• Jeg kender ikke hans film
    55%
  • Citizen Kane
    37%
  • Touch of Evil
    4%
  • Anden film
    2%
  • The Stranger
    1%
  • Othello
    1%
  • The Lady from Shanghai
    0%
  • The Trial
    0%
  • The Magnificent Ambersons
    0%
  • F for Fake
    0%
  • Mr. Arkadin
    0%
  • Chimes at Midnight
    0%

Stemmer i alt: 719

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#11 sluppermand 15 år siden

#10 som ikke er instrueret af Welles...
I don't love you, but you are the only women for whom I have no contempt.
Gravatar

#12 Benway 15 år siden

Jeg har svært ved at vælge mellem Touch of Evil eller den sørgeligt sjældent sete Chimes at Midnight. De er begge fantastiske, men af nostalgiske årsager bliver det Touch of Evil.

De to samt The Magnificent Ambersons, Kane og Trial er IMO alle mesterværker.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#13 tiany 15 år siden

Jeg ville ikke stemme - jeg har kun set Citzen Kane og må jo desværre indrømme at jeg ikke kunne fordrage den.
Valar morghulis
Gravatar

#14 keitel 15 år siden

Ja, jeg kan da godt se der står "af" Orson Welles nu og ikke "med"... I forlanger da også man er lysvågen sådan en kedelig fredag :)
Gravatar

#15 Riqon 15 år siden

#11 - Stadig en Orson Welles-film ;P
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#16 LasseUk 15 år siden

Har også undladt at stemme da jeg kun har set Citizen Kane, som jeg faktisk heller ikke synes var særlig god. Den var bestemt ok, men så var den heller ikke bedre. Hvis vi skal snakke gamle klassikere så er både Casablanca og især 12 Angry Men store længder bedre.
"At last we meet for the first time, for the last time"
Gravatar

#17 Antlion 15 år siden

"Touch of Evil" - film-noir når det er bedst!

Alle Welles' film plejer at være gode, men jeg har på fornemmelsen, at de fleste kun har set "Citizen Kane". Dette er selvfølgelig hans mest anderkendte mesterværk, og det ikke for sjovt, at den normalt kommer ind på førstepladsen. Derimod synes jeg, at den mere uambitiøse "Touch of Evil" er Welles' bedste film. Den er vulgær i sit sort/hvide film-noir, og Welles visualisere en sandt mareridt for filmens personer og dens publikum.

Desuden kan man sagtens se, at Hitchcock lod sig inspirere til sin måske mest anerkendte film, "Psycho", via Welles' "Touch of Evil".

#16:

Virkelig? Jeg vil mene, at det er stikt modsat, selvom jeg også elsker "12 Angry Men" og "Casablanca". CKs visuelle gennemførelse og æstetiske nyskabelser gør da allerede, at den ligger på et helt andet artistisk niveau. Det kan så diskuteres om Orsons portræt af Charles Foster Kane (William R. Hearst) er genial eller banal. Jeg mener selv, at den udvikling fra idealistisk ungkarl til forstenet tyran er formidabel, mens andre måske opfatter præstationen som en mindre følelsesblokering.
Gravatar

#18 Dragon_Claw 15 år siden

Det tætteste jeg er kommet på Orsen Welles er Unicrons stemme.
Tony Montana: All I got in this world is my word and my balls. And I don't break 'em for nobody!
Gravatar

#19 filmz-Kaffekongen 15 år siden

57 % Kender ikke hans film ..... WTF !
----------------------------------------
Hail to the King, baby! -Ash
billed af dvd-samling: http://www.absolute.cc/_borders/23_20a.jpg
Gravatar

#20 moulder666 15 år siden

blankt herfra - har kun set Citizen Kane!
Min kritik er 100 procent berettiget i enhver redaktionel sammenhæng, og hvis du ikke kan se problemet, er du i benægtelse.

Skriv ny kommentar: