Gravatar

#11 Antlion 14 år siden

Antlion (10) skrev:
Lord Beef Jerky (1) skrev:
The Turin Horse - 10/10
Århhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh...

Vil du i øvrigt ikke skrive en (lang) anmeldelse af denne? :)
Gravatar

#12 Lord Beef Jerky 14 år siden

Kan da godt nævne den lidt. Jeg kendte slet ikke Bela Tarr på forhånd, så da filmen gik i gang, sad jeg hurtigt og lavede selvmordstegn til den kammerat jeg havde med inde og se den. Det første skud er en mand på en hestevogn der ridder i 5 minutter uden klip, og jeg kunne ikke se pointen. Heldigvis blev vi. Filmen er i sort/hvid, klipper 30 gange i alt på 2 en halv time, indeholder en dialog og en monolog og har velsagtens det mest langsomme tempo jeg endnu har oplevet i en film. Scenerne trækker meget langt ud med f.eks. en kartoffel der skrælles med en hånd igen i 5 minutter, og det sker ikke kun en gang, men heldigvis er der mening med det hele. Bygget over en Nietzsche-filosofi, ser vi langsomt en verden bryde sammen i den mest minimalistiske forstand. Billederne og det filosofiske bliver langsomt mere og mere dragende, og snart er man sat i en helt unik stemning, hvor man filosoferer ikke kun over filmens form, tempo og begivenheder men billederne sætter virkeligt tankerne i gang om en masse andre ting. Faktisk er filmen langt mere grå end sort/hvid, og det hele er så satans gennemført. Skuespillerne er i øvrigt perfekt castet i de to hovedroller. The Turin Horse er sgu nok langt mere kunst end det er film, og måske havde det fungeret ligeså godt som en masse stillbilleder på et galleri, men det er satme en flot, helstøbt og eftertænksom sag... vildt at man kan gå fra at hade en film, til at synes filmen var helt ok efter den sluttede og endnu engang til at elske den sagen efter. Glæder mig til at se mere Bela Tarr i hvert fald.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#13 Highland Park 14 år siden

"Nazisterne i Det Tredje Rige filmede i 3D-format"
http://politiken.dk/kultur/film/ECE1200778/nazisterne-i-det-tredje-rige-filmede-i-3d-format/ skrev:
»Filmene er optaget på 35mm - formentlig med en prisme foran to lenser. De blev optaget af et uafhængigt selskab for Goebbels propagandaministerium og blev kaldt »raum-film« (rum-film), hvilket måske forklarer, at ingen nogensinde har opdaget, at de er i 3D«, forklarer Philippe Mora til branchebladet Variety.

Nærbilleder af en bratwurst
En af de nazistiske film byder på nærbilleder af bratwurst på en grill og hedder på engelsk ’So Real You Can Touch It’.

Den anden har fået den engelske titel ’Six Girls Roll Into Weekend’ og viser dansende filmstarletter. Filmenes kvalitet er imponerende ifølge den østrigske instruktør.

Besat af at optage alting
»Nazisterne var besat af at optage alting og hver eneste billede blev kontrolleret. Det var en af de metoder, de brugte til at holde kontrol over landet på«, siger Philippe Mora, som tror, at arkiverne gemmer endnu flere film i 3D-formatet.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#14 Bruce 14 år siden

#13 That figures!
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#15 Skeloboy 14 år siden

#12 - du kan jo passende købe denne: The Béla Tarr Collection

Især Damnation og Man From London er helt fantastiske...og Werckmeister Harmonies er også ganske fed. Hhv. 9, 9 og 8/10
Gravatar

#16 Antlion 14 år siden

Desuden bør du tjekke László Krasznahorkais bøger ud. "Modstandens melankoli" er naturligvis det ideelle sted at starte, antaget at du vil købe førnævnte boks.
Gravatar

#17 Lord Beef Jerky 14 år siden

Har skam kigget lidt på den boks... når jeg får løn, er det nok mit filmkøb for næste måned... evt. sammen med Guy Maddin boksen =)
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#18 Lord Beef Jerky 14 år siden

Jesus Christ! Den ene af hans film er 7,5 timer lang!
Gravatar

#19 Skeloboy 14 år siden

#18 - og den er ret fed...:), men tung at se i et køre.
Gravatar

#20 Antlion 14 år siden

#19:

Ret fed? Det er en af verdens bedste film! :)

Skriv ny kommentar: