Gravatar

#991 Michael Andersen 15 år siden

Det er fra "Adams æbler" :)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#992 rubkick 15 år siden

Nej, heller ikke (selv om Adams æbler også har noget musik, som lyder meget Vertigo-agtigt). Vi skal op til en endnu større dansk instruktør - kanoniseret og det hele!
Gravatar

#993 Michael Andersen 15 år siden

Er det Jeppe Kaas eller Søren Hyldgaard som har ladet sig inspirerer?
Gravatar

#994 rubkick 15 år siden

Nej, det er ingen af de to, men komponisten er dog dansk. Tænk på en instruktør, som netop har skabt stor festival-furore!
Gravatar

#995 MOVIE1000 15 år siden

Lars Von Trier?
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#996 Michael Andersen 15 år siden

Jeg er fristet til at sige Lasse Spang Olsen, men det er jo nok en Von Trier :P
Gravatar

#997 Michael Andersen 15 år siden

Europa?
Gravatar

#998 rubkick 15 år siden

Det er nemlig Europa! Komponisten er Joachim Holbek. Hvis man undrer sig over, hvorfor musikken henviser til Vertigo, har jeg forsøgt at forklare det kort her (naturligvis kun et bud):

http://www.hitchcock.dk/vertigoref/ref015.php

Gravatar

#999 rubkick 15 år siden

Hvis jeg ikke husker helt galt, så har du, Michael Andersen, tidligere vist lydeksempler på filmkomponister, som "låner" af hinanden. Det er vist ganske normalt i branchen. Hvordan vil du karakterisere Holbeks bearbejdelse af Vertigo. Er den ikke næsten for tæt på originalen? Eller hvad?
Gravatar

#1000 Highland Park 15 år siden

#999: Richard Bands musik til "Re-Animator" er et godt eksempel på et Herrmann-"ripoff". Han stjæler med arme og ben fra musikken til "Psycho".
Holbek anser jeg for at være meget professionel. Formentlig er der højst tale om en indforstået hyldest til mesteren. Jeg må indrømme, at jeg aldrig har lagt mærke til det, og eftersom dit "Europa"-klip er af så kort varighed, har jeg svært ved at anse det for andet end en lille hyldest.
... as surely as there's a mouse behind your ear.

Skriv ny kommentar: