• "Natural Born Killers"
    21%
  • "Fars fede ferie"
    14%
  • Anden film
    12%
  • "Thelma & Louise"
    9%
  • "Little Miss Sunshine"
    8%
  • "Røvtur på 1. klasse"
    8%
  • "Duellen"
    7%
  • "Sideways"
    7%
  • "Easy Rider"
    7%
  • "Vilde hjerter"
    4%
  • "...Og din mor!"
    3%
  • "Paris, Texas"
    1%

Stemmer i alt: 1111

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#41 Åkepool 16 år siden

#27 - "Bourne identity", roadmovie? Aaahr...

#30 - Men ja for satan, hvordan kunne jeg glemme "The Hitcher" (og det er selvfølgelig originalen, ikke det andet kopi skidt).
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#42 filmz-henne 16 år siden

Fear And Loathing in Las Vegas kunne jo af gode grunde ikke være med i afstemningen...
Så ville de andre jo ikke få en eneste stemme. ;-)
Det er simpelthen verdens mest kulte film. (hvis der er noget der hedder sådan)
Gravatar

#43 filmz-DocDoom 16 år siden

Indlæg slettet - min joke var ikke sjov. Jeg plejer ellers at være super sjov. Muhahahahaha!
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#44 NightHawk 16 år siden

Stemte Easy Rider som bedste roadmovie ever. Fantastisk soundtrack og mindst ligeså fantstiske skuespilspræstationer i Dennis Hoppers enkle men effektive periode skildring af et USA i intern oprør og opgør med værdier og livssyn. Vidundelig film kort og godt.

2. Røvtur på 1. Klasse
3. Thelma & Louise
4. Duellen
5. Fars Fede Ferie
6. Motorcykel Dagbog
7. The Hitcher
8. Sideways¨
9. Vilde Hjerter
10. Little miss Sunshine
11. Natural Born Killers

Må sige at jeg ikke helt forstår hvorfor Natural Born Killers ligger nr. 1, når nu det er en af Oliver Stones svageste og mest hysteriske film. Desuden er alle andre på listen og dem der blir nævnt udenom langt bedre samlet set, imo, end Stones stenerparade. Hans kritik af medierne er ligeså elegangt udført, som en fuld elefant i en glasbutik. Eneste jeg husker fra den film er Tommy Lee Jones citatet : "Jesus christ allmighty"..., der på dansk endte som "Vorherre på tønden med en knippel op i røven". Se det er kreativt fundet på, modsat Stones egen psykedeliske farveballade.

har ikke set ...Og din Mor, eller Paris, Texas.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#45 Zabriskie 16 år siden

og din mor... mærkeligt der ikke er flere der har valgt den
Le temps détruit tout
Gravatar

#46 filmz-Bruce 16 år siden

#45 Havde du skrevet "og din mors...", havde jeg været nervøs!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#47 BN 16 år siden

#41 - Åkepool:

#27 - "Bourne identity", roadmovie? Aaahr...

Ja, når andre kan pege på 'North by Northwest' som en roadmovie, så kan du æde din gamle fugleskræmsels-hat på, at 'Bourne Identity' også kan betegnes som en roadmovie ... og er Jason Bourne og Marie måske ikke hele tiden på farten fra sted til sted i bil?? ;-)

Desuden taler man ofte om en 'dannelsesrejse' i forbindelse med roadmovies, og sker der ikke netop en sådan udvikling, idet Jason Bourne finder ud af mere og mere om sig selv?

Definition på roadmovie:

"Road Movie

Genre hvor det at rejse, fortrinsvis med bil eller motorcykel, er et helt centralt element. Genren opstod i kølvandet på Dennis Hoppers overvældende og uventede succes med "Easy Rider" fra 1969. I road movie-filmene bliver rejsen ud ad landevejen ofte til et effektivt billede på hovedperosnernes rodløshed og søgen efter identitet. Det giver genren et vist kunstnerisk råderum. Nogle generelle træk ved road movies er, at personerne er rodløse; de er ofte antihelte, som ikke har styr/overblik over deres liv; genren er desillusioneret; og genren underordens ofte en anden genre."

http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#48 elwood 16 år siden

World Fastest Indian, en herlig underspillet Anthony Hopkins, man simplthen ikke kan andet end holde af i den film.

Det vil jeg kalde en slags god lille Roadmovie.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#49 thomasegebaek 16 år siden

Natural Born Killers! tankevækkende og underholdende som bare fanden
Gravatar

#50 filmz-Bruce 16 år siden

#47 Definition på Road Movie:

A road film is a film genre in which the film's plot takes place during a journey.

Det har ikke kun noget med biler eller motorcykler at gøre, selvom det er populært at tro, at road movie er et nyt fænomen opstået i kølvandet på Easy Rider. Men der har været road movies tilbage til Wizard of Oz, Grapes of Wrath og It Happened one Night. Bonnie & Clyde er også en af de bedste Road movies i nyere tid.

The genre has its roots in spoken and written tales of epic journeys, such as the Odyssey and the Aeneid. The road film is a standard plot employed by screenwriters. It is a kind of bildungsroman, a kind of story in which the hero changes, grows or improves over the course of the story. The modern "road picture" is to filmmakers what the heroic quest was to Medieval writers.

Greencine rekommenderer under en artikel om Road Movies:

North By Northwest (1959). Traverse 3,000 miles across America with middle-aged ad man Roger O. Thornhill in this Hitchcock classic.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: