-
Ringenes herre: Eventyret om ringen38%
-
Ringenes herre: Kongen vender tilbage35%
-
Ringenes herre: De to tårne15%
-
Hobbitten: En uventet rejse7%
-
Ringenes herre (1978)2%
-
The Hobbit (1977)2%
-
The Return of the King (1980)1%
Stemmer i alt: 1439
Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning
Skriv ny kommentar:
#11 Slettet Bruger [2298572043] 10 år siden
#12 Batsy 10 år siden
#13 BN 10 år siden
Tegnefilmsudgaverne er pinligt dårlige med deres tuttenuttede, klumpedumpe-versioner af hobbitterne, deres håbløst gammeldags og teatralske stemmer. Kun det visuelle (visualiseringen af steder og bygninger i Middle Earth) gør indimellem positivt indtryk. Noget af det værste er elvernes udseende.
Ringenes Herre (1978) - 4/10
The Return of the King (1980) - 3/10
The Hobbit (1977) - 3/10
M.h.t kunstnerisk kvalitet er det mig nærmest umuligt at skelne mellem de tre mesterværker, som Peter Jackson og hans hold udsendte i årene 2001-2003. Alle tre film er perfekte ned til mindste detalje; d.v.s jeg nyder dem alle i samme grad og uden at føle, at der mangler noget eller er noget der halter. Men 'Kongen vender tilbage' ramte mig mest med sin til tider melankolske og tragiske stemning og blev derfor den mest medrivende oplevelse for mig.
Al min skepsis i forhold til filmatiseringen af 'Hobbitten' blev blæst væk, da første del af fortællingen 'Hobbitten: En uventet rejse' med en overrumplende friskhed og fuldstændig genoplivelse af magien og stemningen fra Ringenes Herre-trilogien beviste, at Peter Jackson simpelthen ikke kan fejle, når han går i gang med et Tolkien-eventyr. Jeg har ikke gået og ventet på en filmatisering af 'Hobbitten' - faktisk var jeg ligeglad, indtil projektet blev annonceret for nogle år siden. Men her bagefter må jeg indrømme, at det ville have været ærgerligt, hvis det ikke var blevet til noget. ... I øvrigt må jeg - ligesom i tilfældet med LOTR-trilogien - konstatere, at "extended edition" er den bedste version. Baggrunden for dværgene og elvernes indbyrdes dårlige forhold tydeliggøres gennem en forlænget scene i prologen. Og to ekstra scener med Bilbo, den ene fra hans barndom og den anden fra hans nutidige dagligdag, skaber et bedre flow og giver karakteren mere baggrund. En række karakterscener og forlængede samtaler i Rivendell giver desuden filmen endnu mere af den ro og tyngde, som gjorde LOTR-trilogien så god. Ja, disse nye scener er overordentligt stemningsfyldte.
The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (2001) - 10/10
The Lord of the Rings: The Two Towers (2002) - 10/10
The Lord of the Rings: The Return of the King (2003) - 10/10
The Hobbit: An Unexpected Journey - 10/10
#14 Driver 10 år siden
Jeg havde så også indtryk af, at de var rettet mod det yngre publikum, i hvert fald den ene, jeg har set, men kan huske forkert. Hvis ikke, så giver det tuttenuttede vel lidt mening, trods alt.
#15 BN 10 år siden
Det kan du have ret i med hensyn til 'The Hobbit' fra 1977, og måske også 'The Return of the King' fra 1980. Hvad angår 'Ringenes Herre' fra 1978 mener jeg dog ikke, at den var rettet mod et mere modent publikum. Men det er muligt, at jeg husker forkert.
#16 BN 10 år siden
Bare lige for at undgå misforståelser.
#17 moulder666 10 år siden
Har lige set denne link?start=0" allowfullscreen width="360" height="204"> igen for at komme i tanke om, hvordan det egentlig var den gamle var skruet sammen - og der var i hvert fald rimeligt blodige scener og relativt udpenslet vold i de gamle - så helt børnevenlige var de i hvert fald ikke. At der så også var dum falde-på-halen-komik og - som du siger - ret så ubehjælpeligt tegnede hobbitter, hjælper bestemt ikke.
#18 moulder666 10 år siden
For meget CGI - nej. CGI der ikke virker "realistisk" i forhold til et ellers afsindigt realistisk fremvist univers - ja. Især hæren af udøde, der går fra at være individuelle udøde til at være een stor bølge af udøde trækker desværre lidt ned i min bog.
Der skal for god orden også nævnes, at der er en del CGI, der fungerer upåklageligt i ROTK - Grond og The Witch King of Angmar er genialt lavet. Den del med Legolas og "olifanterne" var....so-so.
#19 LukeStarkiller 10 år siden
#20 David Munch 10 år siden
Ringenes herre: Eventyret om ringen: 10/10
Ringenes herre: De to tårne: 10/10
Ringenes herre: Kongen vender tilbage: 9/10
Hobbitten: En uventet rejse: 7/10 (Har dog kun set den én gang)
Hobbitten: Dragen Smaugs ødemark: Forhåbentlig bedre.