Nu vi er ved Eno, så lad os snuppe en mere fra ham. [url= her[/url] er Warszawa fra Bowies Low-plade.
Low er uden tvivl en af mine yndlingsplader i det hele taget. Jeg kan tydeligt huske første gang, jeg hørte den. Jeg var alene hjemme i min daværende kæreste lejlighed, og fandt den i hendes reol og smed den på. Jeg hørte den ene side og vendte den så om, og det første nummer man hører på side to er netop Warszawa, og selvom det virker lidt fjollet i dag, så skræmte den virkelig livet ud af af mig den gang - dog alligevel ikke så meget, at jeg ikke har hørt den tons af gange siden. :)
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
... og selvom det virker lidt fjollet i dag, så skræmte den virkelig livet ud af af mig den gang.
Overhovedet ikke. Når Enos karakteristiske lyd fusioneres med mystiske Bowie vokaler, males der et trøstesløs billede af efterkrigens Polen, som skræmmer eller i hvert fald påvirker de fleste, vil jeg tro. :)
Hvad synes du om György Ligeti, nu hvor vi snakker om skræmmende musik? Når hans toner strejfer ens øregange, indtræder ensomhedens kolde væsen straks...
Bowie's "Low" og især "Warszawa" og "Art Decade" er jo starten på gotisk rock. Både fransk cold wave, postpunk og industrial, osv. Højdepunktet for negativ, desillusioneret rockmusik er selvfølgelig Velvet Underground og Zappa, men hvis det skal være af den gotiske og apokalyptiske type, kan jeg bedst lide PiL, The Cure og naturligvis Joy Division:
#2231 Benway 14 år siden
Low er uden tvivl en af mine yndlingsplader i det hele taget. Jeg kan tydeligt huske første gang, jeg hørte den. Jeg var alene hjemme i min daværende kæreste lejlighed, og fandt den i hendes reol og smed den på. Jeg hørte den ene side og vendte den så om, og det første nummer man hører på side to er netop Warszawa, og selvom det virker lidt fjollet i dag, så skræmte den virkelig livet ud af af mig den gang - dog alligevel ikke så meget, at jeg ikke har hørt den tons af gange siden. :)
#2232 Sweetiebellefan 14 år siden
#2233 misuma 14 år siden
#2234 Antlion 14 år siden
Overhovedet ikke. Når Enos karakteristiske lyd fusioneres med mystiske Bowie vokaler, males der et trøstesløs billede af efterkrigens Polen, som skræmmer eller i hvert fald påvirker de fleste, vil jeg tro. :)
Hvad synes du om György Ligeti, nu hvor vi snakker om skræmmende musik? Når hans toner strejfer ens øregange, indtræder ensomhedens kolde væsen straks...
#2235 Fellaheen 14 år siden
[url= Image Limited - Albatross [/url]
[url= Cure - All Cats Are Grey[/url]
[url= Division - Decades[/url]
#2236 Fellaheen 14 år siden
[url= Froide - Demain Berlin[/url]
[url= - Mr. X[/url]
[url= People of the Universe - Magické noci [/url](en af mine favoritter)
#2237 Benway 14 år siden
#2238 Benway 14 år siden
[url= Ball (Long Version)[/url]
#2239 Fellaheen 14 år siden
#2240 Skeloboy 14 år siden