Gravatar

#11 BN 17 år siden

#10:

rettelser:

"i såvel James Bond-film som Hitchcock-film"

"selv efter en 2007-målestok er fuldstændig overbevisende"
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#12 filmz-DocDoom 17 år siden

#10: Nu skal min kommentar til Fuglene ses i lyset at, at du kreerer en Hitchcock top 5, og det er i lyset heraf, at jeg ikke synes den hører hjemme på listen. Den er simpelthen imo ikke blandt hans 5 bedste film.

Med "den holder ikke i dag" sigter jeg sådan set heller ikke til dens effekter, men til dens 'effektfuldhed', dvs. dens impact. Effekterne er jo ej heller teknisk storslåede i fx. Vertigo, men filmens impact er i dag helt intakt; ja faktisk ikke overgået siden. Det synes jeg langt fra er tilfældet mede Fuglene. Der keder man sig en smule meget af tiden. Det gør man aldrig med fx. Vertigo!

Jeg synes ikke, at Fuglene er en dårlig film set i forhold til produktionstidspunktet. Jeg synes blot, at når man kreerer en Top 5 med en mand med et så omfattende og kompetent program som Hitchcock, så skylder man, at alle fem film er gangbare også i dag. Og det har han altså lavet (mere end) 5 film, der er.

Min vigtigste pointe var dog, at jeg var enig i de udskiftninger, som du i øvrigt har foretaget i forhold til din første liste, og at det glæder mig, at dit gensyn har afstedkommet en anderledes og imo. bedre prioritering.
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#13 BN 17 år siden

#12 - Doctor Doom:

Jeg synes blot, at når man kreerer en Top 5 med en mand med et så omfattende og kompetent program som Hitchcock, så skylder man, at alle fem film er gangbare også i dag.

Ikke enig. Jeg skylder kun MIG SELV noget - nemlig at lave en top 5, der rummer de 5 film, som har gjort størst indtryk på, og som har flest kvaliteter ifølge MIN smag.

... Og det har han altså lavet (mere end) 5 film, der er.

Helt enig.

Det synes jeg langt fra er tilfældet mede Fuglene. Der keder man sig en smule meget af tiden.

Gør man? Helt præcist hvornår? ;-) ... Jeg synes, den er medrivende hele vejen. Den starter med en interessant kærligheds-historie tilsat lidt humor og udvikler sig langsomt men sikkert til en skrækfilm. Både kærlighedsdelen og spændingsdelen fænger mig stærkt. Karakterne opbygges på mesterlig vis, idet de spejler sig i hinanden. Og den måde hvorpå Tippi Hedren's figur og Rod Taylor's mor bytter rolle efterhånden som dramaet udvikler sig, er en rigtig fin detalje.

!!SPOILERS!!

Den film har så mange scener der har brændt sig fast på nethinden hos mig og andre: scenen ved skolen med stativet der langsomt fyldes med fugle efterfulgt af scenen med børnenes flugt (jeg får gåsehud hver gang), angrebet på byen hvor tankstationen eksploderer, Rod Taylor's hidsige kamp mod fuglene hvor han sømmer alting til, fuglenes overfald på Tippi Hedren i værelset ovenpå, samt slutscenen med de endeløse flokke af fugle der skriger triumferende ved hovedpersoners exit fra huset.

Det er SÅ suverænt lavet. En tidløs klassiker.
Gravatar

#14 filmz-DocDoom 17 år siden

#12:

"Ikke enig. Jeg skylder kun MIG SELV noget - nemlig at lave en top 5, der rummer de 5 film, som har gjort størst indtryk på, og som har flest kvaliteter ifølge MIN smag."

Det er vel en strid om ord. Der er vel ingen der vil begynde at anfægte, at du er herre over din egen top 5. Og når jeg erklærer mig uenig i en af filmene, så er det selvsagt ikke fordi jeg vil have, at du genererer en anderledes liste, men blot for at komme med min egen mening om dette konkrete punkt. Det er vel hele pointen med forummet, og det adskiller sig ikke fra alle andre forumdebatter.
____

Hvornår fuglene er kedelig? Som spændingsfilm stort set hele tiden. Som 'datids-drama' leverer den en ganske underholdede historie om den rige pige med for meget tid og ben i næsen. Men nu blev den jo lanceret som en gyser eller spændingsfilm, og derfor bedømmer jeg den som sådan.
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#15 BN 17 år siden

#12 og #14 - Doctor Doom:

når man kreerer en Top 5 med en mand med et så omfattende og kompetent program som Hitchcock, så skylder man, at alle fem film er gangbare også i dag.

"så skylder man, at alle fem film er gangbare også idag" ... Du fik det vitterlig til at lyde som om man skulle tage hensyn til andet end sin helt egen personlige smag.

Hvad der er gangbar i dag, afhænger også af øjnene der ser, ikke sandt? :-)
Gravatar

#16 BN 17 år siden

[url= fra The Birds[/url]

Nobody does it better!

Skriv ny kommentar: