Gravatar

#21 filmz-Kadann 21 år siden

#19 -

Efter hvad jeg har hørt, så er der heller ikke så meget at komme efter, at det kan betale sig at se den i biffen eller på DVD.

#20 -

Det er jo meget typisk med julefilm. "The Nightmare Before Christmas" var også næsten 2 år undervejs til danmark.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#22 filmz-vassago 21 år siden

#19: Jeg synes faktisk at det var en ok film - både stil og visuelt udtryk tiltalte mig i hvert fald rigtig meget.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#23 filmz-Le Samouraï 21 år siden

Retfærdigvis så var Bad Santa altså sat til en premiere herhjemme allerede sidste jul. Men julen er en af de mere travle tider for biograferne, og hvis man ikke kan få presset en ekstra julefilm ind i programmet, ja så kan man jo ikke bare skubbe den til januar. Valget er altså enten at droppe den helt eller også at skubbe den et år.

Hvad angår AvP, så er vi ganske rigtigt blandt de sidste, der får den at se, selvom vi da i det mindste ikke skal vente så længe som japanerne. Som så ofte i den slags situationer, så drejer det sig dog om en film med tvivlsomt potentiale. AvP er blevet haglet ned af de udenlandske anmeldere og har ikke tjent tilnærmelsesvist så godt, som man havde håbet.

Ved at skubbe premieren, så opnår man derfor flere ting: For det første mindsker man effekten af den dårlige modtagelse i udlandet. For det andet så kan man, ved at følge salget i udlandet, bedre vurdere antallet af kopier, der skal sendes ud i de danske biografer. Det er ikke uvæsentligt, når man taler om "usikre" produktioner. Endeligt så har man mulighed for at spare et væsentligt beløb ved at købe brugte, restaurerede kopier fra udenlandske distributører i stedet for selv at lave dem.

Ulempen er naturligvis, at AvP fortrinsvist henvender sig til mænd i alderens 15-25, og at det erfaringsmæssigt også er denne gruppe, der piratkopierer mest. Det er noget, man skal veje op mod hinanden. Havde forventningerne til filmens afkast været større, så ville man også have satset mere på at skabe en global event omkring premieren, som man har set det med fx Ringenes herre. Det kræver dog, at man har et produkt, som man er sikker på vil klare sig godt.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#24 filmz-Bruce 21 år siden

#21 Har den selv, har set den 2 gange og synes det er godt håndværk af Scott, god historie, godt skuespil af Denzel og Dakota Fanning og en atypisk Hollywood slutning (se nedenstående). Lydsporet i topklasse. 7.2 på IMDB for denne slags film er helt iorden.

Mit foretrukne review site DVD times konkluderer:

"At a time when revenge films are in popular demand and Tarantino's 2-Volume masterpiece has set the bar, Man on Fire proves to be a worthy entry into the sub-genre. I doubt the Mexican government is very pleased with the film's depiction of corrupt Mexican officals and police and the threat of kidnapping once you've set foot over their border and the revenge angle has been done to death, but Washington and Fanning deliver stellar performances, the executions are as unique as they are violent and there are enough twists and turns to keep things interesting. The two and a half hour running time and Scott's arty but nausea-inducing visuals are off-putting, but the only real negatives in an otherwise good film. The film's resolution will satisfy some and anger others, but I really believe it was the only way to go and kudos to the film makers for not making it your typical Hollywood ending."

At det så for mig er Chan Wook Parks "Oldboy" og "Sympathy for mr. Vengeance" og ikke Kill Bill 1+2, jep, har fået dem set nu :), som er toppen indenfor hævn film, er en anden sag.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#25 filmz-vassago 21 år siden

#23: Mht. Bad Santa. Er du 100% sikker på det? Jeg mindes at have hørt eller læst at det b.la. skyldtes at filmen heller ikke kunne nå at blive klar til resten af verden af tekniske årsager - om det er undertekster, kopier eller lign ved jeg så ikke. Alle lande viser jo den et helt år forsinket, så skulle alle have bøvl med at klemme den i programmet.
Gravatar

#26 filmz-Le Samouraï 21 år siden

For lige at give mit personlige besyv med i diskussionen: Det betyder ikke en døjt for mig, om en film får premiere samme dag over hele kloden, eller jeg skal vente nogle måneder. Nada! Intet!

Det interessante er, at dengang jeg var teenager i 1980'erne, der betød det til gengæld alverden. Det var alt afgørende, om jeg fik et spil til computeren et par dage efter udgivelsen, eller om jeg skulle vente flere uger. Det var forfærdeligt at skulle vente måneder på, at den lokale biograf i Søndeborg endeligt fik losset Aliens eller Robocop op på lærredet.

Jeg skal ikke kunne sige, om forskellen skyldes, at jeg er blevet ældre, eller om det simpelthen har med udbuddet at gøre. Ved at flytte til hovedstaden så er mine muligheder for tilgangen til mediet pludseligt mangedobblet. Jeg synes, at jeg altid kan finde noget at se - og hvis der ikke går noget interessant i biograferne eller i cinemateket, så kan jeg altid finde en dvd, som jeg endnu ikke har stiftet bekendskab med.

Jeg gider heller ikke at downloade, for hvorfor skulle jeg? En film har jo ikke noget aktualitetskrav og kan nydes lige så godt i dag som i morgen. Jeg foretrækker desuden at betale dem, der har brugt deres tid og penge på at skabe noget, og hvis der endeligt er en film, som jeg virkeligt brænder for at se, så vil jeg da til hver en tid foretrække at se den i den bedst mulige kvalitet. Det er sjældent min computerskærm.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#27 filmz-Le Samouraï 21 år siden

#25 - Næ, det var bare, hvad jeg havde hørt. Men det er andenhåndsviden, og jeg medgiver gerne, at din forklaring lyder mere rigtig. Jeg har slet ikke kigget på premieredatoerne, men det burde jeg da bestemt have gjort. De underbygger din forklaring, så den er købt! :-)
Gravatar

#28 filmz-vassago 21 år siden

#27: det samme gør sig gældende for mig, jeg ved det heller ikke 100% - men ville gerne vide det :)
Gravatar

#29 filmz-mr.filmfreak 21 år siden

Jeg forstå godt at de vil helle ville satste på en film som Ringenes herre, harry poter, men at de så skal gå i et halvt år i biografen, det er lidt overdrevet.
Efter 3 uger, så er det begrænset hvor mange folk der går i biograffen for at se dem, Men det er nogen grådige folk der styre det.
Gravatar

#30 filmz-Le Samouraï 21 år siden

Efter 3 uger, så er det begrænset hvor mange folk der går i biograffen for at se dem, Men det er nogen grådige folk der styre det.

Biograferne her i hovedstaden var nu stadigvæk pænt fyldte efter tre uger. Det er klart, at det var tyndet ud efter et halvt år, men hvor stort et problem er det egentligt? Det er altså ikke mange film, jeg har set gå så længe.

Jeg kan heller ikke se noget "grådigt" i det. Film er en forretning som så mange andre. Hvis en distributør kaster muligheden for ekstra indtjening væk, blot fordi nogle enkelte har fine fornemmelse om, hvor lang tid en film bør gå i biografen, så holder han næppe særligt længe i branchen. Det er en vare, der skal sælges - og de film, der går virkeligt godt er i sidste ende med til at betale for importen af de film, der slet ikke går.

Idealisme er godt. Men man kan ikke leve af den.

At nogle film fylder meget behøver i virkeligheden ikke at handle om distributionspolitik. Det kan lige så godt tolkes som et spørgsmål om underskud af store biografsale at sætte filmene op i.

Skriv ny kommentar: