#21 - Jeg havde heller ikke lige den samme forståelse af mockumentary. F.eks. i Best in Show, Waiting for Guffman og A Mighty Wind, der "mocker" man direkte hundeejere, amatør skuespiller og folkemusikere, stærkt afgrænsede gruppe. The Office havde jeg nok ikke valgt at kalde en mockumentary, fordi "gruppen" her er så flydende og omfattende, at man nærmest ikke kan påpege, hvem der "mockes". Ingen går ram forbi og nærmest alle som er ansat i en virksomhed, kunne føle sig truffet.
Men ok, det var blot min egen personlige opfattelse af termen.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Det er ikke altid et spørgsmål om hvem der mockes men at doku stilen mockes - som gælder for P.I.S, The Office, Curb.
Angående The Office er Gervais ofte opmærksom på kameraret - han er en entertainer der er endt i et mellemlederjob og halvdelen af hans jokes er rettet direkte mod publikum - det ser man ikke i Seinfeld, Raymond osv.
Undskyld, hele serien bygges op omkring at der laves en dokumentar film om arbejdspladsen. De kigger ind i kameraret og laver interviews med en "skjult" interviewer - hvor mange doku koder skal der til?
Det er en parodi på de utallige serier der har været om arbejdspladser - airport osv.
Jeg er personligt slet ikke sikker på at man kan kalde Mock-doc for en genre alene ud fra den betragtning er det er overordentligt vanskeligt at definere dokumentar som andet end ikke-fiction og lignende. Jeg har selv brugt det ret udflydende om DOAP og AFR den første er i hvertflad ikke mock.
JFK og Schindlers liste låner også fra dokumentaren men er ikke Mock. Bill Nichols ser heller ikke mock som en distinktiv modi.
Det er blevet kaldt faux documentary, pseudo-ducumentary, cinema vérité with a wink,quasi-documentary osv.
Jeg ønsker at lave en poll i forbindelse med AFR som et backdrop til alle de betegnelser filmen får i de kommende dages anmeldelser og her på siden.
Så er det ved at være sidste chance for at komme med forslag til denne poll - et par timer - der er selvfølgeligt ingen garantier for at den bliver postet.
#21 HonoDelLoce 18 år siden
Jeg spørger måske dumt, men P.I.S er da den eneste af fire du nævner, der er mockumentary ?
De andre er da vel helt almindeligt komedie-shows ?
EDIT: Bare glem det, kan se at den definition du linkede til er helt away fra hvad jeg mener er en mockumentary ;)
#22 filmz-Bruce 18 år siden
Men ok, det var blot min egen personlige opfattelse af termen.
#23 jessup 18 år siden
Angående The Office er Gervais ofte opmærksom på kameraret - han er en entertainer der er endt i et mellemlederjob og halvdelen af hans jokes er rettet direkte mod publikum - det ser man ikke i Seinfeld, Raymond osv.
#24 jessup 18 år siden
#25 HonoDelLoce 18 år siden
Jeg mener så ikke, at det at fyre jokes af direkte til kameraet er nok til at gøre det til mocking af doku-stilen..
Jeg giver dig helt ret i at P.I.S er mockumentary - Curb kender jeg intet til..
#26 jessup 18 år siden
Det er en parodi på de utallige serier der har været om arbejdspladser - airport osv.
#27 filmz-Bruce 18 år siden
#28 jessup 18 år siden
JFK og Schindlers liste låner også fra dokumentaren men er ikke Mock. Bill Nichols ser heller ikke mock som en distinktiv modi.
Det er blevet kaldt faux documentary, pseudo-ducumentary, cinema vérité with a wink,quasi-documentary osv.
Jeg ønsker at lave en poll i forbindelse med AFR som et backdrop til alle de betegnelser filmen får i de kommende dages anmeldelser og her på siden.
#29 jessup 18 år siden
#30 jessup 18 år siden