Paul Verhoevens “Sidste udkald” er en af den slags grandiose, pompøse og ekstremt fornøjelige actionfilm, som simpelthen ikke produceres længere i vor tids mere strømlinede og politisk korrekte Hollywood. Filmens effekter er ikke just blevet bedre med alderen, men humoren og spændingsmomenterne holder stadig, i hvad der formentlig er Arnold Schwarzeneggers bedste film uden for “Terminator”-sagaen. Filmens alder har tydeligvis haft en effekt på kvaliteten af både udgivelsens billed- og lydside, men der er ingen tvivl om, at “Sidste udkald” aldrig før har set så godt ud i hjemmebiografen. Der følger dog intet ekstramateriale med, så udgivelsen henvender sig udelukkende til særdeles dedikerede fans.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Patriarch 16 år siden

Ja, 'dybdte' er nok et bedre udtryk.

Anyway, filmen er fed underholdning synes jeg :)
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#12 The Insider 16 år siden

#8, selvfølgelig er film 2D, så derfor bliver det også blot beskrevet som en 3D-lignende oplevelse :-) Måske er det et poppet udtryk, og jeg syntes også selv i sin tid, at det var en lille smule besynderligt, når folk brugte sådan en term, men det er dæleme tit, jeg ser HD og får en 3D-agtig fornemmelse af, at objekterne kommer lige imod mig :-)
War. War never changes.
Gravatar

#13 Buck Rogers 16 år siden

Yes, yes - actionfilm af den gamle skole, som kun Verhoeven kan lave den ;)

Hvad det manglende ekstramateriale på HD DVD'en angår, så synes jeg ikke, at man nødvendigvis går glip af så meget.
Paul Verhoeven er en af mine favoritinstruktører, når det kommer til kommentarspor (hans og Ed Neumeiers kommentarer til Robocop er lige så hylemorsomme, som de er informative). På Total Recall bliver han desværre totalt (!) kørt i sænk af Arnold, der ævler løs men ikke har noget som helst at byde på, ud over at kommentere, hvad der foregår på skærmen. Gab.
Resten af ekstramaterialet på den seneste dvd er også meget tyndbenet. Trist, at en klasse-actionfilm som TR, der har været igennem utallige dvd-udgivelser, endnu ikke har fået en ordentlig Special Edition-behandling. (True Lies kunne i øvrigt også bruge en overhaling, men det er så et sidespring...)
"Now, what can a man do with his clothes off for twenty minutes?"
Gravatar

#14 filmz-Le Samouraï 16 år siden

#12 - Du er ikke den eneste. Hvis jeg ikke husker meget forkert, så bruger James Monacos gamle, hæderkronede "How to Read a Film" en del plads på at forklare, at 2D-film - pga. et optisk bedrag i vore øjne - faktisk kan virke mere "ægte" tredimensionelt end de eksisterende 3D-processer.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#15 The Insider 16 år siden

Nice.
War. War never changes.
Gravatar

#16 filmz-DocDoom 16 år siden

"Der følger dog intet ekstramateriale med, så udgivelsen henvender sig udelukkende til særdeles dedikerede fans"

Det forstår jeg ikke - det er vel kun fans, der gider se ekstramateriale.

Nå, filmen er fed!
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#17 The Insider 16 år siden

#16, Det forstår jeg ikke - det er vel kun fans, der gider se ekstramateriale.

Muligvis, men hvis der slet ikke følger noget ekstramateriale med, og når nu udgivelsen også er så dyr, hvem andre end særdeles dedikerede (som beskrevet) fans, vil så investere i udgivelsen?
War. War never changes.
Gravatar

#18 filmz-DocDoom 16 år siden

Tja :-)
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#19 filmz-vassago 16 år siden

Sidder lige og ser filmen på TV2film, og havde fuldstændigt glemt hvad den handlede om, helt sikkert et gensyn værd :)

Sakset fra Wiki:

On the special edition DVD commentary, director Paul Verhoeven explains that he deliberately filmed every scene to present "two realities," that is, that the entire movie supports either scenario depending upon how the viewer interprets it. However, Verhoeven also points out that the casting of Schwarzenegger (as opposed to other actors who had been considered for the part, including Richard Dreyfuss and Patrick Swayze) leans more towards the adventure being real, as audiences would not want Arnold in an action film that turned out to only be a dream.

Early on in the film it is suggested that if one’s mind cannot adjust to the implanted reality, resulting in a schizoid embolism, a lobotomy is the only solution. Verhoeven has suggested that if the film is a dream, then the white light that ends the film is in fact the cutting into Quaid's brain as the lobotomy is administered.

In the end Verhoeven states quite clearly in the special edition DVD commentary (on which Schwarzenegger also comments) that Quaid may indeed be on the table at Rekall living out a fantasy. He points out that the imagery on the screen at Rekall show the alien machine (which was a complete secret on Mars), the girl of his dreams that he asked for and a blue sky over Mars. Verhoeven points this out as Quaid is going to sleep. When Quaid/Hauser is confronted by his wife and the Rekall spokesman, Verhoeven is quick to point out that the spokesman goes on to detail the entire second half of the movie. Of course, Quaid himself notes that he dreamt about Melina before ever going to Rekall, which is true: in the first scene of the movie he has a dream in which he is climbing on the surface of the planet in a protective space suit, the glass helmet of which later breaks, turning his dream into a nightmare. He is climbing with a companion, but it is not Lori (whom he wakes up next to), but Melina. On the commentary Schwarzenegger disagrees with Verhoeven on the meaning of the ending.

Earlier in the movie, shortly before Quaid is about to be implanted with Rekall memories, a technician holds up a memory capsule and exclaims, "oh look, here's a new one, blue sky on Mars!" At the end of the film viewers do indeed see blue skies on Mars.

"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#20 Patriarch 16 år siden

hehe yeps. Fed film.. og fedt med instruktører som gennemtænker tingene og hvordan de vises - frem for bare at filme hvad der er på papiret.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”

Skriv ny kommentar: