Efter et stykke tid bliver toilethumoren dog mere trættende end fornøjelig, og mere originalitet i dialogen efterspørges. Endvidere følger plottet den fortærskede eventyrformel til punkt og prikke: Den arketypiske helt rejser af sted for at redde verden. Modet mangler, men ved hjælp af sine venner overvinder helten strabadserne. Det er set før, hvor det har fungeret langt bedre, såsom i animationsfilmen “Sådan træner du din drage”, som var lettere at leve sig ind i, fordi 3D’en fungerede bedre end i “Ronal barbaren”, men også fordi “Sådan træner du din drage” tog sig selv mere alvorligt og leverede en bedre blanding af humor og alvor.
Som filmoplevelse svarer “Ronal barbaren” til at være til et stand-up-arrangement, hvor amatørkomikerne konstant tyr til platte pik og patter-jokes. Karaktererne mister deres charme, fordi de bliver ved med at køre i selvsving. Ja, det er tydeligvis meningen, at de skal være stereotype, men der savnes altså stadig lidt opfindsomhed i manuskriptet.
#11 BN 13 år siden
Når jeg siger, at danske stand-up-komikere konstant tyr til den type humor, mener jeg naturligvis ikke, at de hvert minut af deres optræden står og lirer sjofelheder af, men derimod at de ofte vender tilbage til det, som om det var en slags sikker platform for dem.
Jeg har ofte prøvet at se TV2 Zulu, og det pudsige er, at nårsomhelst man ser en stribe stand-up-komikere i samme program eller show (uanset tv-kanal), skal man godt nok ikke vente længe, før den første omgang sjofle platheder serveres.
"skære ... over en kam"? ... Har jeg sagt, at alle uden undtagelse leverer den type humor? Nej, jeg skrev: "langt henad vejen". Og det er ikke mindst skrevet med tanke på, hvor stor succes filmen 'Klovn' har haft.
I øvrigt mener jeg nu også, at visse af de komikere du remser op, til tider har været akkurat ligeså platte som Uffe Holm ... apropos det jeg sagde før angående den sikre platform. Men det kan da godt være, at min timing bare har været ekstremt uheldig med hensyn til "tæt ved aldrig". ;-)
#12 HonoDelLoce 13 år siden
Jeg kan slet slet ikke nikke genkendende til din beskrivelse. Ganske givet ville jeg have givet dig ret for blot et par år siden. Men ingen af komikere, jeg nævnede, har i lang tid (efter min bedste overbevisning :) ) brugt tid i deres shows på den slags humor. Nogle af dem har jeg endda ALDRIG set lave den slags jokes (f.eks. Tingleff).
Jeg synes, dansk humor har udviklet sig ekstremt meget, og hvor jeg for et par år siden kun kunne orke at se på en 2-3 forskellige komikere (af samme grund, som du nævner), ser jeg nu ret meget dansk comedy. Ikke nær så meget, som jeg ser af britisk og amerikansk comedy, men stadig en ret god del! :)
Jeg synes, du skal prøve at give nogle af de nyere shows en chance. Selv en gut som Mick Øgendahl (som jeg ellers ikke kan fordrage) er lige ved at være en interessant komiker nu.
I øvrigt kan et show som Frank Hvams Live 09 også anbefales - især fordi det er ret langt fra hele Klovn-humoren (som jeg giver dig ret i er alt for fikseret på den slags :) ).
#13 BN 13 år siden
Tjah, så skulle de nok have ladet været med det dengang, så havde jeg måske (kun måske) ikke mistet interessen for dem.
Jamen, så kan du jo fuldt ud sætte dig ind, hvorfor jeg har det som jeg har med dansk stand-up-komik!
Hans shows har jeg så til gengæld hele tiden syntes ret godt om. Det, jeg har set fra Omar Marzouk har til tider også været okay. Gintberg finder jeg trættende med hans monotone råbende stil men mangel på ordentlige/virkelig morsomme pointer - omend jeg ellers synes, at han med sit fjæs, sin højde og sin attitude har potentiale på en næsten John Cleese-agtig facon. "Anden" har et klart talent, men jeg finder ikke hans humor konsekvent morsom, idet jeg kun kan grine af noget i retning af hver tiende joke, han fortæller.
Jonatan Spang, Carsten Bang, Thomas Hartman, Dan Türell-klonen Thomas Mørk, Thomas Wivel og Lasse Rimmer er alle folk, der i mine øjne spænder fra direkte "talentløse" til blot "slet ikke sjove nok". Resten af dem, du nævner, kender jeg ikke.
Hvis det pågældende show fra 09 er hans seneste og identisk med det som indenfor det sidste års tid har været vist i reklamer for en dvd med ham, så ER der underlivs-vitser med i det. Men jeg ved ikke, om det er det samme show?
.... Men hvad angår min bedømmelse af ovenstående komikere, så skal der også uendeligt meget til for at leve op til eller blot komme i nærheden af den nu afdøde Dave Allen (verdens bedste stand-up-komiker) og - hvad humor i almindelighed angår - Monty Python's Flying Circus, foruden Rowan Atkinson i hans storhedstid (som vist ER gået over!) og Victor Borge, Amin Jensen, Thomas Eje, Dirch Passer m.fl. ... Disse kan/kunne nemlig noget som kun MEGET få kan: indtage scenen alene ved deres blotte tilstedeværelse, med de mindste virkemidler (f.eks. bare lidt mimik, og så var folk flade af grin), fordi de mestrede/mestrer skuespillets kunst - en baggrund/evne, som ikke ret mange danske stand-up-komikere har (og dét mærkes!)
#14 doom WAD 13 år siden
Den ligner grafisk århundredes lortefilm Rejsen til Saturn, der maltrakterer Deulerans fantastiske tegneserie. Også dette skræmmer en væk.
#15 Yggdrasil 13 år siden
Hmm nej måske ikke livet, men jeg kan da godt huske hvis en sjov film går rigtigt ind - flere år senere. Men kvalitet, hvordan definerer man det? Synes det er temmeligt svært lige at smide i en skabelon :)
#16 Nicki52 13 år siden
#17 MOVIE1000 13 år siden
#18 Nicki52 13 år siden
USA har lavet "300", så mon ikke de kan klarer animeret mænd i brun læderspandex med g-string?
#19 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden