Gravatar

#11 davenport 18 år siden

Det kommer an på om der er friværdi i huset, og at du kan dokumentere at du ingen formue har. Som udgangspunkt ville man nok kræve at man satte huset til salg. Men det er økonomiske spørgsmål. (Jeg er beskæftigelsesrådgiver :)

Mht. indtægt, så ganger man kontanthjælpen med 2, og hvis det ligger under det ægtefællen tjener, kan man ikke få noget.
Dvs. hvis man har en normal lønindkomst, så kan ens ægtefælle ikke få noget. Pt. er kont.hj. vidst 8959,- brutto, så det skal være en meget lav indkomst den anden har.
- Og man ville kun blive suppleret op, i det tilfælde.

Do I make sense??
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#12 Patriarch 18 år siden

Yes, fin sense. Hvad hvis ens husfælde får arbejde, senere, skal man så oplyse det eller sker det helt automatisk?
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#13 davenport 18 år siden

Som sådan vil en A-indkomst kunne registreres i systemet, og man kan få udbetalt en hjælp man ikke er berettiget til, så det er en god idé at melde det.
Har set tilfælde hvor det sker, og hvor vedkommende bagefter anklages for social bedrageri.
Så meld altid forandringer.
Man får også tilsendt "erklæring om oplysningspligt" hver 3. md. såvidt jeg husker, som man jo skal svare på før der udbetales igen.
Men meld det. Det tager 2 min. og sparer en for en masse bøvl.
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#14 loki 18 år siden

Mange takker for alle svar / interessen (især tak til davenport :). Jeg kan berolige med at det er ren og skær nysgerrighed.

Jeg fandt lidt forskellige på borger.dk:

Kontanthjælpens størrelse i de første seks måneder

Hvis du er under 25 år og hjemmeboende er satsen 2.786 kr., er du udeboende er satsen 5.773 kr., hvis du er gravid 8.959 kr. og med forsørgelsespligt 11.904 kr. (2007).

Hvis du er over 25 år og udeboende er satsen 8.959 kr. og med forsørgelsespligt 11.904 kr. (2007).

Aktivering af personer under 30 år

Modtager du kontanthjælp og er under 30 år, skal du aktiveres efter højst 13 uger:

* Hvis du er arbejdsløs og ikke har en uddannelse, der giver ret til at blive optaget i en a-kasse, skal aktiveringen vare 18 måneder og være på mindst 30 timer om ugen.
* Har du en kompetencegivende uddannelse, skal aktiveringen vare i seks måneder og være på mindst 30 timer om ugen.
* Har du andre problemer udover at være arbejdsløs, skal aktiveringen vare 18 måneder. Kommunen bestemmer det ugentlige timetal.
* Er du efter tre måneder stadig arbejdsløs på kontanthjælp, har du ret til et nyt aktiveringstilbud.

NB! Jeg indtastede min kommune (Varde)
www.peakoil.dk

Skriv ny kommentar: