• En verden udenfor
    57%
  • Den grønne mil
    14%
  • American History X
    14%
  • Papillon
    3%
  • Flugten fra Alcatraz
    3%
  • Anden film
    2%
  • Cool Hand Luke
    2%
  • The Last Castle
    2%
  • Dead Man Walking
    1%
  • In the Name of the Father
    1%
  • Monster's Ball
    1%
  • Brubaker - en bombe under systemet
    0%
  • White Heat
    0%
  • Birdman of Alcatraz
    0%

Stemmer i alt: 1688

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#61 Fynboen 16 år siden

Jeg er også på Blood in, Blood out... fantastisk film...
Diplomacy is the art of saying "Nice doggie" until you can find a rock.
Gravatar

#62 BN 16 år siden

Jeg bryder mig ikke særlig meget om deciderede fængselsfilm. Faktisk synes jeg, det er en ret træls genre, hvor man genbruger de samme klichéer igen og igen. Men 'En verden udenfor' er så meget andet og mere end en fængselsfilm, og slutningen (nærmere bestemt de sidste 25-30 minutter af den) er fuldstændig unik. ja, er den mest forløsende, opløftende og herlige afrunding på et fængselsdrama, jeg nogensinde har set.

1. En verden udenfor
2. Den grønne mil (også en sand filmperle og en utraditionel fængselsfilm)
3. American History X (foregår kun delvis i fængslet)

Resten af filmene er ikke nogle jeg har noget særligt forhold til. Jeg husker 'Papillon' og 'Birdman of Alcatraz' som nogle film, der gjorde et vist indtryk på mig, da jeg var yngre. Måske vil et gensyn med dem få mig til at føje dem til min filmsamling ... jeg agter ihvertfald at gense dem i nær fremtid.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#63 filmz-DocDoom 16 år siden

#62: Jeg fatter simpelthen ikke, hvad der er unikt ved den slutning - noget tilsvarende er set masser af gange før (dog måske ikke lige i en fængselsfilm, men hvor specifikt kan man forlange det). Det er jo en ret almindelig
you've-been-scammed / bigboss-kommer-ned-med-nakken / helt-flygter-til-tropesol-slutning
Jeg fatter i øvrigt slet ikke, hvad der skulle være unikt ved nogen dele af filmen overhovedet. Udmærket drama. That's it.
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#64 BN 16 år siden

#63 - DocDoom:

Vi må nok bare konstatere, at slutningen ikke er unik for DIG. ;-)

For mig består det unikke bl.a. i netop det faktum, som du selv påpeger: nemlig at man ikke har set sådan en slutning på en fængselsfilm før. Men først og fremmest er det for mig at se en helt anderledes og unik slutning, fordi
jeg - i lighed med Morgan Freeman's karakter, Red - troede, Andy Dufresne var på nippet til at begå selvmord, og ikke havde gættet at han planlagde at flygte. Ligeledes er det en sand fryd for mig at se hovedpersonen overvinde sine fjender UDELUKKENDE ved hjælp af boglige evner og bureakratisk snilde - og altså ikke med vold, ballade og fangeoptøjer, sådan som det ellers altid plejer at foregå i fængselsfilm. Fængselsinspektøren og hans personale udnyttede Andy Dufresne til egen personlig vinding ... men samtidig udnyttede han DEM. ....... Og nåja, så er der det med Andys besked til Red om at finde et bestemt sted ved et bestemt træ, hvor der ligger noget vigtigt til ham. Man føler i den grad suset af frihed og nye muligheder - eller nyt HÅB (for nu at bruge Andys eget ord), mens man ser disse scener.

Og har Tim Robbins nogensinde været bedre end i denne rolle? Har Morgan Freeman? ... Nope. Ikke efter min mening. (Morgan Freeman har dog været ligeså god i andre roller, men det ER og bliver Tim Robbins' glansrolle.)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: