-
Jeg kender ikke hans film55%
-
Citizen Kane37%
-
Touch of Evil4%
-
Anden film2%
-
The Stranger1%
-
Othello1%
-
The Lady from Shanghai0%
-
The Trial0%
-
The Magnificent Ambersons0%
-
F for Fake0%
-
Mr. Arkadin0%
-
Chimes at Midnight0%
Stemmer i alt: 719
Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning
Skriv ny kommentar:
#11 sluppermand 15 år siden
#12 Benway 15 år siden
De to samt The Magnificent Ambersons, Kane og Trial er IMO alle mesterværker.
#13 tiany 15 år siden
#14 keitel 15 år siden
#15 Riqon 15 år siden
#16 LasseUk 15 år siden
#17 Antlion 15 år siden
Alle Welles' film plejer at være gode, men jeg har på fornemmelsen, at de fleste kun har set "Citizen Kane". Dette er selvfølgelig hans mest anderkendte mesterværk, og det ikke for sjovt, at den normalt kommer ind på førstepladsen. Derimod synes jeg, at den mere uambitiøse "Touch of Evil" er Welles' bedste film. Den er vulgær i sit sort/hvide film-noir, og Welles visualisere en sandt mareridt for filmens personer og dens publikum.
Desuden kan man sagtens se, at Hitchcock lod sig inspirere til sin måske mest anerkendte film, "Psycho", via Welles' "Touch of Evil".
#16:
Virkelig? Jeg vil mene, at det er stikt modsat, selvom jeg også elsker "12 Angry Men" og "Casablanca". CKs visuelle gennemførelse og æstetiske nyskabelser gør da allerede, at den ligger på et helt andet artistisk niveau. Det kan så diskuteres om Orsons portræt af Charles Foster Kane (William R. Hearst) er genial eller banal. Jeg mener selv, at den udvikling fra idealistisk ungkarl til forstenet tyran er formidabel, mens andre måske opfatter præstationen som en mindre følelsesblokering.
#18 Dragon_Claw 15 år siden
#19 filmz-Kaffekongen 15 år siden
Hail to the King, baby! -Ash
billed af dvd-samling: http://www.absolute.cc/_borders/23_20a.jpg
#20 moulder666 15 år siden