Gravatar

#11 AP 15 år siden

Jeg kan anbefale en rigtig god fotobog. Den hedder "The World's Top Photographers: Photojournalism: And the Stories Behind Their Greatest Images", og indeholder som navnet fortæller, nogle af de bedste pressefotos gennem tiden..

Her kan den fås i lækker og velproduceret hardback udgave :-)
Gravatar

#12 Moog 15 år siden

Science Fiction

Science fiction med et pift af realisme, her er hovedforfatteren nok Michael Chrichton. Af de bøger jeg har læst af ham er:
Prey, handler om nanoteknologi ude af kontrol, realismen ligger i at de teknologier der bliver beskrevet er under udvikling og ligger måske 10 år fremme.

Next, Handler om genteknologi, igen er nogle af teknologierne allerede til stede, eller ligger ind til 10 år ude i fremtiden. Hvilken indflydelse har det moralsk, er det i orden at forsøge med blanding af menneskegener med dyregener?

State of fear: Efter min mening Chrichtons bedste bog, er ovre i miljø generen, global opvarmning. Chrichton var en stor miljøforkæmper og ville skrive en bog om det. Han brugte derfor næsten 2 år på at researche faktuelt data, hvad forskningen var nået frem til, hvad politisk holdning var til det, og ikke mindst hvem der havde politisk holdning til det! Lad os bare sige det ikke kun var olieselskaberne :)
Bemærk at alle bøgerne er fiktion blandet med virkeligheden: eksempelvis bliver der brugt CO2 og temperatur grafer fra den virkelige verden, blandet ind i en fiktionel historie i State of fear.

Oplysning og demokrati
Du nævner at du søger forklaring af vores nuværende værdier og her kan man ikke komme uden om at vi (nordeuropærer) er blevet meget mere skulære:
Christopher Hitchens har lavet en samling af tekster fra forskellige forfattere op igennem tiden, der netop handler om udviklingen af vores værdier, under den lidt provokerende titel The portable Atheist: Essential readings for the non-believer. Lidt tung læsning men klart en gennemlæsning værd :)
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Portable_Atheist:...

Skriv ny kommentar: