Nej, heller ikke (selv om Adams æbler også har noget musik, som lyder meget Vertigo-agtigt). Vi skal op til en endnu større dansk instruktør - kanoniseret og det hele!
Det er nemlig Europa! Komponisten er Joachim Holbek. Hvis man undrer sig over, hvorfor musikken henviser til Vertigo, har jeg forsøgt at forklare det kort her (naturligvis kun et bud):
Hvis jeg ikke husker helt galt, så har du, Michael Andersen, tidligere vist lydeksempler på filmkomponister, som "låner" af hinanden. Det er vist ganske normalt i branchen. Hvordan vil du karakterisere Holbeks bearbejdelse af Vertigo. Er den ikke næsten for tæt på originalen? Eller hvad?
#999: Richard Bands musik til "Re-Animator" er et godt eksempel på et Herrmann-"ripoff". Han stjæler med arme og ben fra musikken til "Psycho". Holbek anser jeg for at være meget professionel. Formentlig er der højst tale om en indforstået hyldest til mesteren. Jeg må indrømme, at jeg aldrig har lagt mærke til det, og eftersom dit "Europa"-klip er af så kort varighed, har jeg svært ved at anse det for andet end en lille hyldest.
#991 Michael Andersen 15 år siden
#992 rubkick 15 år siden
#993 Michael Andersen 15 år siden
#994 rubkick 15 år siden
#995 MOVIE1000 15 år siden
#996 Michael Andersen 15 år siden
#997 Michael Andersen 15 år siden
#998 rubkick 15 år siden
http://www.hitchcock.dk/vertigoref/ref015.php
#999 rubkick 15 år siden
#1000 Highland Park 15 år siden
Holbek anser jeg for at være meget professionel. Formentlig er der højst tale om en indforstået hyldest til mesteren. Jeg må indrømme, at jeg aldrig har lagt mærke til det, og eftersom dit "Europa"-klip er af så kort varighed, har jeg svært ved at anse det for andet end en lille hyldest.