter fortæller en historie, der snildt kunne være blevet strukket ud til spillefilmlængde, og som bestemt ikke ligner en skolefilm af omfang. Mest bemærkelsesværdig er dog de ualmindeligt flotte billeder og den gode personinstruktion, og da Peter Aalbæk Jensen fra Zentropa efterfølgende skal uddele kritik, er han da også dybt imponeret over dens format, som han betegner som på niveau med de professionelle danske film.

“Remis” vil senere bl.a. blive sendt ud til Oregon Filmfestivalen, der er en del af Buster Filmfestivalen, og der skulle også være mulighed for at købe filmen gennem Station Next.

Gravatar

#1 MOVIE1000 15 år siden

tror at det er den bedste artikel jeg har læst her på Filmz jeg vil selv gerne arbejde med film så det er utroligt dejligt at høre om hvordan det er og hvor man kan og samtidig høre om den film Lin lige har lavet
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#2 Frederik 15 år siden

Slutter mig til #1, tusind tak for artiklen. Rigtig god.

Skriv ny kommentar: