Gravatar

#11 filmz-DocDoom 18 år siden

Riget låner fra Alfred Hitchcock presents tv-episoderne, når Lars von Trier toner frem efter hvert afsnits afsluttende gys og kommenterer uhyggen, mens rulleteksterne kører. Det gjorde Hitchcock altid.
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#12 Benway 18 år siden

"Vertigo" er der jo også blevet lånt fra utallige steder. Mest berømt er vel zoom effekten brugt i "Jaws", men ellers har "Basic Instinct" så godt som kopieret Kim Novaks look samt mange af kørescenerne. "Mulholland Drive" har vist også lånt fra den, bl.a. med Naomi Watts udseende.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#13 filmz-DocDoom 18 år siden

Rumrejsen 2001 bruger Aram Khachaturians "Gayane Ballet Suite". Mon ikke at Cameron har ladet sig inspirere af denne sci-fi klassiker, da han senere brugte samme musik til sit sci-fi hovedværk Aliens?
Gravatar

#14 filmfan 18 år siden

Den blinde, men synske kvinde i Alejandro Amenábar's
"The Others" virker stærkt inspireret af den ligeledes blinde og synske kvinde i Nicolas Roeg's "Don't Look Now". Udseendet, rollernes funktion og den måde karaktererne filmes på er meget lig hinanden.
There are two types of people that I can't stand in this world. People who are insensitive of other people's culture, and the Dutch
Gravatar

#15 filmz-DocDoom 18 år siden

14: Jeg er stærkt inspireret af dværgen i den røde regnfrakke, når jeg lusker rundt om natten.
Gravatar

#16 filmfan 18 år siden

#15 det lyder spooky ... det ville give mig et rødt chok - for sure :-)
There are two types of people that I can't stand in this world. People who are insensitive of other people's culture, and the Dutch
Gravatar

#17 rubkick 18 år siden

Der er en række eksempler på, hvordan Vertigo er blevet planket/hyldet osv. her!
Gravatar

#18 rubkick 18 år siden

Man må ikke glemme Brian De Palmas Blow Out, som bygger på Antonionis Blow Up. Hos Antonioni opdager en fotograf under fremkaldelsen af nogle ellers uskyldige billeder, at der måske er noget på billedet, som ikke burde være der. Hos De Palma er det en lydmand, som under gennemlytningen af sine lydoptagelser opdager en lyd, som ikke burde være der!

Ellers er Orson Welles' flotte scene i spejlsalen i Lady From Shanghai jo brugt mange gange, bl.a. i James Bond. Jeg så den også i X-Files (sæson 2, husker ikke afsnittet). Men jeg har også set scenen kopieret i andre film, jeg ikke lige kan huske titlerne på.
Gravatar

#19 BN 18 år siden

#5 - bruce:

Tennis scenen fra Sam Peckinpahs Salad Days er også kopieret i en del teen slashers.

Den scene er også kopieret af 5 englændere og en amerikaner:

[url= den hvis du tør![/url]

http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: