Visuelt spiller filmen på mange tangenter. Kulisserne er gennemførte og billede og lyd føres sammen på fænomenal vis. Det, der dog efterlader det største indtryk er boksekampene. De er rå og brutale, og fremragende filmet, med en stor variation af hastighed og vinkler gennem klippene, der gør sekvenserne nærværende. De fylder også en anseelig del af filmens længde, men kampene bliver heldigvis aldrig ensformige. “Cinderella Man” er dog ikke uden problemer. Den er noget langtrukken, men der er naturligvis også en del at fortælle. Alligevel ville en lidt strammere klipning nok havde gjort underværker. Filmen har to store svagheder: Skildringen af James J. Braddock er ganske enkelt for unuanceret, og af og til lidt for enfoldig. Så lad ham da for pokker stjæle et brød eller en cykel, et eller andet, bare for at vise, noget om hvad modgang gør ved selv de bedste mennesker. Han kommer til at fremstå utroværdig mange gange, selv om Russel Crowe gør sit for at holde ham på plads. Det nok mest graverende problem er, at vi aldrig selv får lov til at gætte os til hvorledes karaktererne har det eller hvilke tanker de gør sig. Det er ikke kvantefysik det her. Vi kan sagtens følge med, og hvis de græder eller andet kan vi godt selv regne årsagen ud. Vi behøver ikke et hjælpsomt flash back. Man føler sig lidt talt ned til, og det ødelægger af og til oplevelsen.

Alligevel er “Cinderella Man” en film som alle kan få noget ud af. For de actionhungrende er der de fantastiske boksekampe og for kæresten er der kærlighed i modgang. Filmen er bestemt en af de bedre, og nok blandt årets Oscarnominerede. Ikke mindst fortjener Paul Giamatti en af de gyldne statuetter for bedste birolle.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 McPeter 18 år siden

Var inde og se Cinderella Man til forpremiere i tirsdags og synes egentligt godt om den. I midten af filmen var jeg ikke synderligt imponeret, men samtidigt heller ikke synderligt skuffet. Men hen imod slutningen og bagefter synes jeg den var ganske god, om end en smule forudsigelig.

Filmens styrke er uden tvivl Mr. Crowe og Mr. Giamatti og deres fremragende skuespiller-præstationer. Er ikke sikker på Crowe, men Giamatti ligger lige til højrebenet til en Oscar. :-)
Til gengæld kan jeg slet, slet ikke klare Zellweger... Bryder mig ikke om den måde hun taler og gestikulerer på og det irriterer mig grænseløst at hun er med i den film - uden hende ville den IMHO have potentiale for at være en bedre film. (ja ja, ved så ikke hvem der skulle have rollen istedet?!) :-)

Synes egentligt ikke at filmen var langtrukken - enten sker der en masse i livet omkring boksningen eller også er der en af de mange hæsblæsende boksekampe. Det er utroligt så flot Cinderella Man er filmet. Salvatore Totino (Any Given Sunday og snarligt The Da Vinci Code) har gjort et super godt stykke arbejde. Også klipningen er god med stor variation i tempo. Filmen er klippet af Daniel P. Hanley/Mike Hill-konstellationen der bl.a. har klippet A Beautiful Mind, Apollo 13 og Willow. Og de arbejder iøvrigt også på The Da Vinci Code. :-)

Det er godt nok sjældent jeg har haft så fugtige håndflader på vegne af en filmkarakter og siddet så uroligt i sædet som under de boksekampe. Men ok, det kan selvfølgelig også have noget at gøre med at der jævnligt kommer en 4x4 m boksehandske imod én i sådan en biograf?! :-D

Resten af filmen er bestemt heller ikke dårlig, blot mere emotionel og i et andet tempo. Sad flere gange med en klump i halsen i løbet af filmen og synes personligt at den fangede publikum utroligt godt. Kunne i hvert fald fornemme at jeg ikke var den eneste der havde det sådan under visse scener. Den virkede under alle omstændigheder ret kraftigt på mig, hvilket plejer at være en god indikator for om en film er god.

Cinderella Man er bestemt en anbefalelsesværdig film på mange punkter. Om det så er for at få et bedre indblik i livet omkring den store depression eller det er for de actionfyldte boksekampe - jeg synes begge dele holder. Til gengæld skal man nok ikke forvente sig den største plot-twister-film.

Jeg tror allerede nu at jeg kan sige at jeg bliver nødt til at anskaffe mig denne film på DVD når den udkommer.

Så det bliver til
5/6
herfra efter første gennemsyn...
Kan selvfølgelig ikke love allerede nu at den vil holde i længden, men tror nu stadig på at den sagtens kan holde til et par gensyn. :-)
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#12 keitel 18 år siden

Glæder mig også til at se den, og jeg kan slet ikke følge den lunkne modtagelse den har fået i USA, åbenbart fordi Russel Crowe er lidt af en "bandit" i det virkelige liv, hvad fanden har det med hans skuspiller formåen at gøre?
Gravatar

#13 ks 18 år siden

#12 - Lunkne modtagelse? Prøv lige at lur imdb ratingen, folk har skam taget mere end godt imod den.
Gravatar

#14 Michael Andersen 18 år siden

#13 Mon ikke keitel tænker på den lunkne modtagelse filmen fik 'at the box office'?
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#15 keitel 18 år siden

Det var nemlig "at the box office" jeg mente.
Gravatar

#16 filmz-abdallah 18 år siden

den er god
Gravatar

#17 lagoni 16 år siden

Dette var egentlig ikke en film jeg glædede mig meget til at se, syntes den lød lidt for sentimental og sød og så den mest for Giamattis skyld. Og ja, den er sikkert ret sentimental, men det virker. Jeg var helt fanget og indrømmer gerne at tårene trillede tit. Jeg har aldrig brudt mig om boksefilm og boksning, men denne gav mig lyst til at se flere film og rigtig boksning. Kan godt være den ikke er dokumentarisk rigtig, men man levede sig virkelig ind i filmen og jeg blev helt bange for Baer. Crowe spiller fantastisk, men det burde jeg ha' vidst.

Ønskede dog tit at de smed Zellweger ind i ringen - hun er nok den mest irriterende skuespiller i Hollywood og det ødelægger lidt filmen når jeg spoler hurtigt over de fleste af hendes scener...
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.

Skriv ny kommentar: