• Saving Private Ryan
    36%
  • Full Metal Jacket
    13%
  • Dommedag nu
    12%
  • Black Hawk Down
    12%
  • Platoon
    7%
  • Anden film
    5%
  • The Hurt Locker
    3%
  • The Thin Red Line
    3%
  • We Were Soldiers
    3%
  • Kellys helte
    2%
  • Broen over floden Kwai
    1%
  • Patrioten
    1%
  • Den længste dag
    1%
  • Ærens vej
    1%
  • Ærens mark
    0%
  • War Horse
    0%

Stemmer i alt: 1901

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#31 sluppermand 12 år siden

1. Path of Glory
2. Apocalypse Now
3. The Thin Red Line
"Morte ai porcelli!"
Gravatar

#32 Ispep 12 år siden

Flere gode titler (og nogle mangler), men Dommedag Nu er den mest kompromisløse og begavede. Kigger jeg på det sådan lidt med realistiske briller, så synes jeg Saving Private Ryan rammer en stil, så man virkelig føler man er i krig.
Gravatar

#33 BN 12 år siden

danschier.dk (26) skrev:
de første 45 min af Saving Private Ryan, men så går der bare pludseligt for meget Hollywood i den.

Det lyder komplet surrealistisk i mine ører. De første 45 minutter lægger stilen hvad angår skildringen af selve krigens natur. Men filmens største styrke finder man i resten af filmen. SPR er netop ganske atypisk for Hollywood i sin konsekvente rå, uheroiske og usentimentale skildring af krigen. Her er ingen helte - kun mænd med både svagheder og usympatiske sider. Jeg havde godt set John Wayne gå afsides for at sidde og græde i en af sine krigsfilm! Jeg havde godt set næsten alle heltene i de typiske Hollywood-krigsfilm være så tankeløse og ufølsomme at sidde og remse navnene på de døde op i påhør af en masse forbipasserende soldaterkammerater, som om det var en omgang uskyldig bingo. Jeg havde godt set dem skyde tyske soldater, der HAVDE overgivet sig og nedlagt våbnene. Jeg havde godt set heltenes frygt, fejhed og temperamentsproblemer udstillet på samme måde i de gamle, typiske Hollywood-krigsfilm som i SPR! Ja, jeg havde godt set alle dette SAMMEN MED en scene hvor en John Wayne eller en anden filmstjerne sagde nej til at hjælpe en fransk pige (og hendes familie) i nød eller i det mindst organisere en eller anden form for hjælp til dem, ligesom vi ser det i SPR. Jeg havde også godt set kamphandlingerne skildret på samme måde som i SPR: kaotiske, ofte absurde, uorganiserede og præget af tilfældige udfald og konsekvenser (ligesom i virkeligheden), samt præget af ikke kun stædigt kæmpende soldater, men også af ynkelige personer, der kryber grædende og opgivende sammen på jorden, eller bliver lammet af frygt, råber på deres mor midt.

I det hele taget havde jeg gerne set de typiske Hollywood-krigsfilm sætte et stort spørgsmålstegn ved krigens mening.

Jeg siger ikke, at der i tidligere årtier ikke har været andre gode WW2-film, som har været kritiske overfor krig. Men om film som SPR, der i den grad har karakter af anti-krigsdrama synes jeg bestemt ikke, at betegnelsen "for meget Hollywood" er korrekt.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#34 Ispep 12 år siden

danschier.dk (26) skrev:
og så synes jeg ikke at Saving Private Ryan viser at krig er menningsløs. Pointen i filmen er vel det modsatte?

At krig skulle være meningsfuld? Jeg tvivler på dette har været pointen. De fleste krigsfilm har vel det tilfælles, at de viser, på den ene eller anden måde, meningsløsheden.
Gravatar

#35 Richard Burton 12 år siden

1941
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#36 BN 12 år siden

BN (33) skrev:
råber på deres mor midt i det hele, altså mens slagteriet står på, eller når indvoldene vælter ud af dem.

Fixed.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#37 Benway 12 år siden

Af de nævnte er min favorit "Ærens vej" aka "Paths of Glory". I det hele taget er det nok "Army of Shadows".
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#38 Richard Burton 12 år siden

#37 Skal jeg være alvorlig, så er Army of Shadows et godt bud.
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#39 simpel 12 år siden

Hvor er JARHEAD ?
Gravatar

#40 Pécuchet 12 år siden

Alexander Nevsky
Dr. Strangelove
Paisà
Siberiade
The Human Condition
Der burde have været Roser.

Skriv ny kommentar: