• De film er ikke særlig kanon...
    27%
  • Matador
    25%
  • Festen
    20%
  • Pelle erobreren
    9%
  • Bennys badekar
    6%
  • Kundskabens træ
    4%
  • Idioterne
    3%
  • Vredens dag
    2%
  • Ditte menneskebarn
    1%
  • Sult
    1%
  • Babettes gæstebud
    1%
  • Soldaten og Jenny
    0%
  • Du skal ære din hustru
    0%

Stemmer i alt: 1182

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#31 Høegh 16 år siden

Meget enig. Danmark kan roligt være stolt af sine film.
Også Selvom vi godt nok lige pt er nede i et sort hul af uduelighed med hensyn til dansk film...
Det der må ske må ske, måske

Gravatar

#32 Collateral 16 år siden

Vi kan nemt blive enige om at en film kanon er en latterlig ide, men "Matador" er en ganske fint udført serie, og "Festen" er, uden sammenligning, en genial film. Der er massere udmærkede film på den liste.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#33 fatcat 16 år siden

hmmm - jeg har nu altid haft det meget svært ved de her kanoner...

Og hvorfor er "Olsen-banden"-filmene ikke med? De er da om noget en del af den danske kulturarv.

Og når der nu både er plads til "Idioterne" og "Festen"... to styk dogme film - en havde været rigeligt og her er "Festen" selvskreven - "Idioterne" er bare... idiotisk
"I'm not going to waste my time arguing with a man who's lining up to be a hot lunch."
Gravatar

#34 filmz-Bruce 16 år siden

Jeg synes nu "kanonerne" er glimrende. Der er ikke tale om entydigt "de bedste danske film nogensinde", men om en glimrende guideline til store danske film over en årrække. Kanonerne skaber debat og det i sig selv er ikke at fornægte og de er gode i undervisnings øjemed som et afsæt for en generation, som ikke er så velbevandret udi den danske filmarv.

Man skal blot læse udvalgets egen disposition og kriterier for at udvælge filmene, så er det ganske fornuftigt.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#35 Skeloboy 16 år siden

Det blev Ditte Menneskebarn, den mest hjertegribende af de historier, der er...Sult har jeg ikke set, men den er helt klart på to-see listen, men udover det, så vil jeg mene, at Kunsten At Græde I Kor er den bedste danske film(men den er vel efter kanonen?)

#31 - der er nu to instruktører, der er noget ved: Simon Staho og Christoffer Boe. Det er måske ikke de allerbedste film de laver, men de er interessante. De bliver spændende at følge. Dog er Staho min helt klare favorit...Dag og Nat og Daisy Diamond...det er fee'...
Gravatar

#36 filmz-Le Samouraï 16 år siden

#29 - Forstår du dansk? Har du svært ved at læse?
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#37 [ikke godkendt bruger] 16 år siden

[Denne bruger afventer at blive godkendt til at deltage i diskussionen.]
"I love the smell of napalm in the morning..."
Gravatar

#38 lagoni 16 år siden

Tyler Durden (37) skrev:
Disse afstemninger er da meget sjove, MEN irreterende useriøse og normalt ikke særligt velovervejede.

Jeg ved ikke om du 'afstemning' referer til kulturkanonen, men hvis ikke, så er det jo ikke filmz selv der har udvalgt mulighederne her. Afstemningen som sådan er seriøs nok - at mulighederne så måske er dårlige/useriøse, er ikke afstemningens skyld.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#39 filmz-Narniabæver 16 år siden

Det ville have været rigtig kanon hvis at Den Grimme Ælling og Mig, Hjælp! Jeg er en Fisk, Lysets Hjerte og Tukuma var med.
Chip: Rescue Rangers, away!
Gravatar

#40 Michael Andersen 16 år siden

Vi skal da have en Narniabæverens kanon :)
Smile, you son of a bitch!

Skriv ny kommentar: