Gravatar

#21 Michael Andersen 20 år siden

Hvis det er sådan branchen fungerer, så er den ikke kommet meget længere end hvor den var i 50'erne. Hvorfor blande det professionelle sammen med det private? Det er det samme som hvis man pga. lignende episoder ikke ville lave film sammen med Roman Polanski, eller man begynder at bedømme hans arbejde derud fra. Hvis han arbejdede som gymnastiklærer eller lignende kunne jeg forstå det, men i film og tv-branchen? Hvad har det med sagen at gøre? Ikke dermed sagt at en sadistisk seriemorder med stearinlys skulle have lov til at instruere "Some Like It Hot 2", men Leth sidder jo for det meste alligevel bare gemt væk bag en mikrofon og stikker kun fjæset frem når Sheryl Crow er i nærheden.

Jeg er hverken fan eller ikke-fan af Leth men i sådan en situation burde man vægte hans professionelle evner som cykel-kommentator, frem for hvad privatmennesket Leth har lavet af fejltagelser for mange år siden. Hvis han derimod lige var blevet dømt for smuds med mindreårige, kunne vi tale om det men han er ikke engang tiltalt for det endnu. Velkommen til 2005 hvor folk bliver smidt af flyvemaskiner fordi de har forkerte T-shirts på, og uperfekte mennesker bliver fyret fordi de udgiver deres dagbøger.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#22 filmz-vassago 20 år siden

#19: Du udtaler dig som en sand ekspert på sagen, men faktum er, at du ikke ved særligt meget om den.

Jeg har da på intet tidspunkt udtalt mig om noget der ikke nærmest er blevet almen viden de sidste par dage. Jeg har forholder mig til hvad jeg har læst i JP, Politiken, EB, BT, og set på DR og TV2 – så jeg er lige så stor ekspert som resten af den del af befolkningen som gider at se/læse nyheder.

Morten Stig har sikkert handlet udfra de selvsamme oplysninger, og det er der intet galt i. Det kan godt være at det er blevet blæst op, men det er jo ikke løgn, ingen har skrevet usandheder, og lige meget hvad, så ændrer det ikke på det faktum, at TV2 har et image, og står for nogle værdier – der helt sikkert ikke matcher Leths. På den baggrund har han fået sparket, så kan man så være utilfreds – men man kan ikke sige at det unfair, eller uberettiget.

Et er at ledelsen, venner, kollegaer kender til et problem, men helvede vil og kan bryde løs, hvis offentligheden får kendskab til problemer som ikke er blevet håndteret, eller løst korrekt – eller decideret ignoreret. Det gælder både for politikere, offentlige personer som f.eks. nyhedsværter, kommentatorer og pædagogen henne i børnehaven der fortæller, at han har haft sex med en 17-årig pige. Der er uskrevne regler, moral og etik – og dem har Leth forsømt at forholde sig til. Derfor er han blevet udsat for den hetz, samt hvad man kalde damage control fra TV2’s side. TV2 kunne have fået en ordentlig rids i lakken havde de ignoreret sagen.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#23 filmz-vassago 20 år siden

#21: Hvis det er sådan branchen fungerer, så er den ikke kommet meget længere end hvor den var i 50'erne. Hvorfor blande det professionelle sammen med det private?

Leth kan være nok så fin en fyr, men det hjælper sikkert ikke TV2. Hvis en stor del af befolkningen nu synes han er en klam gammel gris, så har TV2 et problem. For en stor del af befolkningen ser TV2 og de har helt sikkert ikke brug for at tusindvis af danskere tænker, "hvorfor har de det gamle svin ansat" når tour de france går igang igen.

Jeg ville finde det besynderligt havde de ikke havde handlet på den måde, og jeg kender flere i min omgangskreds der ville have tænkt det samme.

Man kan sagtens blande det professionelle sammen med det private, det er der intet galt i.

Jeg vil dog også det mene at det var på sin plads at statsministeren gik af hvis man fandt ud af at vedkommende var mere end normalt glad for børn. Om han så havde gjort Danmark til verdens rigeste land.

Det hænger jo sammen, ens stilling er jo oftest forbundet med nogle værdier og normer - og kan man ikke leve op til dem, så skal man finde sig et andet arbejde - eller i det mindste være indstillet på at ledelsen ikke finder det acceptabelt.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#24 chandler75 20 år siden

Nu er en 17-årig jo ikke noget barn, men en ung person som både kan ryge i spjældet, må drikke, dyrke sex og som er et år fra at kunne stemme, så alt snak om pædofili er fuldstændig malplaceret.

At han er en gammel gris er en anden sag, men uden at kende detaljerne omkring forholdet (pigens følelser, den Haitiske kultur omkring forhold mellem unge og ældre) - og så længe der ikke er sket noget strafbart - mener jeg også at sagen har taget en uheldig vending, og TV2's reaktion virker som en panikløsning.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#25 filmz-msg21 20 år siden

Jeg er dybest set enig med dig, men så vidt jeg ved er den haitianske seksuelle lavalder 18 år, så ifølge haitianks lovgivning er det strafbart..
http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/strandgaard
Gravatar

#26 jessup 20 år siden

# i Danmark bliver sex mellem en mindreårig og en ung person mellem 15 og 20 sjældent straffet hvis der ikke har været tale om tvang. Men hvis den person der er over lavalderen er meget ældre f.eks. 26 og den anden 13 år bliver det ofte straffet selvom det har været uden tvang. kort sagt er
This is just until June
Gravatar

#27 putandtake 20 år siden

#22 Der eksisterer ikke nogen eksperter på den her sag – hverken mig, dig eller andre (måske med undtagelse af Leth selv, men han er nok ikke den rette at spørge…).

Det, du har fået af vide gennem medierne, er blot et lille uddrag fra Leths bog, og derfra har tv2 (og flere andre institutioner) så valgt at handle. Der er stadig masser af vinkler på sagen (se bl.a. #24) som er helt ubelyst, og det er en utrolig tynd baggrund at fyre den bedste cykelkommentator vi har haft på dansk grund!
Gravatar

#28 danschier.dk 20 år siden

#27 Jeg ser det ikke som en tynd bagggrund at fyre Jørgen Leth på. Om det er rigtigt eller forkert det han har gjort, vil jeg ikke tage stilling til, men faktum er at det har givet negative overskrifter, hvilket har fået Jørgen Leth til at trække sig fra nogle af de tillidsposter han besider. Samtidig har TV2-sporten valgt at fyre ham fordi han ikke længere leve op til deres krav for en sportskommentator. Hvis Jørgen Leth vælger at udstille sit sekualliv, må han også tage de konsekvenser der følger med. Jeg synes han tager det som en mand, frem for andre, så som Flemming Oppfeldt, som synes det er ok at bolle en 13 årige i røven og så udtale at det er eneste han fortryder er at han ikke spurgte om drengens alder.

Det kan godt være at Jørgen Leth er den bedste cykelkommentator, men hvis han gør noget samfundet finder forkastelig, så må vi bare leve med at TV2 ikke vil bruge ham mere, på tros af alt hans viden. Vi ville jo heller ikke synes at det er ok, at Peter Lundin skulle være dommer i en skønhedskonkurrence, bare fordi han har vist at talent for at kunne lægge en dækkende ansigtsmakeup.
Gravatar

#29 chandler75 20 år siden

Igen synes jeg sammenligningerne er malplacerede... Flemming Oppfeldt har fået en dom for at have dyrket sex med en mindreårig, og Peter Lundin har myrdet og parteret en kvinde og hendes to børn...

Jørgen Leth har haft et forhold til en ung pige, som ingen kender detaljerne omkring, og som han har skrevet en bog om.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#30 danschier.dk 20 år siden

#29 Jeg vil give dig helt ret. Min pointe er, at hvis TV2 vudere at Jørgen Leth vil skade stationens profil som kommentator, så er de jo i deres gode ret til at fyre ham. Det er den konsekvens der er ved at stå frem og sige man dyrker sex med piger der kunne være ens egne børnebørn.

Skriv ny kommentar: