Gravatar

#11 MMB 15 år siden

Indtil videre har jeg kun set første afsnit af Mad Men, og den fangede mig slet ikke. Jeg følte virkelig, at der manglede en rød tråd. Bliver den bedre og mere spændende?
Gravatar

#12 chandler75 15 år siden

# 10 Hvis du ikke blev fanget af første afsnit, tvivler jeg på, at du vil være synderligt begejstret for resten.

Den tid, serien foregår i, spiller en ligeså stor rolle som figurerne, og det var hele dette tidsbillede, der med det samme rev mig ind (eftersom serien introducerer et ret stor persongalleri fra begyndelsen - og dette ændrer sig ikke, selvom man selvfølgelig lærer de enkelte meget bedre at kende hen ad vejen).
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#13 wiseguy 15 år siden

Sweet :o) Det var da gået mit hoved forbi, at det er i nat og jeg ka' sågar se Pro7 - så tak til Skeloboy for info.
Jeg tror planen bliver at gå i seng samtidig med ungerne ca. kl. 20 og så stå op igen kl 2, ellers ka' jeg sku ikke hænge sammen i morgen. Jeg ved allerede nu at jeg kommer til at arbejde i morgen aften :o(
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Gravatar

#14 filmz-jonasgr 15 år siden

Jeg håber på at kunne finde det på en kanal i morgen og så se det. Dette vil også betyde, at jeg skal forsøge ikke at se resultatet inden jeg får det set = meget svært.

Oscaruddelingen skal dog ses live.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#15 filmz-Bruce 15 år siden

Foeller (11) skrev:
Indtil videre har jeg kun set første afsnit af Mad Men, og den fangede mig slet ikke. Jeg følte virkelig, at der manglede en rød tråd. Bliver den bedre og mere spændende?

Som Chandler75 siger, så tror jeg ikke filmen vil vokse for dig. Falder man for serien, så gør man det fra afsnit 1 af. Jeg har hørt sæson 3, skulle være endnu bedre end sæson 1 og 2, men i min optik siger det ikke så meget, for jeg finder alle afsnit helt eminente og kan ikke se den blive "mere spændende". Jeg er komplet suget ind i universet og hvert afsnit fyger over skærmen, efterladende mig hungrende efter mere Mad Men.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#16 MMB 15 år siden

Filmen?! Mener du ikke serien.

Jeg fandt sådan set universet spændende nok, problemet var bare, at der manglede en handling. Er det noget, der kommer?
Gravatar

#17 filmz-Bruce 15 år siden

#16 Jo serien. Nej handlingen kommer ikke. Den er allerede glimrende tilstede :)
Gravatar

#18 filmz-Bruce 15 år siden

Omdrejningspunktet for serien er personen Don Draper. Han er placeret i et, for sin tid, utraditionelt miljø, en branche som ikke eksisterer på de vilkår man normalt forbinder med ordinært arbejde.

Man havde brug for kreativitet og til tider letsindig fritænkning, egenskaber som man ikke blot kunne uddanne sig til i 60'erne. Der var brug for personer, som kunne tænke "ud af boksen" og komme med løsninger. Reklamevirksomheder som Sterling & Cooper måtte inspirere disse ansatte, de såkaldte Mad Men og skabte et uformelt arbejdsklima med masser af sprut, smøger og et arbejdsklima som skreg mandschauvanisme, hvor den kvindelige stab var halvt sekrætærer, halvt sexobjekter.

I nåleøjet befinder Don Draper sig altså, den bedste af alle såkaldte Mad Men, som har evnen, gaven til at komme med løsninger, som tilfredsstiller kunderne, ikke mindst pga. sit allerhelvede karismatiske macho look og evnen til at charmere trusserne af alle kvinder, samt pengene ud af kundernes lommer.

Udenpå Don Draper bygger vi hans familie, bestående af den vidunderlige Grace Kelly inspirerede kone og to børn. Sterling & Cooper består af de to chefer, andre Mad Men kreative kræfter og den kvindelige stab, samt forskellige kunder, som serien kører.

Det var det håndgribelige. Settings og ensemble.

Matthew Weiner er komplet perfektionist og er ikke gået på kompromis med at vise os 60'erne. Alle kulisser, omgivelser og menneskerne i disse er stylet til perfektion. Det er IKKE en lille bedrift, for det skal vise sig at være en af nøglerne til, at Mad Men lykkes med det, man sætter sig for. Alle ryger. Alle drikker. Soundtracket er perfekt.

Det var atmosfæren.

Don Draper har en fortid. En hemmelig fortid. Han har som sagt også den mest vidunderlige familie man kunne ønske sig. Han har også en forkærlighed for at være sammen med andre kvinder. Der sættes fokus på seksualitet, racefordomme og manglen på ligestilling ved at bruge tiden, en brydningstid på mange måder, som spejlbillede for handlingen i Mad Men.

Handlingen er der, lige fra afsnit ét. Men hvor Matthew Weiner endeligt vil bringe os hen, det er et mysterie. Ting tager tid og her er der tid til et glas bourbon og en smøg, fremfor at tæller minutter ned for at komme frem til klimaks i aftenens episode. Kan man ikke finde handlingen i denne, så vil jeg tro, at man heller ikke kan finde handlingen i Sopranos, som på samme vis har mange bolde i luften på samme tid og fokuserer subtilt på dem alle ... stadig med en smøg i kæften, som udstråler et fandens overskud og et fandens overblik fra instruktøren bag.

The Rat Pack of my generation!
Gravatar

#19 chandler75 15 år siden

# 18 Well put.

Generelt bryder jeg mig ikke særlig meget om serier (eller film, bøger osv.), der sætter plot over karaktertegning som f.eks. "Lost", "Da vinci mysteriet" osv. Giv mig atmosfære, fede karakterer og god dialog i stedet - så er jeg egentlig lidt ligeglad med, hvor historien bærer hen.

Faktisk syntes jeg, der kom lidt for meget kød på historien i "Mad Men" sidst i sæson 2, men lad os se, hvad sæson 3 kan hitte på :)
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#20 filmz-Bruce 15 år siden

#19 Helt enig :)

Hvad jeg kan udlede omkring Tim Goodmans skriplerier om sæson 3, så, foruden at være fremragende selvfølgelig, skulle den lægge flot op til det, som formentlig bliver, sidste sæson.

Skriv ny kommentar: