Gravatar

#18361 Popeye 12 år siden

#...59 Meeen, man kan vel kalde ham en af de mest skuffende - omend man efterhånden ikke burde have nogle forventninger til ham.
...and then some
Gravatar

#18362 BN 12 år siden

Popeye (18361) skrev:
#...59 Meeen, man kan vel kalde ham en af de mest skuffende

Ja, helt afgjort.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#18363 Ispep 12 år siden

hehe!! Det er efterhånden en kæmpe overraskelse hvis manden ikke rammer bunden :D

BN (18359) skrev:
hverken ærligt eller sagligt at betegne instruktøren som 'rangerende blandt de dårligste instruktører'

Jeg er temmelig overbevist om, at mandens situation og ry er forfærdelig. Med tanke på de mange senere flops, razzie-nomineringer og mildest talt forfærdelig omtale, har flere egentlig blot stillet spørgsmålstegn ved om han i det hele taget kunne/kan instruere film. Jeg har i hvert fald sjældent set en instruktør starte så lovende og ende så skidt. Han havde succes i starten, men brændte hurtigt ud efter min mening - jeg tror ikke han har "brug" for nogle gode historier. Det ved han ikke længere, hvad er, tror jeg.

Nyklassikere på hans CV? Hvad baserer du det på? Umiddelbart har Den Sjette Sans måske potentialet, taget dens priser i betragtning og dens betydning for genren, som er blevet fint anerkendt, men filmen optræder sjældent på listerne i historisk regi, udover den blot anses som værende vellykket. Sådan har jeg da i hvert fald opfattet dens status, selvom jeg personligt elsker den. De andre af hans film regnes for endnu mindre, mig bekendt, selvom fans generelt godt kan lide Unbreakable, har jeg indtryk af.

Gravatar

#18364 Kruse 12 år siden

Åkepool (18360) skrev:
Linket er til en bunke filmrelaterede artikler? Er ikke sikker på hvilket billede der er tale om?

Hvis du trykker Citér ved hans indlæg, så vil du kunne se det fulde link og kopierer det ind i din browser, men af en eller anden grund, så opstår der en link fejl, når man bare klikker på det i hans indlæg.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#18365 Ispep 12 år siden

Hvis jeg tager hans senere film i betragtning, så hører han decideret blandt de dårligst nulevende instruktører i Hollywood :D
Gravatar

#18366 Hr. Nielsen 12 år siden

Ispep (18363) skrev:
Det er efterhånden en kæmpe overraskelse hvis manden ikke rammer bunden
Den ramte han næsten med The Village, som virkelig forekom kikset og dårligt timet på alle måder, så det var svært at vide om den ville være morsom eller bare direkte dum. Men set i forhold til, hvad der skulle komme, kan man selvfølgelig argumentere for, at den er ganske vellykket. Siden har han banket ned mod bunden igen og igen og igen!!! Manden har intet talent og det minimalistiske talent han engang havde og havde held til at bruge godt, det er opbrugt!!!

Sådan ser jeg det og har gjort længe, men det ved du vist:) Fornemmer vi stadig er lidt enige.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#18367 Ispep 12 år siden

Vi er nok ikke helt uenige. Jeg vil også sige, at det så småt begyndte at gå ned af bakken med The Village, selvom jeg personligt ikke fandt den decideret skod, men helt okay, uden at være noget særligt. Men det er efterhånden også noget tid siden jeg sidst så den, men den havde en god atmosfære, men også lidt tåbelig sine steder. Har dog ingen planer om et gensyn lige foreløbig eller måske aldrig, da jeg nok føler jeg vil få ødelagt det ellers okay gode minde jeg har om den :D
Gravatar

#18368 BN 12 år siden

Ispep (18363) skrev:
Nyklassikere på hans CV? Hvad baserer du det på?

Selvom jeg personligt ikke synes særlig godt om 'The Sixth Sense', må jeg jo indrømme, at den har opnået et ry og en berømmelse som en af nyere tids mest bemærkelsesværdige overnaturlige dramaer eller gysere. Og 'Unbreakable' gælder for mange mennesker som et meget interessant bud på en anderledes superhelte-film og er vokset i folks bevidsthed siden den udkom.

Og den status, som disse to film har, og som du også selv anerkender, er hvad man forstår ved nyklassikere eller potentielle klassikere.

Ispep (18363) skrev:
filmen optræder sjældent på listerne i historisk regi

På Writers Guild of America's liste ("WGA Lists Greatest Screenplays, From 'Casablanca' and 'Godfather' to 'Memento' and 'Notorious'") er "The Sixth Sense" nr. 50 på listen over de 101 Bedste Manuskripter der nogen sinde er skrevet.

Og på American Film Institute's liste "AFI's 100 Years...100 Thrills" er den nr. 60. Altså nr. 60 på en liste over 100 års filmhistorie.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#18369 Ispep 12 år siden

BN (18368) skrev:
er vokset i folks bevidsthed siden den udkom.

Men hvem er de folk? Det er ikke ordinære fans der bestemmer en films klassikerstatus.

Udmærkede lister du nævner, men ingen af hans film optræder på "They Shoot Pictures, Don't Theys top 1000". Og da den liste medregner alle tal fra andre kilder også, må man altså se bort fra hans film, da filmen ikke har opnået nok til at komme på blandt de store drenge. Film fra året 99', hvor Den Sjette Sans udkom, som altså befinder sig på listen TSPDT, hedder:

1999 - MAGNOLIA (Paul Thomas Anderson / USA / 188m / Col-BW) ▪382
1999 - WIND WILL CARRY US, THE (Abbas Kiarostami / France, Iran / 118m / Col) ▪395
1999 - ALL ABOUT MY MOTHER (Pedro Almodóvar / Spain, France / 101m / Col) ▪398
1999 - EYES WIDE SHUT (Stanley Kubrick / USA, UK / 159m / Col) ▪401
1999 - MATRIX, THE (Andy Wachowski & Lana Wachowski / USA, Australia / 136m / Col) ▪435
1999 - ROSETTA (Jean-Pierre Dardenne & Luc Dardenne / Belgium, France / 94m / Col) ▪491
1999 - SICILIA! (Jean-Marie Straub & Danièle Huillet / Italy, France, Switzerland / 76m / BW) ▪540
1999 - FIGHT CLUB (David Fincher / USA, Germany / 139m / Col) ▪603
1999 - OUTER SPACE (Peter Tscherkassky / Austria / 10m / BW) ▪691
1999 - TOPSY-TURVY (Mike Leigh / UK, USA / 160m / Col) ▪742
1999 - INSIDER, THE (Michael Mann / USA / 155m / Col) ▪879
1999 - AMERICAN BEAUTY (Sam Mendes / USA / 121m / Col) ▪924
1999 - ELECTION (Alexander Payne / USA / 103m / Col) ▪929

Og igen; Unbreakable har fint ry blandt fans (også mig) men regnes altså ikke for ret meget andet end en fodnote i filmhistorisk regi.
Gravatar

#18370 MMB 12 år siden

Bruce ville være stolt!

Skriv ny kommentar: