-
Saving Private Ryan36%
-
Full Metal Jacket13%
-
Dommedag nu12%
-
Black Hawk Down12%
-
Platoon7%
-
Anden film5%
-
The Hurt Locker3%
-
The Thin Red Line3%
-
We Were Soldiers3%
-
Kellys helte2%
-
Broen over floden Kwai1%
-
Patrioten1%
-
Den længste dag1%
-
Ærens vej1%
-
Ærens mark0%
-
War Horse0%
Stemmer i alt: 1901
Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning
Skriv ny kommentar:
#31 sluppermand 12 år siden
2. Apocalypse Now
3. The Thin Red Line
#32 Ispep 12 år siden
#33 BN 12 år siden
Det lyder komplet surrealistisk i mine ører. De første 45 minutter lægger stilen hvad angår skildringen af selve krigens natur. Men filmens største styrke finder man i resten af filmen. SPR er netop ganske atypisk for Hollywood i sin konsekvente rå, uheroiske og usentimentale skildring af krigen. Her er ingen helte - kun mænd med både svagheder og usympatiske sider. Jeg havde godt set John Wayne gå afsides for at sidde og græde i en af sine krigsfilm! Jeg havde godt set næsten alle heltene i de typiske Hollywood-krigsfilm være så tankeløse og ufølsomme at sidde og remse navnene på de døde op i påhør af en masse forbipasserende soldaterkammerater, som om det var en omgang uskyldig bingo. Jeg havde godt set dem skyde tyske soldater, der HAVDE overgivet sig og nedlagt våbnene. Jeg havde godt set heltenes frygt, fejhed og temperamentsproblemer udstillet på samme måde i de gamle, typiske Hollywood-krigsfilm som i SPR! Ja, jeg havde godt set alle dette SAMMEN MED en scene hvor en John Wayne eller en anden filmstjerne sagde nej til at hjælpe en fransk pige (og hendes familie) i nød eller i det mindst organisere en eller anden form for hjælp til dem, ligesom vi ser det i SPR. Jeg havde også godt set kamphandlingerne skildret på samme måde som i SPR: kaotiske, ofte absurde, uorganiserede og præget af tilfældige udfald og konsekvenser (ligesom i virkeligheden), samt præget af ikke kun stædigt kæmpende soldater, men også af ynkelige personer, der kryber grædende og opgivende sammen på jorden, eller bliver lammet af frygt, råber på deres mor midt.
I det hele taget havde jeg gerne set de typiske Hollywood-krigsfilm sætte et stort spørgsmålstegn ved krigens mening.
Jeg siger ikke, at der i tidligere årtier ikke har været andre gode WW2-film, som har været kritiske overfor krig. Men om film som SPR, der i den grad har karakter af anti-krigsdrama synes jeg bestemt ikke, at betegnelsen "for meget Hollywood" er korrekt.
#34 Ispep 12 år siden
At krig skulle være meningsfuld? Jeg tvivler på dette har været pointen. De fleste krigsfilm har vel det tilfælles, at de viser, på den ene eller anden måde, meningsløsheden.
#35 Richard Burton 12 år siden
#36 BN 12 år siden
Fixed.
#37 Benway 12 år siden
#38 Richard Burton 12 år siden
#39 simpel 12 år siden
#40 Pécuchet 12 år siden
Dr. Strangelove
Paisà
Siberiade
The Human Condition