Har man på nogen som helst måde interesse for genrens historie eller for den italienske gyserfilm fra 1960-70'erne, så bør man ikke snyde sig selv for Tim Lucas' fantastiske bog om den italienske instruktør Mario Bava: Mario Bava: All the Colors of the Dark.. Bogen er enorm: 1128 sider i solid indbinding, gennemillustreret i farver og en vægt på ca. 4Kg. Det er en nørds våde drøm, og faktisk går den for at være - sammen med Taschens bog om Stanley Kubrick og den tyske bog om Fritz Lang - for at være den største monografi om en filminstruktør, der nogensinde er udgivet. Lucas fortæller levende om instruktøren, tiden, hans samarbejdspartnere og naturligvis om alle hans film.
Den er naturligvis ikke billig. Normalprisen er $250 + porto, men det amerikanske kultfilmblad Video Watchdog har i anledning af deres nummer 150 slået $100 af prisen og sælger den i en begrænset periode til $150 (+ ca. $50 i porto til kurerpost). Efter min erfaring går den glat gennem tolden (jeg kender ikke en eneste herhjemme, der er blevet snuppet).
#348 - Jeg må indrømme, at jeg ikke selv har læst Kubrick-bogen. Jeg undgik den bl.a., fordi jeg - efter at have bladret i den i Arnold Busck - så ud til at være for lidt reelt indhold til at få mig til at betale den ret høje pris. Det kan man omvendt ikke sige om Bava-bogen. Her kan man næsten ønske, at Lucas havde begrænset sig en smule, når han for Gud-ved-hvilken-gang opremser alle birolleskuespillernes senere karrierer efter en given film. Nogle gange er det interessant, fordi man begynder at kunne genkende ansigterne på de sædvanlige mistænkte i de italienske genrefilm. Andre gange er det... tja, måske knap så spændende. Om ikke andet, så kan man i hvert fald ikke beskylde Lucas for at springe over, hvor gærdet er lavest. Hvis man har brug for informationerne, så ved man, hvor man kan finde dem.
(Retfærdigvis så fylder birolleportrætterne dog meget lidt i den samlede tekstmængde, der både består af baggrundshistorie, samtidshistorie, produktionshistorier og filmanalyser godt krydret med interviews og kommentarer)
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
# 349 Jeg var også inde i Arnold Busck og fik samme opfattelse. Jeg har faktisk været på udkig efter bøger om Bava og Argento, så hvis du har noogen du kan anbefale må du meget gerne skrive titlerne på dem :)
#341 Takfornu 15 år siden
#342 filmz-Utyske 15 år siden
Hehe, true. "Merry Christmas Mr. Lawrence" er dog et fabelagtigt tilbud. :)
#343 lagoni 15 år siden
#344 chandler75 15 år siden
#345 lagoni 15 år siden
#346 lagoni 15 år siden
#347 Thomsen 15 år siden
Den er naturligvis ikke billig. Normalprisen er $250 + porto, men det amerikanske kultfilmblad Video Watchdog har i anledning af deres nummer 150 slået $100 af prisen og sælger den i en begrænset periode til $150 (+ ca. $50 i porto til kurerpost). Efter min erfaring går den glat gennem tolden (jeg kender ikke en eneste herhjemme, der er blevet snuppet).
http://www.videowatchdog.com/home/specials/index.h...
#348 Takfornu 15 år siden
#349 Thomsen 15 år siden
(Retfærdigvis så fylder birolleportrætterne dog meget lidt i den samlede tekstmængde, der både består af baggrundshistorie, samtidshistorie, produktionshistorier og filmanalyser godt krydret med interviews og kommentarer)
#350 Takfornu 15 år siden