Gravatar

#21 filmz-Business Monkey 20 år siden

Forstår dig fuldt ud. Jeg siger det jo blot for at understrege, at man ofte risikerer at gøre en film banal, hvis man ikke siger noget med den og vækker interesse.

Jeg vil da endda sige, at al kunst tager ting op, som i sidste ende viser et menneskeligt aspekt.
At have som formål at vise, at det var jøderne der lå for skud er jo noget en dokumentarfilm, der skal bevise noget gennem fakta, kan tage op.

Netop kun at fortæller, at det var jøderne det gik mest over er jo banalt, da det på ingen måde kan vække en højere abstraktionsniveauer, man opfordres til af kunsten generelt.

Jeg håber vi forstår hinanden.
Du skal ikke nationalisere kulturen, men kultivere nationen!

http://www.zentropa.dk/videohilsen/
Gravatar

#22 filmz-Bruce 20 år siden

Jeg forstår også dig :)

Men er i dette tilfælde ikke enig i, at fordi der sker en specifik fokusering på en gruppe, at dette skulle resultere i mere banal kunst end hvis det var gjort mere abstrakt. Er heller ikke enig i, at der ikke portrætteres menneskelige konflikter i disse film, som ikke er universelle.

Tværtimod er det svært ikke konstant at finde samvittigheden være overbebyrdet af situationer, som "hvad ville jeg have gjort?" og "hvordan ville jeg have reageret?", uanset der er tale om en specifik race eller gruppe. Scenen hvor Szpilman hjælpes væk fra stationen. Ville man selv have valgt dette, eller frivilligt have fulgt med pga. familiebåndet? Hele tiden ser vi frygtelige, sande sekvenser udspille sig og det mest naturlige er at spørge sig selv, hvad hvis dette havde været mig og min familie?

For mig langt fra banalt, men yderst vigtig og påtrængende kunst, som tvinger yngre generationer til at tage stilling, samtidig med, at disse grusomme begivenheder aldrig får lov at blive glemt, eller bekvemt fortrængt for om 100 år at blive genfortalt lidt mildere i en historiebog. Hvorfor en instruktør som Spielberg har set nødvendigheden af at skabe "Survivors of the Shoah Visual History Foundation", hvor vidnesbyrd fra så mange overlevende holocaust ofre som muligt, bliver fortalt for kommende generationer.

Slutteligt vil jeg da også håbe folk ser film som disse, ikke udfra det synspunkt, at der var tale om en anden gruppe eller race end den jeg tilhører og derfor måske mener, filmen ikke berører een selv. Her bør man netop abstrahere og kun se mennesker, som du og jeg.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#23 filmz-Crystalstar1200 20 år siden

# 16 Becket er en fremragende film og ganske enig med dig Bruce, den fortjener at komme på dvd :)

Men så kan du glæde dig over at fx den originale "The Lion in Winter" og "A Man For All Seasons" er at finde på dvd indtil da.

# 17 ... og Kadann "The Hill" er også efter min mening en af de bedste Connery film.

Ja, udover de nævnte gode krigsfilm kan jo også i flæg nævne:

- Eagle Has Landed
- Operation Crossbow
- Mosquito Squadron
- The Blue Max
- All Quiet on the Western Front
- Von Ryan's Express
- The Train

For blot at nævne nogle af de bedste, som kom i 60'erne og 70'erne, men der er mange flere :)
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***

Skriv ny kommentar: