Mest forvirrende twist i en film (og dermed også lidt mislykket) er i One Hour Photo. Den slutning og det tilhørende twist forvirrer mere end det imponerer.
Mest alsidige instruktør (såvel dansk som udenlandsk)?
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Hmm, pudsigt! ... Jeg opfatter faktisk slet ikke slutningen af *One Hour Photo' som et twist. Den sindsforvirrede person, som Robin Williams spiller, gør bare noget andet end den tradtionelle galning ville have gjort i andre tilsvarende film, d.v.s.
han myrder ikke parret på hotelværelset, men ydmyger dem kun, hvilket - sammen med scenen hjemme hos Connie Nielsen - efterlader én med en væsentlig pointe angående den skade og følelsesmæssige smerte der er forbundet med utroskab. Og det at Williams' figur viser sig at være incest-offer, forklarer hans sygelige ønske om at se Connie Nielsen's familie som den perfekte familie med det ideelle liv. Jævnfør Williams' fortællerstemme i starten af filmen, hvor han kommenterer hvor meget fotos egentlig fortæller om tingenes VIRKELIGE tilstand.
Interessant nok var det oprindelig meningen, at 'Fatal Attraction' (m. Michael Douglas & Glenn Close), der til dels har et lignende tema
=utroskab
, skulle have sluttet på en mere STILLE, tragisk måde med, at
Glenn Close's forsmåede figur resignerede og opgav sin chikane og sit forsøg på at holde på hovedpersonen (Michael Douglas), men test-publikummet kunne ikke lide denne slutning, hvorpå der så blev filmet en voldelig slutning med en kamp på liv og død.
Bl.a. derfor kan jeg bedre lide 'One Hour Photo' fordi dens spænding/uhygge ligger på - og HOLDER sig til - det rent psykologiske plan.
er et stykke længere henne end den del. Jeg forstår sagtens at han ikke dræber dem. Men de billeder man til sidst ser ham ligge ud foran sig på bordet, som ikke er af parret, men af en masse tilfældige ting. Og desuden er der familie billedet som filmen slutter med, er også forvirrende. Betyder det at han hele tiden har været en del af filmen, og at den scene hvor han går ind i familiens hus, måske alligevel var ægte? Eller er det et forestillingsbillede, som kun er i hans hoved. Så det er bogstavelig talt selve slutningen jeg ikke forstår.
Desuden kan jeg godt lide den resterende del af filmen. Slutningen forvirrer mig blot. Men kræver måske bare et gennemsyn mere.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
De billeder han ligger ud over bordet, er allesammen taget i fængslet. Bemærk de tomme, "nøgne" rum, og at det, som du også selv nævner, er billeder af ligegyldige genstande. At se billeder er et psykologisk/sygeligt behov for ham, og det giver ham den eneste tryghed her i livet. Det er alt hvad han har.
Familiebilledet hvor han også selv er med på, er et rent og skært fantasi- eller forestillingsbillede, som ligger i logisk forlængelse af de mange timer, han har tilbragt med at sidde og kigge drømmende på den store, foto-spækkede væg derhjemme. ... En temmelig trist eksistens er han - som følge af at hans far - og måske andre (det kunne være en stiltiende mor) - har ødelagt ham gennem incest-overgreb under hans opvækst.
Det er i mine øjne Robin Williams' bedste seriøse rolle.
#61 BN 17 år siden
dårligste twist?
#62 filmz-bullettooth 17 år siden
#63 Collateral 17 år siden
Mest alsidige instruktør (såvel dansk som udenlandsk)?
#64 Spanner 17 år siden
Bedste musiknummer i en film (ikke score)
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
#65 elwood 17 år siden
Bedste Patriotisk film fra USA?
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#66 Benway 17 år siden
Bedste nulevende skuespiller?
#67 BN 17 år siden
Hmm, pudsigt! ... Jeg opfatter faktisk slet ikke slutningen af *One Hour Photo' som et twist. Den sindsforvirrede person, som Robin Williams spiller, gør bare noget andet end den tradtionelle galning ville have gjort i andre tilsvarende film, d.v.s.
Interessant nok var det oprindelig meningen, at 'Fatal Attraction' (m. Michael Douglas & Glenn Close), der til dels har et lignende tema
Nå, men sådan er vi jo så forskellige. ;-)
#68 Åkepool 17 år siden
Dårligste nulevende skuespiller?
#69 Collateral 17 år siden
Desuden kan jeg godt lide den resterende del af filmen. Slutningen forvirrer mig blot. Men kræver måske bare et gennemsyn mere.
#70 BN 17 år siden
Et godt spørgsmål.
Familiebilledet hvor han også selv er med på, er et rent og skært fantasi- eller forestillingsbillede, som ligger i logisk forlængelse af de mange timer, han har tilbragt med at sidde og kigge drømmende på den store, foto-spækkede væg derhjemme. ... En temmelig trist eksistens er han - som følge af at hans far - og måske andre (det kunne være en stiltiende mor) - har ødelagt ham gennem incest-overgreb under hans opvækst.
Det er i mine øjne Robin Williams' bedste seriøse rolle.