Af: filmz-vassago | Udgivet: 2005-08-13


Mens dvd’en efterhånden nærmer sig sin 10 års fødselsdag, gør de udenlandske filmselskaber klar til at introducere næste generation af digitale medier, designet til at gøre oplevelsen i hjemmebiografen endnu bedre. Den nye type dvd vil indeholde film i HD eller High Definition kvalitet, hvilket først og fremmest betyder en væsentlig højere lyd- og billedkvalitet (helt op imod 1920×1080 billedpunkter mod de nuværende 720×576 på dvd) end hidtil muligt. HD skivens fysiske størrelse forbliver den samme som almindelige cd/dvd’er men skrives og læses anderledes, så den kan indeholde langt mere data end de 8,5GB store skiver, som benyttes nu.
I øjeblikket er der to konsortier, som arbejder på at lancere HD dvd’er, og det kan vise sig at blive et problem for forbrugerne, idet der så vil komme to forskellige formater på markedet, uden at man ved, hvilket vil holde længst. Begge lejre har mange milliarder kroner på spil, og er selvsagt yderst interesserede i, at netop deres eget format bliver afløseren til den overordentlig succesfulde dvd-skive. Indtil videre har uenigheden dog betydet, at lanceringen har stået i stampe, og at vi kan risikere at vente længe endnu på, at udviklingen for alvor kommer i gang. Fælles for begge formater er, at de vil kunne benyttes til alt fra film til spil, og at de nye afspillere vil kunne vise gamle dvd’er.
Maskiner med optagefunktion vil desuden være i stand til at optage HD signaler, hvilket er en meget praktisk feature, eftersom eksempelvis Canal Digital allerede fra 1. september starter en High Definition tv-kanal i Danmark.
[h2]Blu-ray vs. HD-DVD[/h2]
Den første af de to nye HD dvd formater hedder Blu-ray, og bakkes op af stort set alle de store elektronikfabrikanter i verden, herunder Sony, Pioneer og Philips. I den anden lejr arbejder fabrikanterne NEC, Sanyo, Toshiba m.fl. med deres bud på en afløser, kaldet HD-DVD, baseret på næsten samme teknologi som de nuværende dvd’er. Umiddelbart burde der ikke være meget at skændes om, idet Blu-ray på papiret er vinderen, både hvad angår tilslutning og økonomisk styrke. Desuden har formatet den fordel, at mediet indtil videre kan rumme meget mere information end HD-DVD, 50GB mod HD-DVD’ens 30GB, hvilket betyder at Blu-ray formatet er mere fremtidssikkert.
Men helt så enkel er virkeligheden ikke. For teknologi er en ting og økonomi noget andet, og her vinder HD-DVD terræn. Blu-ray teknologien er væsentligt anderledes, end den man kender fra de nuværende dvd’er, og det betyder at faciliteterne, hvor man producerer dvd’er, med stor sandsynlighed skal bygges helt om. HD-DVD’en derimod, minder på langt flere punkter om dvd’en, og produktionslinierne skal derfor kun modificeres og opdateres i et begrænset meget omfang. Dette vil igen sænke produktionsomkostningerne og i sidste ende også prisen på en HD-DVD film.

[h2]100 HD-DVD titler på vej[/h2]
Men det er ikke kun de lavere produktionsomkostninger, som har været et vigtigt slagord for HD-DVD lejren. De filmselskaber der har valgt at støtte formatet, kan nemlig også vise sig at blive vigtige brikker. Selskaber som New Line, Paramount, Warner og Universal har allerede nu meddelt, at de i år vil lancere op imod 100 HD-DVD filmtitler i USA, hvilket måske vil få stor betydning for udfaldet af kampen mellem konsortierne. Blu-ray har med både Sony Pictures, Disney, MGM og formodentlig også 20th. Century Fox ligeledes store støtter men ingen af dem har endnu løftet sløret for eventuelle filmudgivelser. Om det så bliver et problem for Blu-ray kan kun tiden vise. I Danmark er der endnu ikke annonceret nogen HD dvd udgivelser.

Gravatar

#81 filmz-Kadann 18 år siden

#80 -

Uden at være sikker, kan jeg ikke forestille mig at det bliver et problem. Signalet bliver jo stadig x-antal højttalere, sendt digitalt, bare i en højere bitrate end tidligere.

En forstærker er ganske sikkert ikke bygget til et maximum mht. bitrate, fordi så ville der også gå kage i det, hvis man f.eks. begynder at afspille ukomprimeret musik på den, som f.eks. vinyl.

Men altså, det er kun min teori.. :) Jeg har endnu ikke set nogen som helst dokumentation på at man behøver at gå ud og købe nyt anlæg, hvilket er hvad jeg bygger min teori på.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org

#82 18 år siden

Diskussionen om DVD'ers værdi er hoppet af sporet. Et ti-års barn kan jo sige sig selv, at hvis en vare er sjælden, så vil dens værdi oftest øges, uanset om det er en gammel krukke; en tegneserie; eller en film, der kun er udgivet i et mindre DVD-oplag og ikke fås på HD-DVD el. lign.

Diskussionen udsprang af #61, der skrev om DVD-mediets udfasning:

"... har man jo en unik vare, idet der ikke bliver produceret flere af dem. Og stopper produktionen, så stiger varen også med tiden."

Han skriver således, at DVD'er som sådan vil stige, og det er noget vrøvl. Han prøver at redde den i #61, men det er for sent. Jeg ser stadig billedet af en, der sidder derhjemme og savler over sin ordinære American Pie-DVD-kollektion i ameray-cases og regner med, at alt hans gamle masseproducerede lort vil blive en formue værd.

Altså: Kære DVD-indehaver, vær glad for dine DVD'er: Du kan se dem nu, og du kan se dem i fremtiden. Og hvis du er heldig, så har du måke endda én ud af dine 500 film, som går hen og bliver sjælden, og som du kan få 1.000 kr. for selvom du kan gav 200.

Diskussionen kunne egentlig være afsluttet allerede med Kalle Ferms indlæg i #62.
Gravatar

#83 filmz-jonasgr 18 år siden

Men det er stadigvæk sandt det jeg siger.

Og jeg spekulerer ikke i værdien af mine dvd'er.

Og nej du er ikke klogere end os andre, og ved bedre.

Og du ved ikke hvad jeg tænker på, og hvordan jeg tænker. Ligeså lidt som jeg ved, hvad du tænker.

Så du kan forestille dig alt det du vil.

Desuden var det også bare min mening om emnet, som jeg udtrykte. Og det er naturligvis ikke alle der behøver at være enige i det.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"

#84 18 år siden

83:

"Og du ved ikke hvad jeg tænker på, og hvordan jeg tænker." Nix, men jeg kunne se hvad du skrev. Og på baggrund heraf dannede jeg mig en mening om hvad du tænkte. Op med humøret! Jeg beklager den lidt firkantede tone, mit indlæg burde have været krydret med en smiley, for det var ment i en sjov tone. Den får du så hér:

:-D
Gravatar

#85 filmz-jonasgr 18 år siden

ok det er så helt i orden. Jeg undskylder også så. Og du får også lige en smiley med på vejen :-D

"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"

Skriv ny kommentar: